ריפוי דרך מילים: שיחה עם דנה בן שלומי 

ריפוי דרך מילים: שיחה עם דנה בן שלומי  על עריכה ספרותית כמסע של צמיחה

ריפוי דרך מילים: שיחה עם דנה בן שלומי 

ריפוי דרך מילים: שיחה עם דנה בן שלומי 

על עריכה ספרותית כמסע של צמיחה

איך הגעת לעולם העריכה הספרותית?

"אני אימא לארבעה מופלאים, נשואה לטל. האמת שכל חיי התפרנסתי מכתיבה, למרות שהיו תקופות שבכלל חלמתי על דברים אחרים – כמו על להיות מטפלת רוחנית ולהעביר אנשים מסעות של שינוי, התפתחות וצמיחה, מה שהוביל אותי ללמוד במשך שנים את עולמות הרוח והתודעה (לקח לי קצת זמן להבין שזה בדיוק מה שאני עושה בכתיבה ובעריכה…).

לימדתי באוניברסיטה, בחוג ללימודי מזרח אסיה, ועבדתי כעורכת וככתבת באתר mako במשך שנים. כתבתי ספר ילדים בשם "הפיג'מות של אוריקי", וספר למבוגרים "לוז"– שמבוסס על עבודת המחקר שלי בתואר השני, ובמהלך הקריירה שלי כתבתי עשרות ספרים עבור אחרים."

 

מה הוביל אותך לבחור בקריירה של עריכה ספרותית?

"האמת שתמיד כתבתי, מאז שאני זוכרת את עצמי. זה היה הכלי שלי, מאז ומתמיד, והיום אני מבינה שזה היה כל כך טבעי עבורי, עד שלא חשבתי בכלל שיש פה משהו מיוחד או שאני יכולה לעבוד בזה… 

עבדתי כעורכת תוכן כל חיי בערך, אך רק לאחר הולדת בני הרביעי (והאחרון) החלטתי לצאת לעצמאות (יש לי סיפור מופלא על הספר הראשון שערכתי, שהוא קסם ממש, אבל ארוך… אם תרצו אשמח לספר לכן). רק אחרי שערכתי לא מעט ספרים הבנתי שמה שאני עושה יש שם, "עריכה ספרותית", ואני חייבת לציין שהחלטתי ללמוד את זה בצורה ממוסדת אחרי שצברתי קילומטראז' לא קצר כעורכת (בקורס הבנתי למה אני עושה מה שאני עושה – קיבלתי את התיאוריה מאחורי האינטואיציה, וגם טכניקות שמאוד קיצרו לי את זמני העריכה…)"



איזו גישה את מביאה לעריכה, ואיך היא באה לידי ביטוי בעבודתך עם סופרים?

"כאמור, אני באה מעולמות הטיפול והרוח, אז השליחות שלי מאוד מאוד ברורה לי: אני מביאה ריפוי דרך מילים. תהליך העבודה מול הסופרים בהקשר הזה הופך למסע – מסע מאוד עמוק, מרגש, שנוגע בתוצרי הנפש העדינים ביותר ואני איתם שם, יד ביד. המסע הזה, גם אם כותבים ספר ילדים, ספר עיון או ספר פרוזה (כלומר לא רק סיפור חיים) תמיד תמיד תמיד מביא איתו תועפות של ריפוי, של בירור ובהירות פנימית, של החלטה והסכמה לוותר על הסתרה ובושה (וגאד, כמה יש לנו מאלה… הולכות איתנו שנים). אבל הם מבינים שאי אפשר לצאת לאור אם אנחנו ממשיכים להסתתר במחשכים. היכולת שלי להסביר להם את הדפוסים, את "מאחורי הקלעים" של התודעה שלהם ולהביא אותה לתוך הספר הופכת את הקשר שלנו למאוד עמוק ומיוחד, ובעיקר מלא מלא מלא אהבה. אין מילה אחרת להסביר את זה."

 

איזה טיפ חשוב היית נותנת לסופר/ת שנמצא/ת בתחילת הדרך?


"הכי פשוט, הכי בנאלי, הכי מעצבן: פשוט לכתוב. אות מושכת אות, מילה מושכת מילה, משפט הופך פסקה… כשאנחנו כותבים אנחנו בפלואו, בזרימה, וזה המצב שאותו אנחנו מבקשים בטיוטה הראשונה. וכמובן שלזכור שאף אחד, אף פעם לא יראה את הטיוטה הראשונה… אז לכתוב הכול. הכול. משם נמשיך."

 

מהן המיומנויות המרכזיות שעורך טוב צריך לדעת, לדעתך?



"לפני הכול חשוב להבין שעורך הוא איש מקצוע – לא כל כך אחד שאוהב לכתוב או מתחבר לכתיבה הוא עורך. יש פה אומנות ממש, שאת היסודות שלה חשוב ללמוד ולו רק בשביל לדעת לרתום אותה לטובתנו, לטובת האמת שאנחנו רוצים להגיד, וכמובן גם בשביל שנוכל לשבור את החוקים… וצריך סבלנות, הקשבה מלאה, צריך לאהוב אנשים. ומעבר לזה – שאנשים יעניינו אותך. אני חושבת שאנשים זה אחד הדברים המרתקים שיש…"

 

איזו חשיבות יש בעינייך לשמירה על הקול הייחודי של הסופר בתהליך העריכה?



"אם הספר לא מביא את קולו הייחודי של הסופר, אם הוא לא מביא את האמת הפנימית שלו ואם הסופר שקורא את הספר אחרי עריכה לא מזהה את עצמו – יוסטון, יש פה בעיה…

העורך צריך לעזור לכותב לגלות, להאיר ולחדד את טביעת האצבע הייחודית בעולם, אוי ואבוי אם כולנו היינו כותבים אותו דבר. הקול הוא חלק מהאמת הפנימית שהספר חייב לבטא."

 

האם יש ז'אנרים או סוגי ספרים שעבורך מאתגרים או מעניינים במיוחד לעריכה?



"הז'אנר האהוב ביותר עליי הוא כמובן כתיבת סיפורי חיים. פעם אחר פעם אני מגלה שהחיים נותנים לנו את כל החומרים כולם, גדולים מכל דמיון. לפעמים מגיעים אליי אנשים עם סיפורי חיים שאני אומרת להם שאם היו מוגשים כספרי פרוזה הם היו נופלים על חוסר אמינות… ככל שעורך שולט במיומנויות העריכה השונות כך הוא יכול להתאים את הכתיבה המדויקת, ולכוון את הכותב בצורה המדויקת לכתיבת הספר בפוטנציאל הגבוה ביותר שלו."

 

מה לדעתך האתגר הכי גדול שעורכים מתמודדים איתו בתהליך העריכה?

 


"אני יודעת מקולגות שלפעמים יש חיכוכים מול הסופרים, אי הסכמות וכן, גם משחקי אגו מיותרים. למה מיותרים? מהסיבה הפשוטה שגם לעורך וגם לסופר יש את אותה מטרה בדיוק… שהספר יצא במלוא הפוטנציאל הכי גבוה שלו. אז על מה מתווכחים? העבודה היא תמיד עבודה משותפת – עבודת צוות, נטולת אגו. עורך רואה דברים שכותב לא יכול לראות מהמקום בו הוא נמצא (ואת זה אני כותבת כסופרת…) וזה הקסם, שקורה שם בחיבור הזה. 

אני חייבת להודות שאני לא נתקלת בזה. הסופרים שמגיעים אליי לעריכה הם האנשים שהכי הכי מדויקים עבורי ואני עבורם. ותמיד יש לנו תיאום ציפיות מאוד מובנה וברור לפני תחילת עבודה – שזה לא פחות מקריטי לעבודה נעימה ולמזעור תקלות." 

 

איזה רגע בעבודתך כעורכת גרם לך לתחושת סיפוק במיוחד?


"הרגעים האהובים עליי הם רגעי "אה אה" כאלה, שמבינים בהם איך כל הנקודות התחברו והובילו אותנו לרגע הזה. תהליך הכתיבה הוא תהליך מורכב ועמוק, לא הכול "פאן פאן פאן", להפך… וברגע שהסופר מתמסר, נפתח, מתמודד ומתגבר קורית שם קפיצת גדילה מטורפת ומרגשת מאוד. 

דבר נוסף שמאוד מרגש אותי הוא התהליך שהם עושים: בהתחלה הם מגיעים מפוחדים ממש (כן, גם אנשי מקצוע מהטובים בתחומם שאנחנו רגילים לראות נוטפי ביטחון ברשתות…), חלקם מבקשים לכתוב את הסיפור שלהם בעילום שם, מתביישים, לא יודעים איך יוכלו לפרסם ולצאת לאור בשמם, ואז בסוף התהליך הם מבינים שדווקא הסיפור שלהם, הוא מקור הכוח שלהם. הבושה הופכת לגאווה על "איך הצלחתי למרות הכול…" זה רגע מרגש עד דמעות, שהולך איתם לעד. 

וכמובן שההשקות של הספרים שאני עורכת מרגשים אותי עד דמעות. אני סאקרית של השקות, וכל הסופרים שאני מלווה יודעים שאני לא אוותר להם על השקה, שהיא רגע בו עוצרים את שטף החיים וחוגגים את הדרך, את הדבר הגדול הזה של לידת ספר לעולם. ערב שהוא כולו השראה, רוח וגדולה."

 

איזו עצה היית נותנת לאנשים שמתלבטים אם להצטרף לסדנה שעומדת להיפתח בדצמבר?
מה יוכלו להפיק ממנה?

"הסדנה שלנו היא מסע. מסע פנימה, אל תוכנו ואז משם גם החוצה – אל האנשים שאנחנו הולכים לפגוש. מקבלים בה את כל הכלים ה"קלאסיים" – המיומנויות, היסודות, החוקים והתיאוריות של עריכה ספרותית, אבל לשם אני יוצקת את האמת שלי. את הדרך שלי, את עולם הרוח, שלוקחים את כל התהליך הזה לסקאלות אחרות לגמרי… צוהר לארץ הפלאות, לעולם חדש, מלא קסם, מלא עושר, עולם של רוח אנושית מסעירה. 

אחרי הסדנה, מי שירצה (ויעמוד בכל התנאים) יוכל לעבוד כעורך ספרותי, המקצועי המדהים והמתגמל בתבל (אם שואלים אותי, כמובן), אז זאת הזדמנות מופלאה ללמוד מקצוע חדש (ואגב, לא חייבים לעשות מהפכה, יש לא מעט עורכים ספרותיים שממשיכים לעבוד ב"דיי ג'וב" שלהם ועורכים ספרים להנאתם וכהזנה לנפשם במקביל). הכלים בסדנה יכולים לסייע לכותבים שנמצאים בתהליכי כתיבה, לעורכים לשוניים שמחפשים כלים נוספים, למטפלים שיכולים לקחת מכאן עולם שלם ולכל מי שיש בו אהבה אמיתית למילים. אמיתיות."

 

להרשמה לוובינר הקרוב הכנסו לכאן

 

Share this post