איך יוצרים תוכנית שיווקית אישית לקידום הספר שלנו

איך יוצרים תוכנית שיווקית אישית לקידום הספר שלנו

איך יוצרים תוכנית שיווקית אישית לקידום הספר שלנו

איך יוצרים תוכנית שיווקית אישית לקידום הספר שלנו

סופרים רבים מתארים את רגעי ההוצאה לאור כלידה: אחרי תקופה של עבודה מאומצת מאחורי הקלעים וחבלי לידה, הספר שלנו מגיח לאוויר העולם. ובדיוק כמו תינוק אנושי גם הספר שלנו זקוק לכך שנעזור לו לפלס את דרכו בעולם. אם נניח לאנלוגיה הרומנטית ונחזור לעולם המעשה – הספר שלנו זקוק לכך שנסייע לו להגיע לקוראים ולשם כך נשווק.

שיווק הוא מכלול הפעולות שעושים כדי למכור דבר מה. במקרה שלנו, להגיע לכמה שיותר קוראים או למכור כמה שיותר עותקים מהספר. יש המון דרכים לשווק ופלטפורמות רבות שעשויות לסייע לנו בכך. איך אנחנו מוצאים את הדרך שמתאימה לנו ולספר שלנו?

הנה חמישה דגשים שיעזרו לנו כשאנחנו רוצים ליצור תוכנית שיווקית:

לגלות מה מתאים לספר שלי

הדרכים לשווק את הספר הן רבות ומגוונות והדבר הכי חשוב הוא להבין מי קהל היעד של הספר שלנו, היכן הוא נמצא ומה מעניין אותו. מהו הז’אנר של הספר שלנו? האם יש קבוצות ייעודיות לז’אנר? אירועים או כנסים? אלו סוגי תכנים נוספים הקהל נוהג לצרוך? סרטונים בטיקטוק, בלוגים של ספרים בז’אנר או אולי מאמרים מקצועיים? ברגע שנענה על השאלות הנ”ל נוכל להיות מדויקים יותר וכך להתמקד ולהתייעל בתהליך השיווק.

לשאול את עצמנו מה מתאים לנו

פלטפורמות שונות לשיווק דורשות כישורים והעדפות שונים. כולן מצריכות יצירתיות ומקוריות, יכולות שכל הסופרים ניחנים בהן, אך כל פלטפורמה דורשת הגשה מעט שונה. הפייסבוק, למשל, מצריך כתיבה תמציתית ומעוררת רגש, הבלוג מאפשר כתיבה מעמיקה יותר, אינסטגרם דורש עין אסתטית ויכולות צילום, ומוטב למי שמשתמש בטיקטוק או היוטויב לעמוד בנינוחות מול המצלמה. יש סופרים שבוחרים לשווק בכלל הפלטפורמות, אך הדבר דורש השקעה של זמן, ולכן לא כולם יכולים לעמוד בכך. אם כן, כדאי שנבחר בפלטפורמה או שתיים שאנחנו מרגישים בנוח להתנהל בה, בעיקר כדי שנוכל להתמיד.

להגיע לתהליך עם ציפיות ריאליות

שיווק הוא תהליך הדורש התמדה וסבלנות. לכן, כאמור, חשוב לבחור את הדרכים שנוכל להתמיד בהן ושלא ידרשו מאיתנו מאמץ כה רב עד שנתייאש. לעיתים נדרש זמן להגיע לתוצאות שאנו רוצים, וגם כאשר נגיע אליהן עלינו להמשיך ולהתמיד כדי להצליח, להצטייד בסבלנות ובציפיות מציאותיות. כל סופר מצליח שיספר לכם על הדרך שעשה, יציין שלא ויתר גם כשהתגובות איחרו להגיע, על רגעי האכזבה והייאוש ואיך למרות הכול המשיך. 

לעבוד על הנייר

אחרי שהגדרנו לעצמנו היכן הקהל שלנו נמצא, מהן דרכי השיווק המועדפות עלינו והצטיידנו בהלך הרוח המתאים, נתרגם את הכול לפעולות קטנות ונרשום אותן. הדרך היעילה ביותר היא לעבוד עם קובץ אקסל ובו עמודות של ימים או שבועות בחודש ושורות עם הפלטפורמות שבחרנו. כך נוכל לתכנן בצורה ברורה ומעשית מה אנחנו עושים בכל יום או בכל שבוע כדי להוציא אל הפועל את הרעיונות שלנו. לדוגמה: פוסט ביום ראשון עם המלצה על הספר, סטורי ביום רביעי על מאחורי הקלעים של הכתיבה שלנו וסרטון עם טיפים שלמדנו על הוצאה לאור ביום שישי. כדאי גם לתכנן מתי מכינים את הכול ולעבוד בצורה מרוכזת כדי לא להקדיש לכך זמן בכל יום. הסוד הוא למצוא את המינון שמתאים לנו ושנוכל להתמיד בו. ברגע שנתמיד הדברים יהפכו להרגל וכך לא נרגיש מאמץ. הרעיונות לתכנים יזרמו יותר בקלות ולא נצטרך לשבור את הראש בכל פעם שנרצה ליצור תוכן. 

גמישות

לפעמים נראה שלמרות ההתמדה השיווק לא עובד. זה הזמן להסיק מסקנות ולבנות תוכנית חדשה. אפשר להתייעץ עם קהל היעד אלו תכנים יעניינו אותו ויגרמו לו להסתקרן לגבי הספר, לעקוב אחרי סופרים אחרים שמשווקים בהצלחה וללמוד מהם. ברשת יש המון טיפים בשיווק (לאו דווקא של ספרים) ואפשר לתרגם את הרעיונות לעולם שלנו. השיווק הוא דבר דינמי ומשתנה לצד מגמות שונות בעולם. מה שהיה אפקטיבי בעבר עלול להפסיק להיות אפקטיבי. לכן גמישות היא מילת המפתח.

לסיכום, הדרך להצלחה בשיווק ספר מצריכה מאיתנו להכיר את קהל היעד, להכיר את עצמנו ולבחור את הדרכים המתאימות לנו לשווק, לאמץ הלך רוח סבלני ולהצטייד בעקביות וכן גמישות. כל אלו יסללו לנו את הדרך להצלחה במכירת הספר שלנו.

בהצלחה!                           

 

 

Share this post


WhatsApp chat
שינוי גודל גופנים