קול ייחודי בכתיבה – איך למצוא את הסגנון שלכם?

קול ייחודי בכתיבה – איך למצוא את הסגנון שלכם?

קול ייחודי בכתיבה – איך למצוא את הסגנון שלכם?

קול ייחודי בכתיבה הוא אחד הנכסים היקרים ביותר שיוצר יכול לפתח לאורך המסע שלו ככותב. הוא טביעת האצבע שלו, שגורמת לקוראים לזהות את כתיבתו גם בלי לראות את שמו על הכריכה, ושיוצר את הקשר האינטימי בין המילים על הדף לבין הקורא. החודש אנו מכוונות זרקור אל ספרי הביכורים, וזו הזדמנות מצוינת להבין כיצד אפשר למצוא ולטפח את הסגנון האישי שלכם.

ספר ביכורים כנקודת פתיחה לגיבוש זהות ספרותית

ספר הביכורים הוא צעד ראשון ואמיץ בעולם הספרות. זוהי הצהרה: "יש לנו מה לומר, ואנו בוחרים לומר זאת בדרך הייחודית שלנו". כתיבת ספר ראשון דורשת אומץ לחשוף את קולכם האישי, להביע את מחשבותיכם ולהציג את העולם כפי שאתם רואים אותו. דווקא בספר הראשון, כשעדיין אין ציפיות מקהל הקוראים ואין דפוסים קבועים שגיבשתם לעצמכם, טמון חופש אמיתי.

הגולמיות והחיפוש שמאפיינים את כתיבת הביכורים הם יתרון. הם מאפשרים ניסוי וטעייה, חקירה עצמית והתנסות בכתיבה של קולות שונים. זהו תהליך שבו הסופרים לומדים להכיר את עצמם דרך המילים, ובמהלכו מתחיל להישמע קול ייחודי שהוא רק שלהם. ספר ביכורים אינו רק התחלה של קריירה ספרותית – הוא התחלה של מסע של גילוי עצמי.

קול הסופר, קול המספר וקול הדמויות – שלושה קולות, זהות אחת

אחד האתגרים המרכזיים בגיבוש הקול האישי הוא ההבחנה בין שלושה מישורים שונים: הקול שלכם כיוצרים, הקול של המספר בטקסט והקולות של הדמויות. לכל אחד מהם יש מקום ותפקיד, וחשוב להבין את ההבדלים ביניהם.

הקול שלכם כיוצרים מתבטא בבחירות המבניות, בנושאים שאתם בוחרים לעסוק בהם, בערכים, בסגנון ובתפיסת העולם שעומדת בבסיס היצירה. זהו הקול שמנחה את היצירה כולה, גם אם אינו נשמע ישירות בטקסט. לעומת זאת, קול המספר והדמויות הם כלים ספרותיים שבאמצעותם מועבר הסיפור.

בסיפורת, למשל, טון אישי של המחברים יכול להיות שונה לחלוטין מהפרסונה הספרותית של המספר ומהשפה של הדמויות. היכולת לזהות את ההבדל בין הקולות השונים ולהשתמש בהם באופן מודע היא צעד חשוב בגיבוש הקול האישי שלכם.

השראה מהקריאה: איך לקרוא כדי לגלות את עצמכם

קריאה היא כלי מרכזי בגיבוש הקול האישי. היא מהווה סוג של חקירה פנימית המאפשרת לכם להבין מה מדבר אליכם, מה מעורר בכם תגובה רגשית ומה גורם לכם להתרגש או להזדהות. כשאתם קוראים ספר שמדבר אליכם, שאלו את עצמכם: מה בדיוק משפיע עליכם? האם זה הסגנון? המבנה? הדמויות? המוזיקליות של השפה?

סופרים שמהדהדים במיוחד בזיכרונכם עשויים ללמד אתכם רבות על העדפותיכם הספרותיות ועל הקול הפנימי שלכם. אם תזהו מה אתם אוהבים בכתיבה של אחרים תוכלו להתקדם לעבר גילוי הקול האישי שלכם. לא מדובר בחיקוי, אלא בהבנה עמוקה יותר של הטעם האישי שלכם ושל הדברים שמושכים אתכם.

השראה היא לא חיקוי

ההשפעה של סופרים אחרים היא טבעית, אבל ישנו קו דק בין השראה לבין חיקוי. כשאתם מוצאים את עצמכם משתמשים בסגנון שמזכיר מאוד את הכתיבה של מישהו אחר, כדאי לעצור ולחשוב: האם זה באמת הקול שלכם?

כלים לזיהוי חיקוי לא מודע יכולים לכלול קריאה קולית של הטקסט שלכם, בקשת משוב מקוראים אחרים, או הנחת הטקסט בצד לתקופה מסוימת וחזרה אליו בעיניים רעננות. לעיתים קרובות, הדרך חזרה לקול האישי עוברת דרך פישוט וכנות: לנסות להביע את הרעיון במילים שלכם, כאילו אתם מסבירים אותו לחבר קרוב.

הסגנון האישי שלכם

הקול הייחודי שלכם כסופרים אינו רק אמצעי להעביר עלילה – הוא ביטוי של האישיות שלכם ושל נקודת המבט הייחודית שלכם על העולם. הסגנון האישי שלכם בא לידי ביטוי בבחירות הקטנות: אורך המשפטים, הקצב, בחירת המילים, השימוש בדימויים ומטאפורות.

האם הכתיבה שלכם תמציתית וחדה, או שהיא זורמת ופיוטית? האם אתם נוטים לתיאורים מפורטים, או שאתם מעדיפים לתת לקורא להשלים את התמונה בעצמו? כל אחת מהבחירות האלה היא חלק מהקול הייחודי שלכם.

כתיבה אינטואיטיבית מול כתיבה מודעת

בדרך לגיבוש הקול האישי, ישנן שתי גישות משלימות: כתיבה אינטואיטיבית וכתיבה מודעת. הכתיבה האינטואיטיבית מאפשרת לכם לזרום, לכתוב באופן חופשי וללא צנזורה עצמית. לעומתה, הכתיבה המודעת בוחנת את הבחירות הסגנוניות שלכם באופן מכוון.

האיזון בין השתיים הוא קריטי: יותר מדי אינטואיציה עלולה להוביל לחוסר עקביות, ואילו יותר מדי מודעות עלולה לייצר טקסט מחושב מדי וחסר חיות. דרך אפקטיבית היא לכתוב קטע באופן אינטואיטיבי, ואז לחזור אליו כעבור יום-יומיים ולבחון אותו באופן מודע.

תרגול, משוב וסבלנות

פיתוח הקול האישי הוא תהליך שדורש זמן והתנסות. תרגול קבוע – כתיבה יומיומית, התנסות בסגנונות שונים – הוא הכרחי לפיתוח הקול. כמו שריר שמתחזק עם הזמן, כך גם הקול האישי שלכם יתחזק ויתבהר ככל שתכתבו יותר.

משוב מאחרים – מחברים, ממורים לכתיבה, מקבוצות כתיבה – הוא כלי חשוב נוסף. אחרים יכולים לשקף לכם את מה שהם שומעים בכתיבה שלכם ולעזור לכם להבין מה עובד ומה פחות.

סבלנות היא אולי המרכיב החשוב ביותר. פיתוח קול אישי לוקח זמן, וכרוך בניסוי וטעייה. הצורך לחזור ולכתוב מחדש אינו סימן לכישלון – הוא חלק אינטגרלי מהתהליך.

סיכום: אין קול נכון 

בסופו של דבר, אין קול "נכון" או "לא נכון" בכתיבה. יש קול שהוא שלכם – אותנטי, ייחודי, משקף את מי שאתם ואת הדרך שבה אתם רואים את העולם.

לכן, בחודש ספרי הביכורים הזה אנו מזמינות אתכם: כתבו בלי פחד. אל תחששו לנסות דברים חדשים, להיכשל, ללמוד ולהתפתח. קראו ספרים שונים, חשפו את עצמכם לקולות ספרותיים מגוונים, והקשיבו להד שהם מעוררים בכם. וחפשו, שוב ושוב, את הדרך האישית שלכם לספר את הסיפורים שחשוב לכם לספר.

כי בסופו של דבר, הקול הייחודי שלכם הוא המתנה היקרה ביותר שאתם יכולים להעניק לקוראים שלכם ולעצמכם.

Share this post