איך לעורר רגשות אצל הקורא?
איך לעורר רגשות אצל הקורא?
האם אתם זוכרים ספרים מסוימים בזכות הרגשות שעוררו בכם, גם אם העלילה אינה זכורה לכם במדויק? סביר להניח שכן. כולנו רוצים לכתוב טקסטים שהקוראים לא יישארו אדישים אליהם, כאלו שיעוררו בהם מגוון של רגשות ויותירו בהם רושם.
איך עושים זאת?
ריכזנו כמה דרכים שיעזרו לכם במלאכה.
יצירת דמויות שלקורא אכפת מהן
כשבמרכז הסיפור עומדת דמות שלקורא אכפת ממנה הוא ישמח בשמחתה כשטוב לה, יחשוש כשהיא תהיה נתונה בסכנה, יחוש צער כשיכאב לה ויכעס כשייגרם לה עוול. אם תהיה זו דמות רב-ממדית, אם היא תתמודד עם קונפליקטים או מצבים שהקורא יוכל להזדהות איתם או אם זו תהיה דמות המעוררת אמפטיה או סימפטיה, יהיה קל יותר לקורא להתעניין בדמות ולחוש כלפיה רגש זה או אחר.
שיתוף בעולם הפנימי
שיתוף בעולמה הפנימי של הדמות, במחשבותיה, תחושותיה, חלומותיה וזיכרונותיה מקרבים רגשית את הקורא לדמות ומעוררים בו את הרגשות שהדמות חשה במצבים שונים.
שימוש בחושים
כשמשתמשים בחושים השונים כדי לתאר דמויות, אווירה, מקומות, חפצים ותחושות מעוררים חושים אלו אצל הקוראים, ולכן כדאי לתאר לא רק מראות וצלילים אלא גם ריחות, מרקמים וטעמים.
שימוש במילים בעלות מטען רגשי
למילים עשויה להיות קונוטציה שלילית, חיובית או ניטרלית. הן גם יכולות לשאת קונוטציה שלילית חזקה או חלשה ושימוש במילים שיש להן קונוטציה חזקה מעוררות רגש חזק יותר. כך למשל, אפשר לתאר משהו כלא טוב אך גם כנורא, קטסטרופלי או שטני. אפשר לתאר משהו כטוב או כמצוין, נהדר או פנטסטי. הבחירה שלנו תפעיל את המטען הרגשי ועוצמתו.
שימוש בניגודים
ניגודים נוטים לעורר רגשות אצל הקורא כי הם הבסיס לקונפליקטים המהווים את לב הסיפור. ניגודים מעוררים רגש גם בתיאורים וגם בתוכן. העיסוק בטוב ורע, לילה ויום, חיים ומוות, יפה ומכוער הם בסיס נפלא לכתיבה וכדאי להשתמש בהם.
לסיכום, קיימות דרכים שונות לעורר רגשות אצל הקוראים ואנו יכולים להשתמש בהן כדי לחבר את הקורא לטקסטים שלנו וליצור חוויה. כדאי להתנסות בשיטות אלו ולהתאמן כדי לשכלל את הכתיבה שלנו ואת היכולת שלנו לסחוף קוראים.