עימוד ספרים: מה זה ואיך זה עובד?

עימוד ספרים: מה זה ואיך זה עובד?

עימוד ספרים: מה זה ואיך זה עובד?

עימוד ספרים: מה זה ואיך זה עובד?

בשלב זה או אחר בתהליך הכתיבה, כמעט כל כותב או כותבת מדמיינים את ספרם ניצב בגאווה על מדף בחנות הספרים או בבתיהם של הקוראים, ומתמלאים בהתרגשות ומוטיבציה להמשיך במסע הכתיבה שלהם. אין ספק שהרגע שבו כתב היד הופך לספר אמיתי הוא אחד הרגעים המופלאים ביותר בחייהם של כותבים, אך לשם מובילות כמה אבני דרך. אחת מהן היא העימוד. 

מה זה עימוד ספרים?

עימוד הוא מה שהופך את קובץ הוורד שכתבנו לספר. או במילים אחרות: עיצוב הטקסט ואלמנטים גרפיים אחרים על פני עמודי הספר, בין אם מדובר בספר מודפס ובין אם מדובר בספר דיגיטלי.

מטרת העימוד היא לדאוג לכך שהטקסט יהיה נוח לקריאה, אסתטי ושיתאים למסר ולסגנון של הספר, וגם כדי לעזור לקורא להבין את הסדר וההירארכיה כשמדובר בספרים שיש בהם נושאי משנה, כמו ספרי עיון.

בעימוד ספרים קובעים את גודל הכותרות, סוג הגופן וגודלו, אורך השורות וגודל השוליים, הרווח בין השורות והמילים ואפילו בין האותיות. אם יש תמונות או אלמנטים כמו תרשימים, טבלאות ואיורים – הם מוטמעים בתהליך העימוד. 

מתי עושים עימוד?

עימוד ספרים הוא אחד השלבים האחרונים בהפקתו של ספר בתהליך ההוצאה לאור. תחילה על כתב היד לעבור עריכה ספרותית, לשונית והגהה. כשהטקסט ערוך ומלוטש הוא מוכן לעימוד מקצועי. לאחר העימוד יש להעביר את הספר להגהה נוספת (לעיתים בתהליך העימוד זזים פסיקים, נקודות ועוד, וחשוב לוודא שאין שגיאות). אחרי העימוד הספר יעבור לעיצוב עטיפה (כריכה) ואחר כך להדפסה ולהמרה לדיגיטל (לשם כך יש להזמין מההוצאה הפקת ספר דיגיטלי), כדי שאפשר יהיה למכור אותו כספר דיגיטלי בחנויות הספרים הרבות שיש היום באינטרנט, כמו עברית חנות ספרים (אנחנו ממליצים בחום להפיץ את הספר בחנויות אלו).

מי עושה עימוד ספרים?

את העימוד מבצע איש מקצוע, מעמד ספרים (או מעמדת) – גרפיקאי המתמחה בעימוד ספרים. זהו תחום בפני עצמו הדורש הבנה ומומחיות תוך התאמה לדרישות של בתי הדפוס. לרוב נעשה העימוד בתוכנית אינדיזיין (Indesign), תוכנה המתאימה לצורך זה.

 

איך אנחנו, הסופרים, נכנסים לתמונה?

מומלץ לנסות לראות בעיני רוחנו איך היינו רוצים שתוכן הספר יראה מבחינה ויזואלית ומהו הסגנון שאנחנו מתחברים אליו. כדאי לדפדף בספרים בז’אנר שלנו ולהתרשם מהעימוד כדי לקבל רעיונות. אומנם המעמד בקיא במלאכה, אך אם נדע פחות או יותר מה הכיוון שלנו, נרגיש שותפים לתהליך. יחד עם זאת, מומלץ לסמוך על מקצועיותו של המעמד, כי לעיתים הרצונות שלנו לא תואמים את מגבלות הדפוס או עלולים לפגום בחוויית הקורא.

איך מוצאים מעמד ספרים?

הוצאות לאור מעסיקות מעמדים מקצועיים המספקים שירותי עימוד ספרים כחלק מתהליך ההוצאה לאור, ויש גם מעמדים פרילאנסרים המספקים שירות זה. כך או כך מומלץ להתרשם מעבודות קודמות.

אנחנו באיפאבליש מעניקים שירותי עימוד ספרים מקצועי ברמה גבוהה מאוד הן כחלק מחבילות ההוצאה לאור שלנו והן כשירות בפני עצמו, תוך התאמה מדויקת לצורכי הסופר.ת והספר. כדי להתאים לך את השירות, נשמח לשוחח ולעזור. ליצירת קשר יש ללחוץ פה

Share this post


WhatsApp chat
שינוי גודל גופנים