איך כותבים תקציר לספר? 

איך כותבים תקציר לספר? 

לפי סקר שערכנו גילינו שהגורם המשפיע ביותר על קוראים בבואם להחליט איזה ספר לרכוש הוא הטקסט שבגב הכריכה. על כן החלטנו להקדיש מחשבה לפיצוח החידה: איך כותבים תקציר לספר באופן שיוביל את הקוראים להתעניין בספר ולרכוש אותו?

 

לפני שנדון בשאלה איך כותבים תקציר לספר, עלינו לדייק את מטרתו של הטקסט הקצר הזה.

תקציר, כשמו כן הוא – תוכן הספר בקיצור, בתמצות.

המטרה היא לספק לקורא ידע על תוכן הספר ולעזור לו להחליט אם התוכן רלוונטי עבורו.

מסקנה: כתיבת תקציר הספר היא כתיבה שיווקית לכל דבר ועניין.

 

אז איך כותבים תקציר לספר באופן שיתפוס את הקורא מהשנייה הראשונה ויגרום לו לרכוש את הספר?

הנה כמה עקרונות בסיסיים:

 

  1. מבנה התקציר

כתבו את התקציר במבנה של פסקאות.

חלוקה לפסקאות טובה כי לקורא קל יותר להתמסר לקריאת טקסט שמחולק לפסקאות מאשר לקרוא “גוש” של טקסט ארוך וללא הפרדה. עם זאת, הקפידו לוודא שיש זרימה טובה בין הפסקאות, שהטקסט בסוף הפסקה קשור ורלוונטי לפסקה הבאה.

  1. חשבו על שורת פתיחה דרמטית

כותרות דרמטיות הן הכוכב השיווקי. שמתם לב לניסוחי הכותרות באתרי החדשות? הכותרות מנוסחות בכוונה בדרמטיות. כאשר אנו קוראים כותרת דרמטית ומסקרנת מתחוללים תהליכים בגוף ובמוח שמעלים את הפרשת האדרנלין ואנו מוצאים את עצמנו מתעכבים על הידיעה ומקדישים לה את תשומת הלב שלנו. כך בדיוק יש ללכוד את עינו של הקורא. השורה הראשונה בטקסט שעל גב הכריכה צריכה להיות מנוסחת באופן דרמטי.

  1. אל תכבירו במילים

העידן שבו אנו חיים אינו סבלני במיוחד לטקסטים ארוכים מדי. אומנם אנשים שבוחרים לקרוא ספרים מעדיפים דווקא להתמסר לטקסט באורך העולה על פוסט בפייסבוק, אך כדי להוביל את הקורא לקריאת הספר צריך לגרות אותו בטקסט קצר וקולע. תקציר הספר צריך להיות מדוד ומזוקק, מתוך הבנה שכל ייעודו הוא למשוך את הקורא לקריאה.

  1. אל תפחדו לזעזע

אם הספר שלכם נוגע בנושאים כואבים, אל תחביאו אותם בין הדפים. הציפו את הנושא בתקציר, כדי לגרום לקורא להזדהות עם הדמות ועם כאבה.

אופן אחד לעשות זאת הוא באמצעות שאלות. למשל:

האם חוויתם בגידה קשה שהפכה את חייכם?

האם חשתם אי פעם מצוקה כלכלית ולא ידעתם איך להיחלץ ממנה?

  1. הבטיחו פתרונות

חשוב להבהיר לקורא איזו תועלת תיגרם לו מקריאת הספר. אם נגעתם בנושא כואב, הבטיחו שבספר תוצג דרך מעניינת להתמודד עם הכאב ולצמוח ממנו, אם כתבתם ספר עיון, ספרו לקורא איזה חידוש מציע הספר ועוד.

  1. תנו מקום להצגה עצמית שלכם

הפסקה האחרונה בגב הכריכה צריכה להיות מוקדשת לכם. הציגו את עצמכם, כולל פרטים אישיים שמתחשק לכם לפרסם. כדאי לצרף תמונה ולסיים באמירה אישית, מקורית ורלוונטית לספר. לדוגמה:

את הספר כתבתי עבור כל שבורי הלב באשר הם. לבי השבור איתכם.

אני מקווה שהספר שלי ייגע בך ויקל עבורך את התמודדותך היומיומית עם—

 

לסיכום: אי אפשר להפריז בחשיבתו של תקציר הספר כפי שהוא עתיד להופיע על גב הכריכה.

אל תזלזלו בטקסט הזה, הקדישו לו זמן, מחשבה, כמה וכמה טיוטות עד שתגיעו לנוסח המושלם.

בהצלחה!

 

 

Share this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.


שינוי גודל גופנים