הכותב שנשאר בצל. מיהו סופר צללים?

הכותב שנשאר בצל. מיהו סופר צללים?

הכותב שנשאר בצל. מיהו סופר צללים?

עליית גג מאובקת, עששית מהבהבת, כותב הכפוף מעל שולחן עם ערימת דפים. ייתכן שזוהי התמונה שעולה בראשכם כשאתם שומעים את צמד המילים “סופר צללים”, וייתכן שאתם תוהים אם הכוונה היא לאותם סופרים המפרסמים את ספריהם תחת שם עט, שם בדוי.

כך או כך, בואו נבהיר: כותב צללים הוא כותב מקצועי שאדם אחר שוכר את שירותיו כדי שיכתוב עבורו ספר, בשמו. כלומר, מי שיקבל את הקרדיט על הספר הוא הלקוח, המזמין, ושמו יופיע על הספר כמחבר הספר. תהליך העבודה משתנה מכותב לכותב, אך בדרך כלל מתחיל מאיסוף מידע ותחקיר או ריאיונות, כולל ריאיון של הלקוח, ניפוי וארגון החומר, כתיבתו ועריכתו.

אמנם ממבט ראשון העסקה הזו עשויה להיראות תמוהה או מעט מפוקפקת, אך הדבר מקובל מאוד זה שנים רבות: מפורסמים וכן מנהיגים נעזרים בשירות זה, ושוכרים סופר צללים שיכתוב עבורם את הספר. מבחינתו של הכותב, זהו מקצועו ופרנסתו והוא מוכן לוותר על הקרדיט כדי לזכות בעבודה. 

אך לא רק מנהיגים ומפורסמים נעזרים בסופרי צללים אלא גם אנשים מהשורה שרוצים ספר אוטוביוגרפיה או ממואר שלהם,  אנשי מקצוע או בעלי עסקים שרוצים לכתוב ספר עיון בתחום התמחותם, אך הם לא מיומנים בכתיבה או לא רוצים לעשות את העבודה בעצמם, לעיתים מחוסר פנאי ופעמים אחרות מחוסר רצון להשקיע את המאמץ הגדול הנדרש לשם כך, ומעדיפים לשלם למישהו אחר שיעשה זאת עבורם. 

לבחירה בדרך זו לכתוב ספר יש יתרונות וחסרונות: היתרונות, הם כאמור, חיסכון בזמן ומאמץ, כתיבה מקצועית שהמזמין, לרוב, לא מיומן בה, אך התהליך כרוך בהוצאה כספית גדולה ומצריך לשכור כותב טוב ומיומן, אדם שלא תמיד קל למצוא, מאחר שסופרים כאלה מחיובים בסודיות. כמו כן, המזמינים, המחברים החתומים על הספר, לרוב לא רוצים שידעו שהם נעזרו בשירות זה ולכן לא תמיד יהיו מוכנים להמליץ על הכותב.

אם החלטתם לבחור בדרך זו כדאי לחפש כותב המיומן בעריכת תחקירים ודליית מידע, בעל כישרון כתיבה, יכולת להפוך רעיונות של אדם אחר לספר מעניין הכתוב בקול ובסגנון שמתאים ללקוח, בעל כישורי תקשורת טובים, יכולת עמידה בזמנים, אחריות ודיסקרטיות.

לסיכום: סופר צללים הוא כותב הנשכר לכתוב ספר עבור אדם אחר, מטעמים שונים, אך הוא נותר אלמוני ואילו הלקוח מקבל קרדיט על הספר בתמורה לשכר שהוא משלם לאותו כותב.

 

Share this post


WhatsApp chat
שינוי גודל גופנים