הפצת ספרים מודפסים ושיווקם לעומת ספרים דיגיטליים

30410267_s-with-logo

הפצת ספרים מודפסים ושיווקם לעומת ספרים דיגיטליים

מהפכת הספרים האלקטרוניים המתחוללת בשנים האחרונות מביאה עימה ברכה רבה הן לקוראים הנהנים ממגוון רחב ומרתק של ספרים בכל תחום והן למחברים שיכולים לראשונה מאז המצאת הדפוס להפיץ את כתביהם בתפוצה עולמית ובעלות של כמה מאות שקלים בלבד.

במאמר זה נסקור את אחד האספקטים של מהפכה זו. השינוי הגדול באופן השיווק וההפצה של ספרים מודפסים לעומת ספרים דיגיטליים הנקראים בקוראי ספרים אלקטרוניים.
לפני שנתחיל, מובן כי עלות ההפקה של ספר דיגיטלי נמוכה משמעותית מזו של ספר מודפס בשל עליות הפצה מופחתות והמעבר לעולם וירטואלי שמשמעותו חיסכון בשינוע, אחסון ועוד.

אז איך מפיצים ומשווקים ספרים מודפסים?
נכון לכתיבת שורות אלו, קיימות בישראל שתי רשתות ספרים גדולות, סטימצקי וצומת ספרים, נוסף עליהן, כמה עשרות חנויות ספרים בבעלות פרטית הפזורות ברחבי הארץ.
בחנויות אלו ישנה מגבלה אמיתית אך כואבת. מגבלת המדפים. כמות המדפים בחנות היא מוגבלת וכן גובה המדפים ומיקומם בחנות. מגבלות אלו גורמות לכך שלא כל הספרים החדשים והטובים מוצגים באופן שווה ללקוחות. ההחלטה אלו ספרים יוצגו בשדרה המרכזית בחנות נגזרת משיקולים שונים כאשר השורה התחתונה היא שספר חדש של סופר חדש לא יזכה בדרך כלל לחשיפה גבוהה כמו של סופר ידוע ומוכר. עלות הספר אמורה לשקף את עלויות ההפקה ההפצה והמכירה וכל המעורבים בתהליך, החל מהמעמד והמפיץ ועד למשכורתם של העובדים בחנות.

ומי הם המפיצים?  
מאחר ובישראל קיימות חניות ספרים רבות, אין זה אפשרי שכל סופר יכתת את רגליו בין החנויות ויציע את ספריו. לחברות הוצאה לאור גדולות הסכמים עם חנויות הספרים להפצת הספרים אך כדי להפיץ ספר שיצא בהוצאה בינונית או קטנה, או בהוצאה עצמית, יש צורך להיעזר בשירותיו של מפיץ.
התשלום למפיץ נגזר בדרך כלל מאחוזים של המכירות. אולם, כדי שהעניין ישתלם כלכלית למפיץ, התשלום למחבר יתאפשר רק אחרי מכירת כמה מאות עותקים.

ומה לגבי השיווק?
שיווק היא משימה חשובה והכרחית להצלחת הספר במכירות. כאשר הספר נמצא בחנות הספרים, יש לנסות לקדמו. כלומר, לפעול כדי שהמוכרים בעצמם ימליצו על הספר. ישנן כמה שיטות לגרום לכך, הפשוטה בהן היא פשוט לגשת פיזית לחנויות ולבקש ולהתעניין בספר. כדי שתהיה תחושה של ביקוש, רצוי לבקש מחברים וקרובים לגשת לכמה שיותר חנויות לשאול על הספר ולהמליץ עליו בפני המוכרים. אפשר להציע למוכרים את הספר בחינם כדי שימליצו עליו אחרי הקריאה, שיטות נוספות הן להגיע לאמצעי התקשורת לראיונות תוך הצגת הספר וסיפורכם האישי.

אם כן, עלויות השיווק וההפצה של ספר מודפס אינן זולות בלשון המעטה, לעומתן עלויות השיווק והפצה של ספרים אלקטרוניים נמוכות משמעותיות תוך מתן האפשרות לשיווק הספר ללא עלות כלל!
רוצים לדעת עוד?
מוזמנים לקרוא את 12 העצות השיווקיות לקידום הספר האלקטרוני שלכם.