שבוע הספר: חגיגה שלא בהכרח קשורה למכירות

שבוע הספר העברי - איך לשווק

שבוע הספר: חגיגה שלא בהכרח קשורה למכירות

שבוע הספר: חגיגה שלא בהכרח קשורה למכירות

 

לא רבים יודעים שחגיגות הספרים החלו ב"יום הספר העברי" עוד בשנת 1926, כמעט לפני מאה שנה ועוד לפני קום המדינה. לאחר מכן התקיימו מפעם לפעם אירועי ספרים בערים שונות בישראל. אך רק משנת 1961 התקיים שבוע הספר בצורה מסודרת כפי שאנו מכירים אותו כיום, בהנהלתה של התאחדות בעלי הוצאות הספרים בישראל, בעיקר בערים המרכזיות: תל אביב, ירושלים וחיפה אך גם בפריפריה. מאז ועד היום הוא מתנהל במתכונת של דוכנים שבהם נמכרים ספרים במחיר מוזל ואירועי חתימה, המשמשים עבור הקוראים הזדמנות לפגוש את הסופרים האהובים עליהם ולזכות בחתימה ובהקדשה אישית על הספר. 

השנה יתקיים שבוע הספר העברי בתל אביב בשרונה בין התאריכים 25-15 ביוני.  זו השנה השנייה שאירועי שבוע הספר ייערכו בשרונה ולא בכיכר רבין, לאחר שנה של הפסקה בגלל מגפת הקורונה. בימים אלה מו"לים רבים שקועים בהכנות קדחתניות לקראת הקמת הדוכנים, וסופרים מצפים בהתרגשות להצגת ספריהם. עבור חלקם תהיה זו הפעם הראשונה שישתתפו בשבוע הספר כסופרים ולא רק כקוראים. נוסף על האפשרות למכור את ספריהם, זו הזדמנות נדירה לצאת מאחורי הקלעים אל קדמת הבמה ולפגוש קוראים פנים אל פנים.

סופרים רבים מצפים לכך בהתרגשות אך גם בחשש: עד כה עבדו על הספר מאחורי מסך ואולי פגשו קוראים מהמעגל הקרוב בהשקת הספר או בהקשרים אחרים, אך הפעם יציגו את ספריהם בפני אלפי קוראים פוטנציאליים שיחלפו מדי יום ליד הדוכן, חלקם יעצרו, יתעניינו ויפתחו שיחה עם הסופרים. אחרים יגיעו עם הספר מהבית בבקשה לחתום ולפגוש את הסופר או הסופרת, הסלבס של שבוע הספר. עבור חלק מהסופרים התחושה היא משמחת וטבעית ואילו אחרים נדרשים להתגבר על חסם כדי לעמוד בקדמת הדוכן ולתקשר עם הקוראים.

למפגש הפיזי עם הקוראים והקוראות הפוטנציאליים יש יתרונות רבים ואין לכך תחליף, גם לא בעידן הרשתות החברתיות. זו שעת כושר לחזק את הקשר עם קהילת הקוראים שלנו ולהגדיל אותה: לעניין קוראים חדשים ולזכות באמונם. וכמובן גם למכור את הספרים שלנו. 

כדאי להיערך לכך בדרכים שונות: 

  1. לפרסם במדיה החברתית על מועדי ההגעה שלנו לשבוע הספר, על המיקום המדויק שבו נשהה ולציין שזו ההזדמנות להגיע לקנות את הספר או הספרים שלנו ולזכות בהקדשה אישית.
  2. מומלץ לגבש לעצמנו כמה משפטים המתמצתים את תוכן הספר בצורה מושכת שנוכל לספר למתעניינים המגיעים לדוכן שבו מוצג הספר שלנו. כדאי לפתוח בשיחה עם האנשים הניגשים לדוכן, להתעניין ולשאול מה הם אוהבים לקרוא, להציג את עצמנו ולספר בקצרה על הספר. לא לשכוח להגיש להם את הספר כדי שיוכלו לבחון אותו ולקרוא את התקציר.
  3. להדפיס סימניות מיוחדות ולחלק לקוראים או למתעניינים והן יעניקו ערך מוסף לחוויה. כך נוכל ליצור תקשורת ראשונית עם הקוראים וגם אם לא יקנו את הספר שלנו מיד תהיה להם מזכרת שאולי תניע אותם לקנות את הספר בהמשך.
  4. להזכיר לעצמנו שזו חוויה וחגיגה של יצירה, של קוראים וסופרים, שזו הזדמנות נפלאה לפגוש אותם ורצוי להגיע לדוכן בהלך רוח חיובי ולהיות פעילים. מיומנות המכירה היא מיומנות נרכשת וכדאי להתנסות ולגשת לקוראים בדרכים שונות וכך לגלות מהי הדרך הכי נעימה לנו ולקוראים וגם הכי אפקטיבית.

לסיכום, שבוע הספר הוא חגיגה גדולה, הזדמנות להרגיש במרכז כיוצרים ולחגוג את העבודה הקשה שבזכותה זכינו לפגוש את מעגל הקוראים שלנו ולהרחיב אותו. למרות החששות כדאי לצאת מאזור הנוחות, לשוחח עם מתעניינים ולהיות פעילים בשבוע הספר כדי ליהנות ממנו ולמצות ממנו את המרב.

מחכות לכם ביריד בדוכן של איפאבליש

נתראה בשבוע הספר! 

 

Share this post