דרושים

האם אני יכול לערוך את הספר שלי בעצמי?

ראשית, הבה נסיר את המתח מעל השאלה, התשובה היא לא. רובם ככולם של הסופרים והמחברים נזקקים לשירותי עריכה לפני הוצאת ספרם לאור.

יחד עם זאת, עבודה טובה ומדוקדקת על הטיוטה הסופית תסייע לכם בכמה מישורים: ראשית, רצוי להתנתק מעט מ’הכובע’ של המחבר ולחבוש את ‘כובע’ העורך כדי להסיר מהספר חלקים מיותרים שאינם משרתים את העלילה.

שנית, ההתקשרות וצורת עבודה שלכם מול העורך תהיה טובה וברורה יותר אחרי שהעברתם את הטקסט עריכה ראשונית שלכם.

שלישית, הכתיבה היא אומנם יצירתית ומלאכת אמנות אבל בסופו של דבר, הספר שלכם הוא עסק כלכלי, אם תשכילו לעביר את הספר עריכה משלכם, תוכלו להוזיל את מחיר העריכה ולוותר על שלב העריכה הספרותית ולהסתפק בעריכה לשונית בלבד. הבדל משמעותי בעלויות.
מהי בעצם עריכה ולמה כל ספר זקוק לה?

אז איך כדאי לבצע עריכה ראשונית-עצמית של הספר? בחמישה צעדים.

צעד ראשון – תנו למוח לנוח

השקעתם את כל כוחכם, מרצכם וזמנכם הפנוי בכתיבת הספר. המוח שלכם רווי וספוג בעלילה ובדמויות. כדי לפעול בצורה נכונה. הניחו את כתב היד ואל תקראו אותו במשך שבועיים לפחות.
פרק זמן זה יאפשר למוח לעבד את שנכתב. כך תוכלו לגשת לקרוא קריאה רעננה וביקורתית.

צעד שני – קראו את הספר קריאה רציפה

הקריאה הראשונה צריכה להיות רציפה! מדוע? כדי לאתר את הבעיות שעלולות לצוץ כמו כשלים לוגים, בעיות ניסוח ומשלב, אי-דיוקים וכו’ קראו את הספר במקביל למסמך פתוח בו תרשמו את הדברים הדרושים תיקון.
תוך כדי קריאה בדקו, האם כל פסקה בספר רלוונטית ומשרתת את העלילה?

צעד שלישי – על רצפת חדר העריכה
הידעתם, חומר הגלם עבור סרט ממוצע באורך של שעה וחצי כולל 70 שעות צילום!
אומנם, חלק מהסצנות מצולמות מכמה זוויות וסצנות רבות מצולמות שוב ושוב עד לקבלת הפריים המדויק אבל אם ניקח את עיקרון עריכת הסרטים וננסה לאמץ אותו לעניין הספר. לסרט נכנסות בסופו של דבר הסצנות הטובות ביותר. למרות שכל תסריט עובר עריכה מקצועית ומדוקדקת, עדין, סצנות רבות שנכתבו בתסריט המקורי, לא נכנסות בסופו דבר לסרט הסופי.
לכן, גם אם במהלך הכתיבה כתבת סצנות נפלאות, דיאלוגים מרגשים ותיאור התרחשויות מאלף, אך בקריאה הרציפה, דברים אלו אינם משתלבים עם העלילה או מקדמים אותה, וותר עליהם.

“לפני הכתיבה, חשוב הרבה. אחרי הכתיבה, מחק הרבה.” – קרלוס הראר אלוולרז

צעד רביעי – בקשו חוות דעת

אחרי שדייקתם את כתב היד, זה הזמן לבקש חוות דעת, בחרו לכם שניים-שלושה חברים שאתם סומכים על דעתם וטעמם, שלחו להם את הספר ובקשו את הערותיהם.
שימו לב! מומלץ לא לשלוח להרבה אנשים, חוות דעת רבות מידי עשויות לבלבל אתכם. את הבקשות לחוות דעת בתפוצה רחבה יותר, שמרו לשלב שלאחר העריכה המקצועית. לאחר שתקבלו את חוות הדעת קראו אותה בכובד ראש, זכרו את לא חייבים לקבל את כל ההערות אך ודאי תשמחו לקרוא נקודות חדשות למחשבה ורעיונות לעריכה.

צעד חמישי – לבחור עורך

הטקסט שלכם עבר כבר שתי עריכות מאז שהושלם. זה הזמן לבחור עורך, חשוב מאוד שתהיה כימיה טובה בינכם לעורך שתבחרו. כדי לוודא שהעורך הוא לטעמכם, בקשו ממנו לערוך מספר דפים מכתב היד כדי לבדוק האם סגנון העריכה שלו קולע לטעמכם.

צרו עמנו קשר

שם *

כתובת מייל *

נושא הפנייה

תוכן הפנייה