שבוע הספר – מסורת של חגיגת ספרים

שבוע הספר העברי - איך לשווק

שבוע הספר – מסורת של חגיגת ספרים

רבים מאיתנו זוכרים את יריד שבוע הספר עוד מהילדות, את השיטוט עם בני המשפחה והחברים בין הדוכנים העמוסים ספרים צבעוניים ואת המפגשים המרגשים עם הסופרות והסופרים האהובים והמוערכים. המסורת שהחלה לפני למעלה מחמישים שנה היא מפעל של התאחדות בעלי הוצאות הספרים בישראל המונה כיום כ-120 הוצאות לאור ואיפאבליש היא אחת מהן.

השנה יתקיימו אירועי שבוע הספר בין התאריכים 14 ל- 24 ביוני בשרונה תל אביב. שלל האירועים יהפכו את שרונה מעוד מתחם קניות לחנות הספרים הגדולה בישראל עם חמישים אלף כותרים ויכללו את אירועי הסלון הספרותי, חתימה על ספרים, אומני ספוקן וורד, הופעות לילדים ופינות יצירה. וכמובן יימכרו ספרים במבצעים משתלמים במיוחד.

עבור הסופרות והסופרים שבינינו שבוע הספר מרגש ומשמעותי שבעתיים: זו הזדמנות לחגוג את היצירה, לפגוש קוראים, כותבים ומו”לים. למי שיציג את ספריו בדוכנים כדאי להיערך מראש כדי למצות את המיטב משבוע מיוחד וחגיגי זה. 

איך נערכים? הנה כמה טיפים:

מיינדסט 

ההשתתפות ביריד יכולה להיות חוויה נפלאה, שמחה, מעצימה ומרגשת, אך היא עלולה להיות גם מאכזבת ומתסכלת, הכול תלוי בציפיות ובהלך הרוח שאיתו מגיעים ואיך מתנהלים לפני שבוע הספר ובמהלכו. כשמחליטים שמגיעים כדי לחגוג, לפגוש קוראים וסופרים ולספר על הספר למתעניינים, להיות אקטיביים ומוכנים לצאת מאזור הנוחות, סביר להניח שתשיגו את המטרות ותסיימו את ההשתתפות בשבוע הספר שמחים ומסופקים ועם זיכרונות נעימים וציפייה לשבוע הספר הבא. 

פרסום לפני שבוע הספר ובמהלכו

מומלץ לפרסם את מועדי הגעתכם לשבוע הספר ויותר מפעם אחת או פעמיים, בכל פלטפורמה אפשרית. לפעמים סופרות וסופרים חוששים להציף את העוקבים שלהם בהודעות ופרסומות, אך העניין הוא שרבים לא רואים כלל את הפרסומים האלה ועלולים לפספס. חלק מהעוקבים נמצאים בפלטפורמה אחת אך לא נמצאים בפלטפורמה אחרת (למשל, הם נמצאים באינסטגרם אבל לא בפייסבוק ולהיפך). כדאי לעשות רשימה של הפלטפורמות שבהן תוכלו ליידע על ההגעה לדוכן ומומלץ גם לגוון בסוג התוכן. כך העוקבים יגלו עוד עניין וסקרנות. 

הנה כמה טיפים לקידום ספרים במדיה החברתית. 

לדעת לספר על הספר בצורה תמציתית ומעניינת

במהלך שבוע הספר יש זמן קצוב לספר לקוראים על הספר, לתפוס את תשומת ליבם ולעניין אותם. לכן כדאי לעשות זאת בצורה ממוקדת ומעניינת. אפשר להשתמש במשפטי מפתח מגב הספר כדי לתמצת את החלק המעניין בעלילה, את המשפטים הבודדים ש”יתפסו” את הקורא ויעוררו בו די סקרנות כדי שייקח את הספר ויקרא את הגב שלו. מומלץ כמובן להתכונן לכך מראש ולשנן (ואפילו להתאמן מול המראה, חבר.ה או בני משפחה) ולקבל פידבק. ככל שעושים זאת פעמים רבות כך הדבר קל ו”זורם” יותר.

על המלצות לכתיבת תקציר לספר אפשר לקרוא פה.

ליזום 

הקוראים מטיילים בין הדוכנים עם הספרים הרבים, מוצפים בשלל גירויים ואפשרויות, ולכן הדבר שלא מומלץ לעשות הוא לעמוד ללא ניע בדוכן ולהמתין שקוראים ייגשו אלינו ואולי יגלו עניין בספר שלנו, הנח בין עשרות ספרים אחרים על הדוכן. במקום זאת כדאי ליצור קשר עין עם המבקרים המתקרבים לדוכן, לברך אותם לשלום, להזמין אותם להתקרב, לשאול אותם אלו ספרים הם אוהבים, להציע לספר על הספר וגם לצייד אותם בסימנייה, למקרה שלא יקנו מייד את הספר, כדי שיוכלו למצוא אותו אחר כך וגם כדי לעורר סקרנות ועניין. אכן אין מנוס מלהתגבר על ביישנות או חוסר נעימות ואולי לצאת מאזור הנוחות, אך זו הדרך הכי אפקטיבית לתקשר עם קוראים פוטנציאליים, לעניין אותם. קוראים רבים מתרגשים ממפגשים עם סופרות וסופרים, גם כאלה שהם לא מכירים, ולרוב יגיבו בצורה נעימה, חיובית ומפרגנת. 

 

לסיכום, שבוע הספר הוא הזדמנות נפלאה עבור סופרות וסופרים, משוררות ומשוררים לחגוג את היצירה לצד קהל עצום שספרים יקרים לליבו, חוויה ייחודית ומרגשת שכדאי להיערך אליה. אומנם חלק מהיוצרים יאלצו לצאת מאזור הנוחות במעבר מהמקלדת והמסך אל המפגש הממשי והבלתי אמצעי עם הקוראים והשיח איתם, אך החוויה היא כה משמחת ומהנה שהמאמץ כדאי ומשתלם.

Share this post


WhatsApp chat
שינוי גודל גופנים