"הטקסט הכי קשה לכתיבה"
"הטקסט הכי קשה לכתיבה"
כך כינה סופר מוערך את הטקסט שבגב כריכת הספר.
והשאלה הפילוסופית שמיד עלתה לנו היא: "מה יותר קשה, לכתוב את הטקסט לגב כריכת הספר או למצוא שם הולם לטקסט הזה?"
זה לא תקציר הספר, זה לא "הספר בקטנה", זה לא תמצית, אז מה זה כן?
בעבר, היינו נכנסים לחנות הספרים, נוטלים את אחד הספרים שמשך את עינינו, מעיפים מבט בכריכה והופכים את הספר כדי "לקרוא על מה הספר".
האומנם? זהו תפקידו של הטקסט האחורי? לספר על מה הספר?
כמובן שלא. הטקסט הזה, הנלווה לספר ומוצג בחנויות הספרים הדיגיטליות, חשוף לעין כל, נועד לשווק את הספר ולגרום למעיינים רצון לרכוש את הספר ולקרוא אותו.
אם כך, איך נקרא לטקסט הזה?
טיזר (או כפי שקבעה האקדמיה למינוח – גַריָן?
אתם מוזמנים לשגר לנו את הצעותיכם לשמו המדויק והמלא של הטקסט,
אך במאמר זה נעסוק בכללי עשה / אל תעשה לסופרים ולעורכים בבואם לכתוב את הטקסט שנועד כאמור לגרום לפעולה אחת – רכישת הספר!
לכן, ההתייחסות אליו צריכה להיות כאל טקסט שיווקי. שימוש נכון במילים מזמינות, גירוי מדוד של סקרנות הקורא והקפדה על ניסוח, יסייעו לכם לצלוח את המשימה ולהזמין עוד ועוד קוראים לרכוש את הספר שלכם.
אל תזלזלו בטקסט הזה, הוא אמנם קצר, אך עליו להיות מדויק ביותר.
לפניכם שישה עקרונות עשה / אל תעשה שייסעו לכם במלאכה שהיא כאמור, הכי קשה לכתיבה.
עשה
-
הקדישו זמן ומחשבה לכתיבת הטקסט, זהו למעשה הטקסט החשוב ביותר בספר, הוא ההזמנה מכם לקוראים לקנות את הספר. לכן עליו להיות מזמין ומושך.
-
יש לכם המלצות מסופרים / מובילי דעה ידועים, אל תחביאו אותן, תמצתו את ההמלצה ושלבו אותה בחכמה בתוך הטקסט. הקוראים צמאים להמלצות!
-
אין צורך להמציא את הגלגל, שוטטו לכם ברחבי החנות הדיגיטלית וחפשו את הטקסט שימשוך אתכם, שיגרום לכם לרצות לרכוש את הספר, מצאו כמה כאלה ובדקו מה בדיוק משך את תשומת לבכם ונסו לקבל מהם השראה (כמובן, בשום אופן – לא להעתיק!)
אל תעשה
-
לעולם אל תשלחו את הטקסט לפני שעברתם עליו בשבע עיניים לבדוק שלא השתרבבו טעויות. זכרו, הטקסט הזה מהווה שער כניסה לספר, עליו להיות קריא, מזמין וחף מטעויות. ליתר בטחון, שלחו את הטקסט לעורך מקצועי לפני שאתם מעבירים אותו להוצאת הספרים.
-
אל תנדבו יותר מדי מידע על הספר, השאירו לקוראים טעם של עוד. זה מה שיגרום להם לרצות לרכוש את הספר.
-
אל תקשרו לספר את הכתרים הלא-נכונים. דייקו בתארים. רומן היסטורי אינו בהכרח ספר מתח. לא כל טקסט ספרותי הוא פרוזה, וכמובן יש להבחין בין ביוגרפיה, סיפורת, שירה וכו'.
אזהרת מסע: אתם צפויים לכתוב טיוטות רבות עד שתגיעו לניסוח המוצלח, המזמין והשיווקי ביותר. זה נהדר! ככל שתכתבו יותר טיוטות כך תגיעו לנוסח המדויק והנכון ביותר.
בהצלחה!
מומלץ לקריאה בנושא: עשרה טיפים לבחירת כריכת ספר מנצחת!