עשרת הכללים לחשיפה תקשורתית – יחסי ציבור

בית עסק שמעוניין להחשף בתקשורת / לעשות את יחסי הציבור של עצמו בעצמו יוכל לעשות זאת כך:

עשרת הכללים לחשיפה תקשורתית

  1. ראשית ערוך “תחקיר בראיה עיתונאית” על בית העסק / המוצר שלך. על התחקיר להכיל את הדברים הכי חשובים והכי מעניינים- שעשויים לעניין את הציבור.
  2. כתוב הצעה לכתבה- בה תציג מדוע הכתבה שאתה מציע להכין היא מעניינת וחשובה לציבור הספציפי של אותו גוף התקשורת שאתה פונה אליו. כך למשל אם ברצונך להתראיין לחדשות בטלויזה אז הוסף בהצעה מה אתה מציע לכתב לצלם. אם אתה פונה לעיתון כלכלי צרף להצעה נתונים כלכליים וכן הלאה- לשאר גופי התקשורת- אינטרנט, רדיו…
  3. תכנית עבודה לחשיפה תקשורתית: הכן כמה סוגי רשימות של גופי תקשורת וכתבים לפי נושאי הסיקור. כך למשל אם אתה כותב ספר בנושא זהירות בדרכים, תוכל לפנות לארבעה סוגי כתבים מתוך ארבע רשימות שתכין: כתבי תחבורה, כתבי ספרות, כתבי צרכנות, כתבי חדשות ואקטואליה. לכל אחד מהם הכן הצעה נפרדת ובה תדגיש את הנתונים המעניינים מתחום הסיקור של אותו הכתב.
  4. למד את נושאי הסיקור האהובים על כתבים. לפני שאתה שולח את ההצעה, עליך לדעת שהכתב שאליו אתה מתכוון לשלוח מתחבר למסרים שאתה מעוניין להעביר. כך למשל אם הוצאת לאור ספר בישול על מאכלי תימנים- אל תשלח אותו ל’כתב אוכל’ שמעדיף לכתוב על מזון בריאות- כי הוא יכתוב ביקורת שלילית וכו’.
  5. אין הזדמנות שניה לרושם ראשוני- התכונן לשיחה עם הכתב והכן את מסרייך בשני משפטים קצרים. לכתבים אין זמן לשוחח בשיחה ראשונית יותר מדקה. הם קולטים מיד האם יש כאן סיפור מעניין לסיקור. במשפטים שתכין מראש עליך לתמצת את שיא החשיבות ושיא העניין בנושא שאתה מעוניין להציע להם לסקר.
  6. קח בחשבון שלרוב תשובה של עיתונאי איננה “כן, העורך שלי יתעלף מזה- את זה רצינו כל חיינו לסקר”. אלא התשובות נוטות לשלילה או לנפנוף נעים בסגנון סיפורך מעניין מאד אבל אין לי איך לטפל בו… לכן אל תעלב ותמשיך לכתב הבא.
  7. למי לפנות לכתב או לעורך? שאלה טובה. לעיתים עדיף לפנות לכתב וכשהוא נדלק הוא מעביר את זה לעורך שלו לשיקול אחרון. לעיתים עדיף לפנות ישירות לעורך ואם הוא נדלק יש סיכויי סביר שהכתבה תראה אור. אך אם הדלת אצל העורך נסגרה- לא תוכל לגשת לכתב, שכן העורך שלו לא יאשר לו…
  8. המתן בסבלנות ולפי כללי האתיקה- אסור לפנות לשני כתבים במקביל, זה לא אתי, אם נתת לכתב אחד את ההצעה, המתן בסבלנות עד לתשובה.
  9. התמד בדרכך. המשך להציע לכתבים נוספים את ההצעה. מכתב לכתב תבין מה הצרכים האמתיים שלהם ותוכל לשפר את ההצעה.
  10. אל תפנה פניה ראשונה מצדך לגוף התקשורת הנכסף עבורך. אלא צבור קילומטרז’ על גופי תקשורת בעדיפות שניה אצלך, בכדי שתבין מה הם צריכים וכך תוכל לשפר את הצעתך. כשכבר תשלח אותה לגוף התקשורת הרצוי לך יהיה סיכויי גבוה יותר והם יסכימו לסקר.
  11. התמד בדרכך. יתכן שיצליח לך בפניה הראשונה. ויתכן שתכנס למסלול הרגיל להתנהלות מול גופי תקשורת. הדרך מתחילה בסירובים נימוסיים וציפיות שווא. אך זכור שמכל סירוב תוכל ללמוד איך לשפר את ההצעה עבור גוף התקשורת הבא. אני מציעה לשאול את המסרב מדוע הוא סירב או מה לדעתו היה צריך להוסיף בכדי שתצא כתבה. אם תקבל את התשובות הכנות תוכל לשפר את הצעתך ולהבשילה לכתבה.

לפרטים נוספים, ענתי דגן, בעלת דגן תקשורת- משרד ליחסי ציבור וייעוץ תקשורתי
www.daganpr.co.il   052-3077783

צרו עמנו קשר

שם *

כתובת מייל *

נושא הפנייה

תוכן הפנייה