איך לתעל ביקורת שלילית

20687271_s

אימא שלי תמיד אמרה, "אם אין לך משהו טוב להגיד, עדיף שתשתקי."

תמיד רציתי וקיוויתי שעוד ועוד אנשים יאמצו את הגישה החכמה והרגישה הזו, אך לצערי ולצערכם, העניין עדין לא הפך לנחלת הכלל.

למרות שאני בדרך כלל יודעת לנפות הערות, אני עדין מוצאת את עצמי נפגעת פה ושם ממילים שאינן לטעמי.

כאשר זה מגיע לביקורת ספרים, הרבה אנשים מרגישים משום מה מאוד בנוח להמטיר 'אש וגופרית' ולא לחסוך במילים בוטות לתיאור הספר וחווית הקריאה שלהם.

מוכר לכם? קרה לכם? זה בסדר, זה קורה לכולם, לטובים ביותר, לפופולריים ביותר.

קחו זאת כעובדה, יש סיכוי גדול מאוד שמישהו או יותר ממישהו, לא יאהב את הספר שלכם ויבקר אותו.

כן, הידיעה לא תפחית מעוצמת הפגיעה. יש מחברים המתארים את תחושת הפגיעה מביקורת שלילית כמו 'סכין בלב'…

יש כותבים שעשויים להיפגע מאוד מביקורת שלילית ואפילו לחדול מלכתוב, חודשים או שנים.

בעולם אידיאלי, הקוראים היו מגיעים לשורה האחרונה בספר ומניחים אותו באנחת שמחה וסיפוק ומרבים להיזכר ולדבר על השלמות שחשו בכל חלק ואספקט ביצירה.

אולם, במציאות פעמים רבות אנשים אפילו לא טורחים לקרוא את הספר במלואו לפני שמשחיזים את עט הביקורת שלהם. ויש כאלו שמסתפקים בהצצה חטופה כדי לקבוע את איכות הכתיבה.

לא פעם נתקלתי במקרים של ביקורת שנכתבה בלי שהקוראים יתנו לעצמם בכלל הזדמנות להתחבר לספר כדי להעריכו.

לכן, קודם כל, הבה ננשום עמוק, לפני שאתם נפגעים מביקורת שלילית שנכתבה על הספר, הביאו בחשבון שיתכן והמבקר כלל לא טרח לקרוא את הספר עד תומו.

 

מיתוג ספרים דיגיטליים

עכשיו, בואו ננסה לגייס מעט קריאטיביות ולחשוב מה אפשר לעשות אחרי שקיבלתם ביקורת שלילית על הספר? זאת בהנחה שהרעיון ליצור קשר עם בעל האתר ולהתחנן בפניו שיוריד את הפרסום, אינה באה בחשבון…

בעלי אתרים צריכים סיבה מצוינת בשביל להסיר כתבת-ביקורת, ולא, האגו הפגוע שלכם הוא לא סיבה מספיק טובה :)

ורגע, למה שבכלל תרצו לפעול כך?

ביקורת שלילית אומנם יכולה לטמון בחובה פוטנציאל מזיק, אך האם בכך פעולתה מסתכמת? לא ולא.

הנה שלוש סיבות שימחישו את התפיסה שלנו והיא: ביקורת שלילית היא בעצם ביקורת טובה!

 

1. ביקורת שלילית יכולה להיות חווית לימוד ועבודה עצמית מצוינת!

כתיבת ספר היא חוויה רגשית, ביקורת שלילית יכולה להתפרש כמתקפה אישית ולגרום לתחושה של כעס או פגיעה ישירה בכם (או שניהם) קחו את הזמן שאתם צריכים כדי לנשום עמוק ולהבין שאין זה כך.

אם קיים הדחף פשוט להתעלם מהביקורת השלילית, התנגדו לכך. זה לא חכם. התעלמות מביקורת היא אולי נוחה אבל יכולה להזיק לכתיבה שלכם בעתיד.

במהלך כתיבת הספר הייתם שקועים בו, אבל עכשיו, כשהספר כבר יצא לאור, זה הזמן לנסות ליטול זווית ראיה מעט מרוחקת ולהשתמש בביקורת השלילית בשביל לבדוק האם יש ביצירה המופתית שלכם משהו שאולי היה יכול לשפר אותה.

יכול להיות שלא, אבל גם יתכן שדרך הביקורת השלילית תמצאו את הדרך לשפר את הספר. ובכלל, בעידן שלנו, העידן הדיגיטלי, תוכלו בעלות הוגנת לשפר ולשכתב את הספר גם אחרי שיצא לאור!

נסו לקרוא בין שורות הביקורת, התעלמו מהמילים הקשות ובדקו באופן אובייקטיבי האם יש משהו בביקורת שיכול להועיל לכם, לספר הנוכחי או לספרים הבאים.

 

2. ביקורת שלילית יכולה להוות קרש קפיצה לתודעה הכללית!

מכירים את הספר "חמישים גוונים של אפור"? האם העובדה שמדובר בספר מאוד שנוי במחלוקת לא תרמה להעלאת המכירות של הספר? ודאי שכן, הרבה אנשים רכשו את הספר כדי להבין על מה מוטחת ביקורת וכדי להחליט האם הם אוהבים או לא את הספר.

העולם נחלק לאנשים שמצאו את הספר מרתק ומלהיב ולאלו שממש מביעים סלידה מהתוכן ומהעלילה ומהכתיבה. המשותף לאלו היא העובדה שהם רכשו את הספר…

תחשבו על זה, זו דוגמה מצוינת לכוח המכירתי של ביקורת שלילית, ואיך אני יודעת את זה? פשוט מאוד, מתוך 16,000 האנשים שבחרו לדרג את הספר באמזון, 30% נתנו לו ציון של כוכב אחד. 50% דרגו את הספר בשלושה כוכבים ומטה…

 

3. ביקורת שלילית היא מעולה לאופטימיזציה – SEO!

מכירים את המושג SEO – search engine optimization

אם לא, אני לא אסבך אתכם בהסבר ארוך, העיקרון הוא העלאת המודעות לספר שלכם דרך מנועי החיפוש.

או במילים אחרות, כאשר גולש מקליד את שם הספר שלכם או את השם שלכם במנוע החיפוש כגון גוגל, אתם בוודאי תרצו שהוא לא יצטרך 'לחפור' יותר מדי כדי להגיע למידע המבוקש, שהתוצאות יפנו ישירות לאתר הספר, או לאתר בו הספר נמכר. כדי שזה יקרה, נדרש SEO

ומה הקשר בין ביקורת שלילית ל-SEO התשובה היא, בכול פעם שמישהו 'מדביק' לינק לאתר המכירות של הספר שלכם, המנועים של גוגל מתחילים לעבוד…

מבחינת גוגל, אין זה משנה האם מדובר בביקורת שלילית או חיובית, כל עוד יש כניסות והקלקות לאתר שלכם, הדבר מעלה את הערך שלו מבחינת מנוע החיפוש כך שאתם צריכים להיות ממש שמחים על ביקורת שלילית שמוצמדת אליה לינק לאתר הספר.

הדבר מסייע לקורא שמחפש היכן יוכל לרכוש את הספר להגיע ישירות לאתר הרצוי לכם כמה שיותר מהר.

 

זכרו, בשלב כלשהו בחייכם או בקריירה שלכם ככותבים תתקלו בביקורת שלילית. מזה כנראה אי אפשר להתחמק, השאלה היא איך תגיבו לה.

האם תבחרו לנטוש את המקלדת או תשתמשו בביקורת לתיעול ולשיפור וכאמצעי להגדלת המכירות. הבחירה בידכם.

רוצים לדעת עוד על איך להתמודד עם ביקורת שלילית? לחצו כאן

בונוס: עשרת הכללים לחשיפה תקשורתית