עשרה טיפים לבחירת כריכת ספר אלקטרוני מנצחת! – צוות ePublish

ישבתם וכתבתם ספר מעולה! הספר שלכם מצטיין בעלילה מעניינת וכתיבה נהדרת.

אבל, המפגש הראשוני של קהל הקוראים שלכם הוא דווקא עם הכריכה של ספרכם. אם נשווה את העיצוב של הספר המודפס לעומת ספרים דיגיטאליים, האחרונים נצפים במבט ראשון בגודל קטן מאוד. כפי שוודאי שמתם לב, מדפי החנויות המקוונות, מצופפות את כל הספרים על מדף, ומציגות לנו כמה ספרים בו זמנית. הספר עם הכריכה המושכת ביותר, הוא זה שיצוד את עין הקורא הייעודי, וכך הוא למעשה יחליט לראשונה, באם להמשיך לדף הספר שלכם או לבחור באחד אחר.

מכאן, שההחלטה על עיצוב הכריכה צריכה להיעשות בתשומת לב מרובה.
רמז ראשון: וותרו מראש על עיצוב הכריכה בקובץ וורד או בפאורפוינט…
כדי לגרום לקורא הנמצא בחנות המקוונת, לבחור לעיין בספר שלכם, חובה להשקיע בכריכה מושכת שתגרה את העין לבחור דווקא בו לעיון, עוד בשלב השיטוט בחנות.
בחירה נכונה בעיצוב הכריכה בדגש על העמקת המסר העיקרי של הספר, תבליט את איכויותיכם כסופרים ואת הקשר בין קהל היעד לספר.
נשמע מסובך? בכלל לא, להלן 10 טיפים חשובים שעליכם להביא בחשבון בבואכם להחליט על עיצוב כריכת הספר שלכם.

1.     קצת פרופורציות

כל חנות ואפליקציה, מציגה את ספריה בגודל ופרופורציה מעט שונים זו מזו.
הדבר לא צריך להטריד אתכם, היות והוצאת הספרים המקוונת או החנויות יודעות לעשות את ההתאמות, אך חשוב שתדעו מה המידות המקובלות.

  • אייפד : 1024×768 פיקסלים (או 600×800)
  • קינדל: 1280X800 פיקסלים (Fire). הרזולוציה המינימאלית לקינדל הינה 600X1024 פיקסלים. לכל גדלי המסכים של קינדל
  • במידה ותרצו להדפיס את הספר, מומלץ להכין עותק ברזולוציה גבוהה 2500X1563,

2.     לכל ספר יש שם

וודאי מצאתם עצמכם מתלבטים רבות לגבי שם הספר.
הרשו לנו להוסיף כמה קווים מנחים:
שם ארוך מידי, עשוי לבלבל ולהחמיץ את העברת המסר.
גם מבחינת עיצוב, שם ארוך מידי מהווה בעיה, מאחר והוא עשוי להסתיר את התמונה. כפי שהסברנו בהקדמה, הספרים מוצגים בחנות הספרים כתמונה מוקטנת. ובמרבית החנויות, ממש כאייקון קטן, אם הקורא לא יצליח להבין בשניות הראשונות של הדפדוף במדף הספרים, על מה הספר, תאבדו אותו. היצמדו לכלל “תפסת מרובה לא תפסת”.

3.     מי נגד מי?

חשוב לבדוק ולוודא שקיימת מידה בולטת של ניגודיות בין הטקסט על הכריכה, לבין הרקע.
כדי להיות בטוחים שלא ייווצר מצב שהטקסט יתמזג עם הרקע או התמונה, כדאי לבדוק את הנראות בגווני האפור.
בדיקה כזו תבטיח שהכריכה תיראה היטב גם במכשירי הקינדל הישנים ובמכשירי הע-ברית שבישראל.

4.     פוינט על הפונט

לבחירה בסגנון הפונטים (גופנים בעברית) שתי מטרות:
1. קריאה – שהקורא יצליח לקרוא בקלות ובנוחות את הכתוב. מכאן, ששימוש בפונטים שונים או בגדלים שונים, יקשו על הקורא להבין את הכתוב. זוכרים? כריכת הספר מוצגת בחנות הספרים בגודל מוקטן.
2. העברת מסר – ניתן להעביר מסך באמצעות הטיפוגרפיה. כך למשל, קיימת משמעות לבחירה בפונט המייצג כתב ארכאי, כתב עגול, כתב מודרני וכו’.
הביאו בחשבון שני נתונים אלו, הקפידו על מרווחים בין השורות (במידה ויש), ועל רווח הגיוני וקריא בין התווים.

5.     תמונה שווה אלף מילים

כן, הכלל הזה תקף במיוחד בבחירת התמונה לכריכת הספר.
בחירת תמונה נכונה, תעביר את המסר לקהל היעד. תוכן הספר, מטרתו ועלילתו צריכים לבוא לידי ביטוי בבחירת התמונה.
הקדישו לכך מחשבה, האם יש אלמנטים ויזואליים מסוימים בספר אותם ניתן להעביר דרך תמונה? סצנה המייצגת נקודת מפנה? תמונה המעבירה את הסיפור? בחרו בתמונה המציגה את הבחירה שלכם בצורה מעניינת ומושכת.

6.     לבחור תמונה זו זכות, יוצרים

בחירת התמונה או האיור המתאימים לספר, היא מהאתגרים הגדולים שיש למעצב הכריכה.
גם אם הפקדתם מלאכה זו בידי מעצב מומחה, יש לכם אחריות על הבחירה, הן בהבעת דעה על התמונה שנבחרה, טיבה, הקשר שיש לה לספר וכמובן האם היא משתלבת במסר אותו אתם מבקשים להעביר.
מלבד אלו, הכרחי להקפיד על עניין זכויות היוצרים.
אם בחרתם להשתמש בתמונה שאתם לא בעלי הזכות הבלעדית עליה, בקשו אישור מפורש ובכתב מבעל הזכויות, רצוי לעגן את האישור בהסכם חתום על ידי עורך דין.
דרך נוספת ומקובלת לבחור תמונה, היא רכישה מאתרי תמונות המתמחים בכך.
אם בחרתם באפשרות זו, וודאו כי התמונה אינה “לעוסה” ברחבי הרשת או מעטרת יותר מידי כריכות ספרים דיגיטליים… הקפידו לרכוש תמונה בהתאם לגדלים אותם פירטנו בסעיף הראשון.

7.     אם היית צבע, איזה צבע היית?

מבחינה טכנית, מודל הצבע צריך להיות rgb.
מבחינת תכנית, לצבעים עצמם, האפשרות להעביר מסרים. על הצבעים הנבחרים לכריכה, לשקף את המסר המרכזי של הספר.
כך למשל, אם הצבע השולט בתמונה יהיה אדום, הדבר מעביר תחושת מתח, סכנה, ושלל תחושות מהאזורים היותר מלחיצים…

כדי להבין יותר, אילו צבעים משויכים לתכונות ותחושות מסוימים, ריכזו בטבלה להלן דגימה על קצה המזלג.

הגוון תכונות, תחושות, מסר דוגמאות
כחול אמת, יושר, כוח, בטחון, בריאות שמתם לב שבתשדירי הבחירות מרבים להשתמש בעיצובים בצבע כחול לגווניו?
ירוק שמחה, כסף, צמחייה, טבע, בריאות, שפע, גדילה הצבע שולט במיתוג ארגונים המתמחים ברפואה משלימה ותזונה בריאה.
לבן ניקיון, טוהר, בתוליות, צעירות, מתינות לא סתם הצבע המסורתי לשמלת הכלה הוא לבן.
שחור תחכום, אלגנטיות, מסתוריות, מוות, מרד, כוח, רוע “הרעים” והחלקלקים בסרטים המצוירים, תמיד יצוירו בשחור, כמו גם הלבוש הבלשי המסורתי…
אדום תשוקה, חום, דם, אהבה, סקס, מהירות, סכנה, דחיפות, חירום, לצורך הדוגמא, הצבע השולט בסרטיו של אלמודובר, תמיד יהיה אדום.

עולם הצבעים הוא עולם נרחב, ומאוד איך לומר, צבעוני… הטבלה אינה ממצה את מלא הקשת הססגונית של גווני הצבע.

למשל, צבע אדום חם יכול לסמל תשוקה ואילו אדום קר יכול להתפרש כסכנה. חשוב לבדוק שבחירת הצבע מתכתבת היטב עם המסרים בספר, כמו כל האלמנטים בכריכה.

8.     ז’אנר-להכיר ולהוקיר

כל ספר משתייך לענף מסוים בז’אנר הספרות. החל מהחלוקה הראשונית לספרי סיפורת ולספרי עיון. מכאן, ענפים אלו מסתעפים והולכים, ספרי ילדים, מד”ב, פרוזה, שירה וכו’ ומנגד, ספרי הדרכה וספרות מקצועית.
ערכו חקר שוק נרחב לגבי הנורמות המקובלות בעיצוב כריכות בז’אנר בו עוסק הספר שלכם. בעיקר דרך רבי המכר בז’אנר המדובר.
מצד אחד, אל תמציאו את הגלגל, במיוחד אם עדין אינכם מוכרים בשוק, מצד שני אל תעתיקו סגנונות. בשתי מילים: קבלו השראה.

9.     עניין של מיתוג

בעולם בו אנו חיים, קיימת חשיבות גבוהה למיתוג נכון ואפקטיבי.
הקוראים שלכם מוצפים במידע וגירויים. כדי ללכוד את עינם, רצוי מאוד להקפיד על עיצוב ממותג ואחיד. סופרים רבים וגם הוצאות ספרים, מיתגו את עצמם על ידי עיצוב זהה.
איך עושים זאת? שומרים על קו עיצובי אחיד.
אם עיצוב הכריכה ישויך לעיצוב האתר שלכם, לדף הפייסבוק של הספר, לבלוג, וכו’. תקלו על קהל היעד שלכם למצוא אתכם בחנות הספרים וברחבי הרשת.

10.  חוק וסדר?

הכלל האחרון והחשוב מכל, הוא שאין בעצם חוקים שרירותיים בנוגע לעיצוב הכריכה.
לשמחתנו, אנו עוסקים באמנות ולכן, אין “נכון” או “לא נכון”.

הטיפים שהבאנו מהווים נקודות למחשבה ותשומת לב בבואכם לבחור את עיצוב הכריכה.
אומנם, קיימים חוקי קומפוזיציה, כמו חוק השלישים ויחס הזהב, המעלים תיאוריות שונות לגבי “נכונות” הקומפוזיציה על דף, או במקרה שלנו הכריכה, אך גם חוקים אלו נשברים שוב ושוב ובהצלחה.
לכן, שמרו על מעוף, יצירתיות וחשיבה מקורית.
הכריכה מהווה את עטיפת המתנה לספר, היא צריכה להיות מושכת, מעניינת ובעלת סדר והיגיון פנימי.
חשוב לזכור שכל האלמנטים בעיצוב הכריכה, רקע, צבע, פונטים ותמונה, צריכים לשרת את המסר של הספר.
השקיעו זמן, נסו כמה גרסאות עד שתגיעו לעיצוב המוצלח ביותר!

צוות ePublish – הוצאת ספרים אלקטרונית.

 

** כל הזכויות למאמר זה שמורות לePublish, אין להעתיק או להשתמש במאמר זה או בחלקים ממנו ללא קבלת רשות מבעלת האתר.

צרו עמנו קשר

שם *

כתובת מייל *

נושא הפנייה

תוכן הפנייה