איך לכתוב ספר מעולה – עשרת כללי הזהב
"לא יצרתי את ספרי יותר מאשר הוא יצר אותי" מישל דה מונטן
התשוקה הבוערת, והרצון העז לכתוב ספר, הם כלי העבודה הראשונים, החשובים והמכריעים לסופר.
רבים מהסופרים שבדרך, אותם אנו פוגשים, מבקשים רעיונות וכללים איך לעשות את זה, בפועל, איך לכתוב ספר מעולה? לאחר תחקיר מקיף, אנו שמחים לעשות לכם סדר ולהגיש את עשרת כללי הזהב לכתיבת ספר, כאמור, מעולה!
כלל ראשון – אל תחכו
אני אכתוב את הספר כשהילד יגדל/אני אכתוב ספר כשאוריד חלק מהמשרה/אכתוב את הספר מיד כשאסיים ללמוד…
מכירים את המשפטים האלה? סיבות לדחות את כתיבת הספר תמיד יהיו, הזמן הטוב ביותר להתחיל לכתוב הוא ממש עכשיו.
התייחסו לכתיבה כאל מטלה יומיומית, בהתחשב בלוח הזמנים שלכם, פנו זמן מוגדר והקדישו אותו לכתיבה. בזמן שאתם כותבים, כבו את הטלפון הנייד, סגרו את חלונות האינטרנט והתרכזו בכתיבה בלבד. להמשך קריאה וטיפים לניהול זמן מיטבי עבורך הסופר, לחץ כאן
כלל שני – הכירו את הדמויות שלכם
שלב עיצוב הדמיות הוא שלב הכרחי בתהליך הכתיבה. הכינו דף בו תכתבו בפירוט ככל האפשר על הדמויות שלכן, מראה, תחביבים, השכלה, חולשות, נקודות חוזק, ערכים, רצונות, מנין באות הדמיות, מה מוביל אותן, מה ממלא את עולמן הפנימי. בנו את הדמות בפירוט רב ככל האפשר, ככל שתכירו יותר את הדמויות שלכם, הן תוכלנה לנוע בחופשיות לאורך העלילה, וכתיבת התיאורים תהיה מהודקת ומדויקת.
מעניין לציין בהקשר זה כי סופר ספרי המתח האמריקני, סטיבן קניג, כתב פעם כי קיימות שתי דרכים בסיסיות לכתוב. האחת לנסות ולפתח עלילה עד סופה ואז לכתוב אותה, הדרך השנייה עליה הוא ממליץ, היא לבנות דמויות, לתת להן קווי אופי ולשים אותם בסיטואציה מסוימת ולראות מה יקרה. הדמויות עצמן, כך טוען קניג, יובילו את העלילה מתוך המצב ההתחלתי.
כלל שלישי – ערכו תחקיר על סיפור הרקע
גם אם בחרתם לכתוב סיפור דמיוני לחלוטין, אך הוא קשור לתקופה כל שהיא, או נוגע באירועים היסטוריים שונים, ערכו תחקיר מקיף על אותה תקופה. הדבר יסייע לכם בכתיבת סיפור הרקע ויגבש את העלילה והדמיות.
במקרה של עלילה דמיונית שאינה קשורה לתקופה או לסיפור היסטורי, או אם בחרתם לכתוב ספר מדע בדיוני, כתבו בעצמכם את החוקים, הכללים והקווים המנחים לסיפור הרקע, גם לספרות המד"ב קיים היגיון פנימי ומערכת חוקים משלה.
כלל רביעי – זמן כתיבה, זמן העשרה
תהליך הכתיבה אינו קל, לעיתים תתקלו במקרי "מחסום כתיבה" או תחושות אחרות הנוגעות לכתיבה. ישנן שיטות להתגבר על משברים אלו (למאמר בנושא משברים בכתיבה לחץ כאן), יחד עם זאת, כדי לכתוב ספר מעולה, על הסופר להעשיר את עולמו במזון רוחני, הרבו בקריאת ספרות טובה, צאו להצגות, האזינו למוסיקה איכותית. במקרים רבים, אתנחתאות תרבותיות אלו, יסייעו לכם להמשיך בתהליך הכתיבה ויתרמו לה.
כלל חמישי – כתבו כל יום
התייחסו למלאכת הכתיבה כעל מטלה שאתם חייבים לבצע. פנו לעצמכם זמן המוקדש לכתיבה בלבד, גם אם ביום מסוים תוכלו להקדיש לכתיבה רבע שעה בלבד, אל תוותרו.
מעניין לציין בהקשר זה כי את הספר "מיכאל שלי" כתב הסופר עמוס עוז בשירותים…
עוז שעבד כקיבוצניק במטע, כתב את ספרו בין השעות 12 בלילה לשתיים בבוקר בשירותים של הקיבוץ.
יש אנשים המנצלים את זמן הנסיעה ברכבת או באוטובוס לכתיבה, אחרים מעדיפים לכתוב במקום לצפות בטלוויזיה. מצאו את חלון הזמן הנכון לכם ופשוט כתבו.
כלל שישי – מתעלמים מהחוקים
חלק מתהליך הכתיבה הוא כתיבת הטיוטה הראשונה.
בשלב זה, התעלמו מהחוקים, מסדר כרונולוגי או סתירות, הניחו ליצירתיות להתבטא ואל תחסמו אותה.
הספר יצטרך לעבור עריכה, תחילה על ידכם ולאחר מכן, על ידי עורך מקצועי.
לכן, אין טעם בשלב הטיוטה להניח למחשבות עריכה להשתלט, זרמו עם הכתיבה והניחו לעלילה ולדמויות להוביל.
עבודת עריכה, עיבוד וליטוש על ספר מוגמר, קלה הרבה יותר מאשר לנסות ולכתוב מלכתחילה לפי הכללים. הביאו בחשבון שהספר יעבור עריכה (כן, חייב לעבור עריכה) ואל תגבילו את עצמכם.
כלל שביעי – לא מתעלמים מהחוקים
כלל זה, אינו מבטל את הכלל השישי אלא משלים אותו.
אומנם, ספרות, היא אמנות, שאינה כפופה לכללים נוקשים, יחד עם זאת, כמו כל צורות האמנות, גם כתיבה נשענת על מיומנויות ויכולת טכנית. פסנתרן לומד לנגן ופַסָל – לומד כיצד לחצוב בסלע.
גם הסופר לומד את מלאכת כתיבת הסיפור. מלאכה זו אינה כפופה לאיסורים ולחוקים, אבל היא יכולה להיעזר בטכניקות. הטכניקות אינן מחייבות את הכותב, אך מציעות דרך העשויה לסייע בכתיבה.
עיקרן, אוסף של שיטות וכלים שנוסו והוכיחו את עצמם פעמים רבות. את טכניקות הכתיבה כדאי ורצוי להכיר, דרך ספרים מתאימים או במאמר זה השתמשו בהם בהקשר ובאופן הראויים והנכונים.
כדי להגיע למיומנות גבוהות במלאכת הכתיבה, שלטו בשימוש בכלים ובטכניקות.
כלל שמיני – "חזור עשרים פעם על יצירתך, לטש אותה ללא הפסק, חזור ולטש"
ניקולה בואלו
הטיוטא הראשונה נכתבה, כעת זה הזמן להיפרד, כן להיפרד מחלק מהמילים.
כדי לכתוב ספר מעולה, חובה לבדוק ולוודא שרק החלקים הטובים ביותר, המקדמים ביותר והכתובים היטב בלבד, יכנסו לספר. אומנם, יקשה עליכם ככותבים לבצע את העריכה בעצמכם, אבל אל תוותרו, קראו שוב ושוב את הטקסט ובדקו האם המילים שכתבתם רלוונטיות ומקדמות את העלילה.
להקלת תהליך זה, בדקו תמיד כי המבנה הסיפורי נשמר: האקספוזיציה, הסיבוך, המפנה, השיא, ההתרה והפתרון. להמשך קריאה על הפיכת כתב היד מקבץ לספר.
כלל תשיעי – עריכה לשונית ועיצוב הכריכה
זה השלב לחפש אנשי מקצוע, עורך לשוני ומעצב לכריכה.
ספר מעולה חייב להיות מושלם מכל בחינה. גם אם הספר מציע חווית קריאה מענגת, אך בשל העובדה שלא עבר עריכה לשונית מקצועית והשתרבבו בו טעויות הקלדה ופיסוק, חווית הקריאה תיפגם.
לעיצוב הכריכה תפקיד מהותי בלכידת עינו של הקורא.
כריכה מעוצבת ומקצועית, כזו שהושקעו בה זמן ומחשבה, תמשוך את הקורא בחנות הספרים ליטול לידיו ולעלעל בספר שלכם. אל תדלגו ואל תזלזלו בשלבים אלו. לבחירה מתוך מאגר העורכים שאנו ממליצים עליהם. להמשך קריאה על עיצוב כריכה לספר הדיגיטאלי.
כלל עשירי – הגיעו לקהל שלכם
הידעתם? את הפצת הספר ושיווקו, כדאי להתחיל כבר בשלבים הראשונים של הכתיבה. ככל שתקדימו להקדיש זמן ומחשבה על שיווק והפצת הספר שלכם, כך תוכלו להגיע לקהלים רבים ולהרחיב את מעגל הקוראים.
הניסיון מוכיח כי גם ספרים מעולים, לא ימכרו ולא יחשפו לקהל ללא עבודת שיווק והפצה יסודית.
הבשורה הטובה: בעידן הדיגיטאלי בו אנו חיים, תוכלו לעשות את מלאכת השיווק וההפצה בעצמכם, בכך לחסוך עלויות, להיחשף לקהל הקוראים שלכם ואפילו ליהנות מזה!
לקריאת המדריך המקיף לשיווק הספר הדיגיטלי שלך.
להפקת ספרכם למהדורה אלקטרונית ומודפסת צרו עמנו קשר עוד היום
info@epublish.co.il
09-7684441
** כל הזכויות למאמר זה שמורות לePublish, אין להעתיק או להשתמש במאמר זה או בחלקים ממנו ללא קבלת רשות מבעלת האתר.