איך עושים הגהה לאחר עימוד

איך עושים הגהה לאחר עימוד

איך עושים הגהה לאחר עימוד

הגהה לאחר עימוד היא מהשלבים הסופיים בהפקתו של ספר חדש. לאחר סבבי העריכות (עריכה ספרותית ועריכת לשון והגהה) הספר עובר לידי מחלקת העימוד. בשלב זה יש להחליט על סגנון הגופן שרוצים לספר, המידות שלו, המרחק בין השוליים לטקסט, עיטורים, אם ישנם, ועוד החלטות עיצוביות.

בעזרת תוכנות מתקדמות המעמדים יעבירו את הטקסט מקובץ WORD לקובץ מעוצב, וכך תוכלו להתרשם מהנראות של הספר, כפי שהוא ייראה בסופו של דבר. קובץ זה יישלח לבית הדפוס לשם הדפסת הספרים.

אולם – חשוב מאוד – לא לוותר על הגהה נוספת, מוקפדת ומדוקדקת, על הקובץ המועמד. להגהה זאת כמה מטרות:

ראשית, לאתר טעויות שהתפספסו בסבבי העריכה. כן, גם העורך הטוב ביותר עלול לפספס, בעיקר אם העריכה הייתה אינטנסיבית.

שנית, לוודא שהקריאה זורמת וחלקה, שהשורות אינן “נשברות” במקומות לא מתאימים, שאין רווחים לא מוצדקים ועוד.

שלישית, לוודא שהניקוד (גם ניקוד עזר) עומד במקומו, שספרות ומילים בלועזית לא התבלגנו בגלל המעבר בין הפורמטים (מ-WORD לקובץ מעוצב) ותקלות טכניות אחרות.

איך לבצע הגהה לאחר עימוד?

מורידים את הקובץ למחשב ופותחים אותו בתוכנת אקרובט של אדובי.

אנו ממליצים להדפיס את הקובץ בחנות צילום ולכרוך את הדפים בכריכת ספירלה. אם מדובר בספר לא ארוך, תוכלו כמובן להדפיס בבית ולהדק את הדפים בעזרת שדכן. מה שחשוב הוא – שתוכלו לשבת ולקרוא את הספר מההתחלה ועד הסוף, ללא תקלות.

כעת הצטיידו בעיפרון, וקראו את הספר בקול. זהו טיפ זהב שמסייע מאוד באיתור טעויות שהתפספסו. אם נתקלתם בדבר מה שיש לתקן, סמנו אותו בעיפרון בסימן בולט.

כשתסיימו חזרו אל המחשב והעתיקו את ההערות אל הקובץ.

סמנו בעזרת העכבר הקטע שאתם רוצים להעיר עליו, ולחצו על הלחצן הימני בעכבר. בחרו Highlight text, והקטע יסומן במרקר. עמדו עם העכבר על הקטע המסומן ולחצו שוב על הלחצן הימני בעכבר ובחרו Open pop-up note. בחלונית שתיפתח תוכלו לכתוב את ההערה. 

לדוגמה, כך ייראה טקסט מסומן וההערה הקשורה אליו.

איך עושים הגהה לאחר עימודכשתסיימו להעתיק את כל ההערות שמרו את הקובץ בשם אחר, כדי לא ליצור בלבול ושגרו בחזרה למחלקת העימוד, להטמעת התיקונים המבוקשים. כשהקובץ יחזור אליכם מתוקן, כדאי מאוד לעבור עליו ולוודא שכל התיקונים בוצעו לשביעות רצונכם.

 

מאמר נוסף בנושא הגהה לאחר עימוד נמצא בקישור הזה

בהצלחה!

Share this post


WhatsApp chat
שינוי גודל גופנים