ריאיון עם מריה אלוני, מחברת הספר “אחת שיודעת”

ריאיון עם מריה אלוני, מחברת הספר "אחת שיודעת"

ריאיון עם מריה אלוני, מחברת הספר “אחת שיודעת”

ריאיון עם מריה אלוני, מחברת הספר “אחת שיודעת”

מריה אלוני מתגוררת ברמת הגולן הפסטורלית, מחלקת את זמנה בין אימהות לשני בנים שובבים לעריכת ספרות ולשון, ליווי כותבים וניהול תוכן שיווקי. במהלך העשור האחרון הוציאה לאור חמישה ספרי ילדים הנמכרים באמזון ורומן למבוגרים “אחת שיודעת” – דרמה קומית רומנטית המגוללת את קורותיה של תמר, בחורה צעירה שעוברת לעיר הגדולה כדי להצליח כבלוגרית אופנה. אלא שתמר היא ביישנית וקלאמזית, מה שגורר סיבוכים משעשעים.

מה נתן לך השראה לכתיבת הספרים?

ההשראה לכתיבת ספרי הילדים הגיעה מעבודה עם ילדים (בקריירה הקודמת שלי הייתי מורה), ואילו ההשראה לכתיבת “אחת שיודעת” הגיעה מהחיים ומהדמיון. למשל, הדמות של תמר והתהליך הפנימי שהיא עברה מבוססים חלקית על דברים שעברתי, אבל העלילה לא קשורה בשום דרך לחיים שלי, היא פנטזיה. גם הדמויות האחרות הן פרי הדמיון, אולי “שאלתי” מאפיין זה או אחר מאנשים שהכרתי במציאות, אך רוב הדמויות פשוט נבראו מעצמן תוך כדי הכתיבה.

איך חווית את תהליך הכתיבה עצמו? מהי התובנה הכי משמעותית מתהליך הכתיבה שלקחת איתך לדרך?

תהליך הכתיבה עצמו היה די מובנה, כלומר, הקצבתי לעצמי זמן בלו”ז בכל יום לעבוד על הספר, לא עבדתי בפרצי השראה רוב הזמן. זו הייתה הדרך היחידה להשלים כתיבה של ספר עם פעוט ותינוק ועסק. התובנה הכי משמעותית מתהליך הכתיבה היא שהטיוטה הראשונה היא רק חומר גלם ולא ספר גמור. ויש עוד הרבה עבודה אחר כך.

מהו הדבר הכי מפתיע או מרגש שקרה בעקבות ההוצאה לאור?

היו המון דברים, אבל שניים אני זוכרת במיוחד. לפני שהוצאתי לאור את הספר ניסיתי להתקבל לכמה הוצאות גדולות. הן דחו אותי. כש”אחת שיודעת” יצא לאור הוא נכנס למקום הראשון או השני ברשימת רבי המכר בדיגיטל, אני ממש זוכרת שחברת פייסבוק שלחה לי צילום מטבלת רבי המכר ב”הארץ”, והספר עקף ספרים של ההוצאות הגדולות שדחו אותי. זה היה רגע של ניצחון.

והדבר השני שקרה בעקבות כתיבת “אחת שיודעת” הוא ששתי סצנות שכתבתי התגשמו במציאות, כעבור כמה חודשים מצאת הספר לאור. זה היה הזוי ממש, כאילו ניבאתי אותן. וקצת מפחיד.

הוצאה לאור – ספרי בכמה מילים על החוויה. מהן התובנות העיקריות שלך מהתהליך? 

בתהליך ההוצאה לאור עבדתי עם אנשי מקצוע מצוינים והשקעתי ממש בתהליך. על העריכה אחראית יעל שכנאי הנפלאה. את הפקה וההפצה לדיגיטל עשתה לי שלהבת זוהר מאיפאבליש וחסכה לי המון כאב ראש והתעסקות והייתה מקצועית בצורה יוצאת מהכלל. את הספר הבא ברור לי שהיא תפיק לי. 

יש לי שתי תובנות עיקריות מהתהליך: הראשונה היא בקשר לעריכה. לא משנה כמה כלים יש לך, במקרה שלי כעורכת מקצועית, אנחנו ככותבים לא יכולים לראות את הבעיות ביצירה שלנו. עריכה היא החלק הכי חשוב, בעיניי, בתהליך ההוצאה לאור. היא כמו יסודות בבנייה של בית. דבר שני, כדאי לקחת שירותי הוצאה לאור במקום אחד, כמו השירותים שמציעים איפאבליש, במקום להתרוצץ בין אנשי מקצוע שונים. כי כך נמנעים מטעויות, מסטרס ומבזבוז כסף. 

Share this post


WhatsApp chat
שינוי גודל גופנים