איך מתחילים לשווק ספר?

איך מתחילים לשווק ספר?

איך מתחילים לשווק ספר?

“שיווק” הוא מילה שסופרים רבים חוששים ממנה או ליתר דיוק, מהפעולות שהדבר דורש מהם, מהלכים שלא תמיד ברורים. אין ספק שעבור סופרים שעולם המדיה החברתית או החשיפה בפני קהל, זרים להם, הכניסה לתחום שנראה כה מציף, רועש או לא מובן עלולה לעורר תחושות של חוסר נוחות. אך כיום סופר שרוצה לקדם את ספרו ולהגיע לקוראים רבים יצטרך לשווק את עצמו, בעולם שבו יש הצפה של ספרים ותחרות על תשומת ליבו של הקורא. 

איך מתחילים לשווק ספר?

מהו בעצם שיווק? 

שיווק הוא הדרך לחשוף את הקוראים הפוטנציאלים לספר שלנו כדי שיקנו אותו וידברו עליו. כדאי להבין ששיווק הוא בעיקר תולדה של הבנה ותכנון ולא רק של פעולות אינטואיטיביות ושהוא תהליך מתמשך. יש כמה שלבים שכדאי להתחיל מהם כדי לצאת לדרך.

זיהוי קהל היעד:

הצעד הראשון ואולי החשוב ביותר הוא להבין מי קהל היעד של הספר שלנו. מהו הז’אנר של הספר? מיהו הקורא ה”אידיאלי”? האם הספר מיועד לילדים, לנוער או למבוגרים? האם הוא ספר שחובבי רומנטיקה ייהנו ממנו? ואולי חובבי פנטזיה? אולי הקורא שאנחנו מציירים אותו בראשנו הוא אדם בעל תחומי עניין מסוימים או מאפיינים אחרים שנוכל להגדיר, מה שעשוי להיות רלוונטי בייחוד כשמדובר בספר עיון, ספר עזרה עצמית או סיפור העוסק בנושא מובחן.

ברגע שנבין מי קהל היעד שלנו יהיה לנו קל יותר להבין איזה תוכן רלוונטי לו, היכן הוא “מסתובב” מבחינה פיזית וברשת. האם הוא חבר בקבוצות פייסבוק מסוימות? חובב הרצאות או סדנאות בנושא מסוים? היכן הוא נוהג לחפש המלצות לספרים והיכן הוא קונה אותם? התשובות לשאלות אלו יעזרו לנו לתכנן את השיווק שלנו.

בחירת הפלטפורמות:

כשאנו מבינים היכן הקהל שלנו נמצא נדע איך להגיע אליו והיכן לפרסם את התוכן שלנו. כדאי לערוך רשימה מסודרת של כל הפלטפורמות ברשת ומחוצה לה. הנה כמה דוגמאות לפלטפורמות שכאלה: הקיר שלנו בפייסבוק, קבוצות פייסבוק לקוראי ספרים, קבוצות פייסבוק לפי ז’אנרים, אינסטגרם ואפילו טיקטוק (בייחוד כשמדובר בקהל צעיר או בז’אנר הרומנטיקה). גם הרצאות, חוגי בית וירידים הם פלטפורמות לשיווק ומכירה, אך הם דורשים השקעה גדולה יותר והיערכות. אין ספק כי הפעילות ברשתות החברתיות היא דרך נוחה ויעילה לשווק את הספר שלנו בזמן ובמקום שמתאים לנו.

הכנת התוכן ושיתופו:

הטעות שחלק מהסופרים עושים כשהם מתחילים לשווק היא להתבלבל בין פרסום לבין שיווק. הם מפרסמים “פרסומות” של הספר ולא משתפים תכנים בעלי ערך, מה שלרוב לא מוביל לתוצאות הרצויות. פרסום הוא תוכן מכירתי ואילו שיווק הוא תהליך שכרוך בבניית קהילה – קהילה שמורכבת מקהל היעד שלנו, הקוראים הפוטנציאליים שלנו. זוהי מערכת יחסים שאנו בונים בעזרת שיתוף של תכנים שונים ותקשורת עם אנשים בערוצי המדיה השונים. 

כשמדברים על תוכן ברשת מתכוונים לדרכים השונות שבהן אנחנו מעבירים לקהל שלנו מסרים עם ערך: פוסטים כתובים, סרטונים, פעילויות ברשת כמו וובינרים ולייבים, ניהול קבוצה ועוד. יש אינספור תכנים שאפשר לשתף: החל מקטעים קצרים מתוך הספר שלנו, דרך מענה על שאלות מהקהל שלנו, שיתוף על תהליך הכתיבה, שיתוף על עצמנו ועל החיים שלנו, שיתוף בטיפים בכתיבה או הוצאה לאור שלמדנו בדרך ועוד. כדאי לחשוב מה מעניין את הקהל, מה הם רוצים לקבל מאיתנו. ולא פחות חשוב מכך – מה נוח לנו לשתף? מה לא דורש מאיתנו מאמץ גדול מדי? אפשר ורצוי לתכנן את התכנים שלנו ואפילו להכין תוכנית חודשית. חשוב לבחור בדרך שלא תשחק אותנו לאורך זמן.

לסיכום, שיווק הוא תהליך שנועד ליצור את קהילת הקוראים שלנו ואינו מסתיים אף פעם, כלומר כל עוד ברצוננו למכור את הספר ולהפיץ אותו לכמה שיותר קוראים. לכן מומלץ לתכנן את המהלכים שלנו לאחר היכרות עם קהל היעד והבנת תחומי העניין שלו, לעבוד בצורה מסודרת וסבלנית. והכי חשוב: לנסות ליהנות מהדרך. בסופו של דבר, כולנו רוצים להפיץ את היצירה שלנו לעולם ולהשמיע את הקול שלנו. 

Share this post


WhatsApp chat
שינוי גודל גופנים