איך להתמודד עם ביקורת רעה?

מיתוג ספרים דיגיטליים

חידה: על איזה ספר נכתבה הביקורת הבאה: "משעמם, קודר, מגוחך, פשוט כישלון."

את התשובה נגלה בסוף המאמר, אבל אתם יכולים לנחש שמדובר ביצירת מופת ספרותית-אלמותית… (מסוגלים להתאפק ולא לגלול למטה?) ביקורת רעה יכולה להיות מאוד לא נעימה שכן כמעט כל אדם שכתב ספר, סבור שהספר שלו הוא לא פחות ממבריק, ספר נהדר שכזה עם דמויות משכנעות, עלילה סוחפת, תובנות, הפשטה מוצלחת של סיטואציות מהחיים, או בקיצור, ספר נוגע.

השאיפה המקננת בלבו של כל אדם שטרח ועמל להוציא ספר, היא שהיצירה שלו תחדור ללבם של הקוראים ושהם בתורם יהללו אותה וימליצו עליה. אמנם, הדבר הטוב ביותר שכל יצירה מחוללת היא עבור הכותב עצמו, אבל בכולנו יש את הצורך בהכרה ובמחמאות, בוודאי על יצירה שעבדנו עליה זמן רב, שלא לדבר על כך שכולנו נרצה ליהנות מפרות עמלנו, כלומר, למכור כמה שיותר ספרים. אנו סבורים שהצלחת הספר תלויה בכך שהוא יקבל שבחים וביקורות חיוביות, דבר שיועיל לשיווק הספר ולאגו שלנו… אם כך, איך אפשר להתמודד עם ביקורת רעה על הספר?

דמיינו את הגרוע מכול, הספר שלכם מקבל ביקורת שלילית מאוד, נאמר אפילו ממבקרי ספרות נחשבים לכאורה, מה זה יכול לעשות לביטחון העצמי שלכם? לשאיפות שלכם? לחשק להתיישב לכתוב את הספר הבא, שלא לדבר על הנזק שביקורת כזו יכולה לעשות למכירות הספר.

מאוד מטריד, נכון? האמת היא שלא, בכלל לא.

ראשית, ההיסטוריה מלמדת שביקורות טובות אינן ערובה להצלחה במכירות, כפי שביקורות רעות לא יכולות להעיד על כישלון. הדוגמאות לכך רבות, זוכרים את החידה? תכף נגלה את התשובה. אבל קודם כל נבין שאין צורך להכביר בחשיבותן של ביקורות, הן חיוביות והן שליליות. לא הן אלו שתקבענה אם הספר יצליח או לא.

יחד עם זאת, בואו נסתכל על חצי הכוס המלאה. אנו חיים בעידן של שפע, בכול תחומי החיים, גם בכמות הספרים היוצאים לאור. קיבלתם ביקורות, ולא משנה אם חיוביות או שליליות, כבר הצלחתם! הצלחתם להיות אלו שתופסים את העין, להסב תשומת לב, לגרום למישהו לבחור לקרוא דווקא את הספר שלכם.

עוד דבר שכדאי להבין, כיום בשל ריבוי אמצעי התקשורת והצפת המידע, החשיבות של ביקורות יורדת מהסיבה הפרקטית של עודף גירויים, אם בעבר רוב האנשים ניזונו מהכתוב בעיתון, היום ידיעות מוזרמות אלינו כל הזמן באמצעים שונים, אין לאף ידיעה, או במקרה שלנו ביקורת, סיכוי לתפוס את העין ליותר מכמה שניות.

לסיכום, חשוב לקבל ביקורות על הספר בפרופורציה מתאימה ולא להיבהל מכך שיש כמה אנשים שלא בדיוק אהבו את הספר, זה בסדר וזה הגיוני, לעולם לא תצליחו לקלוע לטעמם של כל האנשים.
ביקורת רעה היא פרסום טוב, זאת בתנאי שמאייתים נכון את שמכם ושם הספר.

כל סופר נחשב קיבל ביקורת רעה, לא פעם ולא פעמיים, והמשיך לכתוב. אין צורך להתרגש, פשוט תעשו את מה שאתם אוהבים לעשות הכי טוב שאתם יכולים. כמו הסופר הרמן מלוויל שעל ספרו המפורסם "מובי דיק" (1851) נכתבה הביקורת המוזכרת בחידה.

רוצים עוד טיפים לכתיבה מסופרים דגולים? לחצו כאן, וגם איך לכתוב ספר מעולה?