אל תספרו לה דבר – תמר אורנשטיין

אל תספרו לה דבר – תמר אורנשטיין


אל תספרו לה דבר – תמר אורנשטיין

Project Description

1946. תינוקת בת כמה חודשים נמסרת לאימוץ במחנה העקורים ברגן בלזן. “אל תספרו לה דבר“, כתוב בעברית במכתב המצורף.

*

28 שנים חולפות. 

החיים של מתי מאושרים. יש לה עבודה שהיא אוהבת, גבר שאוהב אותה, והורים שעוטפים אותה בחום וכן, באהבהעד שתאונת דרכים קטלנית משנה הכל. 

בביתם הריק, בין זכרונות, דמעות וחפצים שלעולם לא יהיה בהם שימוש, מתי מגלה מעטפה ישנה שאיש לא הראה לה. 

מי היו הוריה האמיתיים? למה הם מסרו אותה? ואם כך, מי היא באמת? 

מתי יוצאת למסע שיערער את עתידה הסלול, יעמיד אותה במבחנים, ויחשוף סוד גדול מנשוא.

תמר אורנשטיין, נולדה בתל אביב והיום חיה בירושלים. היא בוגרת הפקולטה להנדסה בפירנצה שבאיטליה. עבדה 35 שנים בתחום המחשבים, וכל אותו הזמן כתבה סיפורים קצרים שהתפרסמו ברשתות החברתיות. 

להזמנת הספר המודפס ישירות מהמחברת

לרכישה במנדליי מוכר ספרים
לרכישה בעברית לרכישה בנטבוקס
לרכישה דרך ביבוקס

ספרה של הסופרת תמר אורנשטיין  כתוב בצורה מרתקת.

הספר כתוב בכישרון  רב , נקרא בשקיקה ולא ניתן היה להניח אותו עד שהסתיימה הקריאה.

העלילה סוחפת ומתארת  את התקופה שלאחר מלחמת עולם השנייה בארץ ובתפוצות  בצבעים  חיים, תוך המחשת מציאות החיים ואהבת החיים והרצון לשקמם

מומלץ בחום.

מיכאל קלר

****

אני אוהבת לקרא את תמר אורנשטיין. יש משהו בכתיבה שלה שמכנס אותי פנימה ולא מאפשר לי להסיר את ידי מהספר. כך הרגשתי בספריה הקודמים וכך גם עתה כשקראתי את הדרמה החדשה המתחוללת בעלילת הספר “אל תספרו לה דבר” הרואה אור בימים אלו.

 

 

כבר פגשתי בחיי ובכתובים סיפורי אימוץ, מקרים של ילדים נעזבו ולא מבחירה. טרגדיות הוריות ונסיבות כואבות ועדין שום דבר לא הכין אותי למה שקראתי הפעם.

 

שנת 1946. תינוקת בת כמה חודשים נמסרת לאימוץ במחנה העקורים ברגן בלזן. עם התינוקת נמסר מכתב הכתוב בלשון עברית ובו כתובות המילים: “אל תספרו לה דבר”

 

“דורון חייך. “אני יכול לדמיין אותה מציגה בגאווה את הכלה שלה. ‘תכירו את מתי’, היא תגיד”, הוא חיקה את קולה והמשיך, “כשפגשתי אותה בפעם הראשונה הייתי בטוחה שהיא דוגמנית, תסתכלו על השיער הבלונדיני שיש לה ועל הגובה הזה. היא משגעת, נכון?” דורון צחקק ואני הצטרפתי אליו. “החברות הפולניות שלה ימותו עלייך”, סיכם.

 

הוא באמת האמין בזה, אבל אני שמעתי אותה מדברת בגעגועים על האקסית הדתייה שלו.

המשכנו לנסוע בשתיקה עוד כמה דקות.

“על מה אתה חושב?”

“על הפגישה הראשונה שלי עם ההורים שלך”. (מתוך פרק ראשון בספר.)

 

27 שנים חולפות.

החיים של מתי מאושרים. יש לה עבודה שהיא אוהבת, גבר שאוהב אותה, והורים שעוטפים אותה בחום וכן, באהבה – עד שתאונת דרכים קטלנית משנה הכל.

בביתם הריק, בין זיכרונות, דמעות וחפצים שלעולם לא יהיה בהם שימוש, מתי מגלה מעטפה ישנה שאיש לא הראה לה.

מי היו הוריה האמתיים? למה הם מסרו אותה? ואם כך, מי היא באמת?

מתי יוצאת למסע שיערער את עתידה הסלול, יעמיד אותה במבחנים, ויחשוף סוד גדול מנשוא.

עד כמה יהיה המסע הזה כדאי?

 

“כבר היה שלוש לפנות בוקר כשהרופא יצא ונעמד מולנו. שנינו התרוממנו מייד. הפנים שלו היו רציניות, אבל העיניים שלו… הן שהטרידו את מנוחתי יותר מכל.

שרק לא יגיד את זה! לא! למה אני לא יכולה להתעורר מהסיוט הזה?

“אני מצטער”.

“לאאא!”

ידו של דורון נכרכה סביבי כשרגליי איימו לקרוס לרצפה. הרופא התקרב אליי, הוביל אותי אל הספה והסתכל אל דורון.

“אבא או אמא?” בקושי הצלחתי להוציא מפי את המילים. הלב שלי פעם במהירות. רגליי רעדו.

“אני מצטער”, הוא אמר שוב. “שניהם”.

 

ספר מצוין! יש בו הכל. אהבה, כאב, פליטות, שואה, פריז, גרמניה ועלילה נוגעת ללב שאינה מרפה. אהבתי את מתי והרגשתי כלפיה חמלה. חשתי הזדהות מוחלטת עם הפחדים, השאלות, החששות והרצון העז לגלות מיהם הוריה. ברגעים מסוימים גם דמעתי.

הספר קולח, מותח, רהוט ומנוסח כמו רק שתמר יודעת והוכיחה בספריה הקודמים.

 

 

תמר אורנשטיין היא בוגרת הפקולטה להנדסה בפירנצה שבאיטליה, עבדה שלושים וחמש שנים בתחום המחשבים וכל אותו הזמן כתבה סיפורים קצרים שהתפרסמו ברשתות החברתיות. “סודה של אנקה” הוא ספר הביכורים שלה והוא נכתב בהשראת סיפורם האמיתי של הוריה ורבים מבני דורם יוצאי מזרח אירופה, ערב מלחמת העולם השנייה. ספרה השני לו היית יודעת יצא לאור בשנת 2022 ובו ניכרת אהבתה לעיר פירנצה שם התגוררה שנים מספר.

 

“אל תספרו לה דבר” מאת תמר אורנשטיין, הוצאת איפבליש,

 

***

סקירה של אסתי לוי מיכאלי

המלצה לסופ”ש : ספר מטלטל עוצמתי עצוב ומרגש כאחד ,

אחד הטובים שקראתי השנה .

שם הספר : אל תספרו לה דבר

שם הסופרת : תמי אורנשטיין

הוצאת ePublish

הרומן שלי עם הסופרת תמי אורנשטיין החל כשקראתי את ספר ביכוריה סודה של אנקה . כבר אז נשביתי בקסם כתיבתה  המרגשת הקולחת  והשובת לב הגורמת לי הקוראת לחוות את אירועי העלילה דרך רגשות ומחשבות הדמויות הנצרבות חזק ועמוק לתוך הלב זמן רב לאחר שסיימתי לקרוא את הספר . זאת גם הצליחה בספרה השני : לו היית יודעת בהתמודדות הגיבורה בהתאקלמותה במעבר שלה עם משפחתה לאיטליה והקשיים שחוותה ובזוגיות בפרט דרך כתיבה יפה וציורית של תיאורי הנוף בפירנצה הקסומה .

ואיך אומרים : בפעם השלישית גלידה  אז נשביתי בשלישית בספרה אל תספרו לה דבר הלא הוא מוטיב העלילה …

ראשית לכל הכריכה היפה והמושכת של הספר שמאוד סיקרנה ומשכה אותי לכשעצמה . זאת יחד עם שם הספר הקורץ קריצה מסתורית כמו מגנט שמשך אותי לדעת ולקרוא את העלילה .

בכתיבה נוגעת ולעיתים אף מכמירת לב , בעלילה פתלתלה ומתובלת בהיסטוריה יהודית מעניינת ומרתקת לרקע ניחוחות קסם שנות ה70  היא מביאה את סיפורה של מתי .

הספר מתחיל בנסיעה של מתי עם דורון בן זוגה להוריה על מנת לבשר להם על הצעת הנישואים שקיבלה ממנו .  אך כשהיא מגיעה אליהם היא מתבשרת על מותם ומגלה שהם היו מעורבים בתאונת דרכים באוטובוס כשהתכוונו לשוב הביתה מטיול .

מרגע זה  חרב עליה עולמה , והיא איננה יודעת שזאת רק ההתחלה …

במסגרת סידור ארגון ופינוי בית הוריה היא נתקלת במעטפה ומזהה בתוכה תמונה שלה כשהיתה תינוקת מה שהפתיע אותה שבתמונה היא לא ע”י הוריה אלא זרים מחזיקים אותה ולצד התמונה מכתב בו כתוב : אל תספרו לה דבר …מתי סקרנית מאוד ורוצה לדעת מה הסתירו ממנה ולא סיפרו לה הוריה ובעקבות כך מחליטה לצאת למסע בו תגלה את האמת .

מסעה  זה רצוף מהמורות , אתגרים , וקשיים בדרך . מסע שמשנה חייה מקצה אל קצה . בו אט אט נחשפים  ומתגלים סודות אפלים אותם חושפת ומרתקת הסופרת בסיפורי היסטוריה יהודית מותחת ומעניינת שקראתי בשקיקה עד שלא יכולתי להפסיק לקרוא .

דרך סיפורים אלה למדה על עצמה , עברה שורשיה : מאין בעצם הגיעה ולאן עבר זה גורם לה בסופו של דבר ללכת  …

אז מי היא מתי ? איזה סודות אפלים נחשפים במסע מטלטל עוצמתי ומרגש שעברה ? לא אעשה לכם ספוילר ולא אהרוס לכם את ההנאה בחווית הקריאה של ספר מרגש ומכמיר לב זה ובפרט בפואנטת שיא ההפתעה של מסעה . תגלית הסיפור שלא תותיר אף עין יבשה אני מבטיחה ….

ספר מטלטל עוצמתי ומרגש אחד הטובים שקראתי השנה .מצפה לרביעי ….

 

***

 

תמי

אתמול סיימתי את קריאת ספרך “אל תספרו לה דבר ” ואני עדיין חושבת עליו בלי סוף.

הסיפור מאד לא שיגרתי: התפתחות העלילה והשפה המצויינת בו הוא נכתב לא מותירים ספק לכישרון הכתיבה

בו בורכת.

לא יהיה מוגזם לומר שהסיפור מזכיר יצירות של סופרים ותיקים ומנוסים ממך.

באמת ,כל הכבוד ואני מתכוננת לקרוא את הספר הבא שלך, הלוא הוא” לו  הייתי יודעת “

שימחת אותי מאד.

יהודית

***

סקירה של Dana Brown

לעולם לא אשכח את הנסיעה המרסקת ההיא למושב שבו גדלתי.

“מזל שהשגת את הקורטינה מההורים”, אמרתי, ודורון הנהן לעצמו.

“אין מצב שהייתי רוכבת איתך על האופנוע כל הדרך עד למושב”, המשכתי והצבעתי על הקופסה הגדולה שתפסה את כל המושב האחורי. “בטח לא עם העוגה הענקית הזאת”.

דורון הפנה את מבטו לעברי וחייך אליי. “אחרי שנתחתן נקבל מהחברה לא רק דירה, אלא גם מכונית משלנו”.

“דירה? וגם מכונית? איך החברה קשורה לחתונה?”

“אבא שלי אמר שאני אקבל את התפקיד רק אם אני אתחתן”.

נעצתי מבט בחלון ושתקתי.

כך מתחיל הספר אל תספרו לה דבר של תמר אורנשטיין. לכאורה נסיעה שגרתית של זוג צעיר ומאוהב אל הוריה של מתי המתגוררים במושב. אבל, עד מהרה, יתברר ששום דבר לא היה שגרתי בנסיעה הזו וכי במהרה תיאלץ מתי לחזור אל עבר שהיא אפילו לא ידעה שיש לה.

העבר הזה מתחיל ב-1946. תינוקת בת כמה חודשים נמסרת לאימוץ במחנה העקורים ברגן בלזן. “אל תספרו לה דבר”, כתוב בעברית במכתב המצורף. 28 שנים חולפות. החיים של מתי מאושרים. יש לה עבודה שהיא אוהבת, גבר שאוהב אותה, והורים שעוטפים אותה בחום וכן, באהבה – עד שתאונת דרכים קטלנית משנה הכל.  בביתם הריק, בין זיכרונות, דמעות וחפצים שלעולם לא יהיה בהם שימוש, מתי מגלה מעטפה ישנה שאיש לא הראה לה. מי היו הוריה האמיתיים? למה הם מסרו אותה? ואם כך, מי היא באמת? מתי יוצאת למסע שיערער את עתידה הסלול, יעמיד אותה במבחנים, ויחשוף סוד גדול מנשוא.

תמר אורנשטיין, נולדה בתל אביב והיום חיה בירושלים. בוגרת הפקולטה להנדסה בפירנצה שבאיטליה, עבדה שלושים וחמש שנים בתחום המחשבים וכל אותו הזמן כתבה סיפורים קצרים שהתפרסמו ברשתות החברתיות. סודה של אנקה הוא ספר הביכורים שלה והוא נכתב בהשראת סיפורם האמיתי של הוריה ורבים מבני דורם יוצאי מזרח אירופה, ערב מלחמת העולם השנייה. ספרה השני הוא לו הייתי יודעת והוא מתרחש בפירנצה, שבה בילתה כמה שנים מחייה. אל תספרו לה דבר הוא ספרה השלישי.

את אל תספרו לה דבר קראתי בנשימה עצורה. קודם כל מדובר בספר מותח מאוד. הקורא מתחיל מהר מאוד להזדהות עם מתי ומגלה ביחד איתה את כל הסודות אשר מתחילים לצוץ מהעבר, כאשר נדמה שבכל פעם נשמטת הקרקע תחתיה מחדש. מובן שהמהפכים הבלתי צפויים האלה רק הופכים את הספר ליותר מסקרן, כשהקורא כבר אינו יודע איזו הפתעה מחכה לו מעבר לפינה או לדף הבא.

באופן בלתי נמנע, בעקבות הנושא של הספר, הוא עוסק במידה מסוימת גם במלחמת העולם השנייה ובזוועות הקשורות אליה. אולם, אין מדובר בספר שואה, אם כי ההתרחשויות בזמן השואה הן הגורם המניע של הסיפור. ביחד עם זאת, זה גם סיפור שיש בו הרבה אופטימיות ותקווה וניצחון על רשע מוחלט.

את כישרונה הספרותי של אורנשטיין הכרתי כבר בספרה הקודם, לו הייתי יודעת. גם הוא היה ספר שמאוד אהבתי, אבל באל תספרו לה דבר אורנשטיין מצליחה להתעלות על עצמה ולעסוק בנושא רגיש מזווית מאוד מעניינת ומרתקת. אני ממליצה בחום על הספר ובטוחה שכל קורא ייהנה ממנו.

אל תספרו לה דבר, תמר אורנשטיין, 252 עמודים, 98 שקלים, הוצאת  ePublish, להשיג בחנויות הספרים, באתר ההוצאה ודרך המחברת


WhatsApp chat
שינוי גודל גופנים