שיווק הספר הדיגיטלי שלך – המדריך

בין היתרונות הגדולים של המעבר משוק הספרים המסורתי, המודפס, לספר הדיגיטלי, בולטת האפשרות של כל סופרת וסופר להוציא באופן עצמאי את הספר, ובכך לחסוך בהוצאות בצורה משמעותית, ליהנות מתמלוגים גבוהים ולשלוט על אופן וביצוע שיווק הספר.

למעשה, ובניגוד לשיטות השיווק הישנות והמקובלות, שיווק בעידן שלנו הוא הרבה יותר זול ומאוד אפקטיבי.
אומנם, השיווק דורש עבודה והכוונה.
בדיוק לזה, נועד המאמר, ישבנו עם טובי המוחות, סרקנו את מיטב האתרים, ואנו שמחים להגיש לכם את הנוסחה שלנו לפענוח שיטות ויכולות השיווק של הספר הדיגיטלי.
לפני שנצא לדרך, נציין כי תוכלו לעשות חלק מהדברים דרך חברות העוסקות בכך או באמצעות חברים, אך חשוב להכיר את כל הדרכים לשיווק ולהיות מעורבים בתהליך.
שיווק מנצח עובר דרך שלושה שלבים, מוכנים? נצא לדרך.

שלב ראשון: איך יוצרים קהילה? מה זה באזז?

כדי שהספר שלך יקבל את מרב החשיפה, רצוי להתחיל לשווק אותו, עוד לפני שכתבת את האות הראשונה… נשמע מוזר? בכלל לא.
שטף הרשתות החברתיות, והאפשרות הבלתי מוגבלת לשיתוף, מלמדת אותנו עובדה מעניינת ובסיסית ביחסים. אנשים מתחברים לשיתוף, אוהבים לערב ולהיות מעורבים.
לכן, אם תצליח ליצור סביבך קהילה גדולה המעורבת בשלבי כתיבת הספר, בלבטים, בעבודה, בהתקדמות הכתיבה ובשלבי ההוצאה לאור, הרי שתיצור מאגר של אנשים המצפים לספר שלך.
הקהל שלך כבר מרגיש חלק מהתהליך וירצה לרכוש אותו לכשיצא לאור. לא זו בלבד, כל חבר בקהילה שתקים, ישמש כנציג של הספר שלך בקרב החברים, והרשת, כפי שאנו יודעים, רחבה מאוד ומילת הקסם להתפשטות מידע דיגיטלי, החל מחתול המנגן על פסנתר, דרך טרנד אתגר דלי המים עד הפצת הספר שלך, היא שיתוף.
יתרון נוסף, תוכל לקבל חוות דעת תוך כדי תנועה, לשתף בחלק מהקטעים בספר ולשמוע דעתם של הקוראים, ליצור מתח סביב העלילה, וכמובן, לקבל תמיכה ועידוד בשעות הקשות.

אז איך יוצרים קהילה?

תחקיר
המשאבים העיקריים ליצירת קהילה הם זמן, בהירות מחשבתית ויצירתיות, ואם אתה במקצוע הנכון, הרי שיצירתיות יש לך בשפע. השתמש בה כדי לחשוב, מי קהל היעד שלך? מה הם תחומי העניין שלו? היכן ניתן לאתר אותו ברשת?
ההמלצה שלנו היא ליצור מסמך מתעדכן, שרטט בקווים כללים את הקורא/ת האידיאלי.
כפי שיוסבר בהמשך, כל פרט חשוב.
גיל, מקום מגורים, תחביבים, מצב סוציואקונמי, השכלה, מצב אישי.
המיקוד הזה יסייע לך לאתר ולגבש את קהילת הקוראים שלך.
(דוגמא לאפיון קהל בסוף הפיסקה)
אחרי שאפיינת את הקורא הממוצע, יהיה יותר קל למצוא אותו ברחבי הרשת.
התחבר לקבוצות פייסבוק ייעודיות, למשל, אם הספר שכתבת עוסק בשיווק והפצה לספרים דיגיטליים, הקהל שלך נמצא בקבוצות המזוהות עם הנושא, רשום בשורת החיפוש בפייסבוק את המילים “ספרים” “סופרים” “מועדון קריאה” “כתיבה” וכו’. תופיע רשימה של קבוצות הנוגעות בנושא. כמו כן, הצטרף לפורומים מתאימים והתחבר לבלוגים בנושא. חפש באתרי פורומים בווינט, תפוז, וואלה, ועוד. רשום בגוגל את המילה “פורום”, ובדוק בין התוצאות, מהם הפורומים התואמים את נושא הספר והצטרף. רצוי להשתמש באותו שם משתמש בכל הפורומים כדי ליצור מיתוג וזהות אינטרנטית.

פעילות
ערוך בקובץ רשימה מסודרת של הקבוצות בפייסבוק, הפורומים והבלוגים בהם אתה חבר והקפד להראות נוכחות בכל אחד מהם.
התחבר עם האנשים במקומות אלו. במידה וטרם השלמת את הספר, שתף את החברים בתהליך, אם הספר שלך כבר בשלבי כתיבה מתקדמים או שכבר הושלם, תגמל את החברים בפרקים מהספר ובקש את חוות דעתם.
כמובן שאל לך לחשוף את כל הספר, אלא פרקים נבחרים. החברים יהוו עבורך קבוצת ביקורת. התייחס בתשומת לב להערותיהם והודה להם על זמנם.
כעת, כשאתה כבר מוכר והחברים מעורבים, הזמן אותם לדף הפייסבוק הייעודי שתיפתח. כן, זה בדיוק הזמן לפתוח דף פייסבוק (מדריך לפתיחת דף פייסבוק)
הקפד לפתוח דף עסקי (דף הצובר לייקים) שתף את האוהדים בהליך הכתיבה אם אתה מצוי עדין בהליך, במחשבותיך, במידה והספר מצוי בשלבים מתקדמים או שכבר הושלם. ספר לחברים את העובר עליך, כולל מצבי רוח, התלבטויות, קשיים והתגברויות. לקוראים שלך יהיה מעניין להתחבר לטקסטים שלך דרך האישיות שלך, אל תתבייש להיחשף. ליצירת חשיפה מיטבית, מוגברת ומרושתת (תרתי משמע) רצוי מאוד לפתוח בלוג, חשבון טוויטר.ופרופיל לינקדאין.

באזז ויראלי – מה קורה כשמפגישים דבורה ווירוס?

כל הפעילות שלך ברשת, נועדה בעצם ליצור באזז ויראלי סביב הספר, מה זה בעצם באזז מלבד היותו מילה המזכירה באופן חשוד זמזום דבורה?
בדיוק זה! הדבורים מתקשרות ביניהן ומעבירות זו לזו מסרים המתפשטים בצורה מהירה.
כך צריכה להיות החשיפה לספר שלך, באזז ויראלי, הוא צורת העברת המסר כשהמקבילה שלה בעולם “המציאותי” היא העברה מפה לאוזן, מגוון ערוצי הרשת מאפשרים העברה מהירה יותר של המסר ועל ידי מספר רב מאוד של פיות ואוזניים. אמרנו ויראלי? כמו וירוס המפשט במהירות כך הבשורה, הדיון והציפייה לספר שלך תפרוש כנפיים ברחבי הרשת ותגיע למספר גדול של קוראים פוטנציאלים.
עד כאן משלים זואולוגיים, כעת פרקטיקה. איך ממקסמים את האפשרות לבאזז ויראלי?
על ידי אינטגרציה מלאה של מגוון ערוצי המידע. כלומר, הכנס לינק בדף הפייסבוק שלך המפנה לאתר ולהיפך, כתוב שורת טיזר קצרה ומסקרנת בטוויטר והפנה לאתר/לפייסבוק להמשך קריאה.
עשה זאת בצורה חכמה ויצירתית גם בפורומים בהם אתה חבר ובקבוצות הפייסבוק.

לסיכום, חמישה טיפים לניהול הקהילה ויצירת באזז.
* הפעל את כישרונך, סקרנותך והיצירתיות שלך כדי להגיע לקהלים רבים ככל האפשר.
* כבד את האוהדים שלך, התייחס להערות שלהם.
* מתג את עצמך על ידי יצירת שם משתמש מסקרן.
* התייעץ עם חברים מחוץ לעולם הוירטואלי לגבי הגברת החשיפה.
* השתדל לפעול בצורה מאורגנת ושיטתית, הדבר מראה על מקצועיות ואכפתיות.

לעיונכם, דוגמה לאיפיון ראשוני של קהל היעד.

נושא הספר: שיווק והפצת ספרים דיגיטליים.
קהל היעד: סופרים וסופרים שבדרך. בעלי מקצוע, מדריכים, מאמנים, מדריכי טיולים פעילים ברשת.
המקומות בהם הקהל נמצא: קבוצות עניין בפייסבוק, בלוגים ופורומים מתאימים, קבוצות קריאה, קבוצת כתיבה, סדנאות לכתיבה יוצרת. מפגשים וירטואלים ומציאותיים של הקבוצות, חוגים ייעודים במכללות ובאוניברסיטאות.

שלב שני – הפצה
לא נחטא בטריביאליות, ונציין שעליך לכתוב ספר טוב. (איך לכתוב ספר נפלא – המדריך)
השקע בכתיבה זמן ומחשבה, חשוב ואף חיוני להעביר את כתב היד לחברים לקבל הערות, אחרי הערותיהם ותיקונים, שלח את כתב היד לעורך לשוני מיומן ומקצועי. העברת הספר לעריכה לשונית לפני שליחתו לחברת ההוצאה לאור, הינה הכרחית.
רצוי לבחור בהוצאת ספרים בעלת תפוצה נרחבת ככל האפשר. חברת איפאבליש מעניקה חשיפה מרבית בכל חנויות הספרים המקוונת, בחירה נכונה בחברת ההוצאה לאור, תבטיח שהספר שלך יעמוד על מדף הספרים בכל אתרי חנויות הספרים בארץ ובעברית.
יתרונו הבולט של הספר הדיגיטלי, אורך חיים נצחי על המדף יבוא לידי ביטוי אם הוצאת הספרים תוכל להפיץ את הספר בכל החנויות.

ספר נולד – ערב ההשקה
לאחר חתימת החוזה מול חברת ההוצאה לאור וקביעת לוח זמנים, החל לתכנן את ערב ההשקה לספר.
אירוע ההשקה לא חייב לעלות הון, ישנם מקומות ייעודים שישמחו לתת לך מקום ובמה. למשל, אשכול פיס שכונתי, מרכז צעירים, מתנ”סים ובתי קפה בעלי אוריינטציה חברתית כגון: תולעת ספרים, קפה פורת, קפה קטן הולצר ספרים וכו’.

רצוי מאוד לארגן אטרקציה נעימה ומזמינה לערב ההשקה, הופעה מוזיקלית, הרצאה מעניינת הקשורה באופן כזה או אחר לתוכן ספרך, וכדומה.
שתף את הקהל שלך בשלבי ההכנה לערב ההשקה, בקש מהם עצות וכמובן, אל תשכח לשלוח להם הזמנה חגיגית, סופסוף אתה עומד החברים שליוו אותך ולהתרגש עימם שפרי עטך יוצא לאור. השתמש בקשרים שטווית כדי להגדיל את הקהל שיגיע לערב ההשקה. אם באפשרותך להוציא הודעה לעיתונות, רצוי להתייעץ עם משרד פרסום לגבי הנוסח.
בערב עצמו, דאג לאפשרות לרכוש את הספר און-ליין/מודפס במחיר מבצע. האמצעים: טלפון נייד חכם (סמראטפון)

לסיכום, חמישה טיפים להפצה
* הרשה למספר אנשים מהמעגל הקרוב והאכפתי לקרוא את כתב היד להתרשמות, הערות והארות.
* בחר עורך מקצועי ומבין, לשרותך, עורכים לשוניים מומלצים על ידי איפאבליש.
* בדוק כי חברת ההוצאה לאור מקושרת למרב אתרי החנויות המקוונות, אם ברצונך שהספר יראה אור גם בדפוס, ודא כי חברת ההוצאה לאור עושה זאת
* תכנן בקפידה, באהבה ובתשומת לב את ערב ההשקה.
* וודא כי כל הקהלים שיצרת מודעים לקיומו של ערב ובקש אותם לאשר הגעה.

שלב שלישי – יוצאים לאור ולקהל

ערב ההשקה מאחורייך, יחד עם מכירת כמה עותקים מהספר. כעת זה הזמן לספר לכל העולם על הספר שסופסוף יצא לאור.
בקש מהאורחים באירוע לכתוב את חוות דעתם על האירוע ועל הספר. הקפד לרשום חוות דעת אלו וביקורות בבלוג ובדף הפייסבוק שלך.
התייעץ עם החברים ברשת ומחוצה לה לגבי האפשרויות לשיווק, שיתופי פעולה מעניינים ומבצעים מיוחדים.
חשוב לזכור כי הקהל נמצא לא רק ברשת, גם בחוץ, זה הזמן לצאת לפגוש אותו, הרשם לערבי קריאה, לכנסים בהם אתה עתיד לפגוש את הקהל שלך, אל תשכח להצטייד בכרטיסי ביקור מושכים וממותגים.
אפשרויות מלהיבות לפגוש את הקהל, תלויות בין השאר בז’אנר הספרותי אליו ספרך משויך.
כך לדוגמה, אם כתבת ספר ילדים, בדוק דרך מתנ”סים, ספריות, מועדוניות צהריים וגני ילדים, אפשרות לארגן אחר צהריים חוויתי של הורים וילדים אחד בו תקריא לילדים מהספר ולהורים תינתן האפשרות לרכוש.
כמובן שיש להיערך לאירוע כזה מראש, על ידי פרסום ממוקד בלוחות המודעות ושליחת מיילים לרשימות תפוצה. וודא כי הגוף דרכו אתה עובד יכול לספק לך את כל האמצעים הדרושים כדי לקיים אירוע מכובד, נעים ועם מספר משתתפים גבוה.
אפשרות נוספת להגדלת מעגל הקוראים שלך היא דרך קולגות.
התחבר לסופרות וסופרים בעלי תחום עניין משיק לתוכן הספרים שלכם וחשבו ביחד איך להגדיל את התפוצה והמכירות, אולי על ידי ארגון אירוע משותף, כתיבת טור אורח זה בבלוג/דף זה של זה.
בכל אפשרות שתבחרו, זכרו לתייג ולהזכיר לכל החברים שלכם מדף הפייסבוק, מהבלוג ומהחברים שהשתתפו בערב ההשקה או חברים שאתה יודע שישמחו להשתתף באירועים שלכם.
עוד דרך להגיע לקהלים היא דרך ראיונות.
חפש ברשת אתרים העוסקים בספרות ובתרבות, כתוב לבעלי האתרים והצע להם להתראיין לאתר ולספר על הספר.

לסיכום,
הרשת גדולה ואפשרויות ההפצה והשיווק דרכה הן רבות, סקרנו כאן, רק מעט מהאפשרויות הרבות לשיווק אפקטיבי ורחב, לא מן הנמנע שתוך כדי תהליך, תחשף לעוד אפשרויות מעניינות.
כמובן, אל תשכח את החברים שעברו איתך את הדרך, עדכן באופן שוטף בדף הפייסבוק ובבלוג על מצב המכירות, על מחשבות וחוויות העוברות עליך וקשורות למכירות, התייעץ איתם. ותגמל אותם בפרקים מהספר הבא שלך…

צרו עמנו קשר