חגיגות שבוע הספר 2024: המדריך השלם לסופרים

חגיגות שבוע הספר 2024: המדריך השלם לסופרים

חגיגות שבוע הספר 2024: המדריך השלם לסופרים

חגיגות שבוע הספר 2024: המדריך השלם לסופרים

 

עבור מי שחי ונושם את עולם הכתיבה והספרים, שבוע הספר המתקיים (כמעט) בכל שנה, כבר למעלה מ-50 שנה, הוא חגיגה של ממש והזדמנות לפגוש סופרות וסופרים, קוראות וקוראים, ליהנות מספרים במחירים אטרקטיביים, מאירועי ספרות, לחגוג את היותכם יוצרים וכמובן למכור ספרים. גם השנה יתקיים היריד במתחם שרונה תל אביב והפעם בין התאריכים 27-18 ביוני (לא כולל שישי ושבת).

ההכנה שנעשה לקראת היריד היא שתקבע אם זו תהיה חוויה שמחה ומוצלחת או מאכזבת ומעוררת תסכול. הכול מתחיל מהגדרת הציפיות והמטרות ומסתיים בהלך הרוח שמגיעים איתו ליריד.

הצבת מטרות:

בואו נאמר את האמת, אין לנו באמת שליטה על מספר הספרים שנמכור. הציפייה להגיע רק כדי למכור ספרים כנראה תותיר אותנו מתוסכלים. ביריד יש אינספור ספרים ודוכנים (היריד הוא אירוע של התאחדות בעלי הוצאות הספרים בישראל המונה כיום כ-120 הוצאות לאור) ומספר הקוראים מוגבל, גם אם גדול. ההמלצות שלנו: קודם כל, להגיע כדי לחגוג ולשמוח, לפגוש כותבים וכותבות כמונו, קוראים ומו”לים, ליצור קשרים והיכרויות חדשות, להכיר רעיונות נוספים לקידום ספרים ועוד. שנית, אם נעשה עבודת הכנה טובה בקידום הספר ובניית קהילה לפני שבוע הספר, הסיכויים שלנו למכור ספרים בשבוע הספר יהיו גבוהים יותר.

עבודת הכנה שיווקית:

כדאי להתחיל את קידום הספר שלנו עוד לפני שהוא יוצא לאור, אבל גם אם פספסנו את הרכבת והתחלנו לשווק את הספר בשלב מאוחר או אפילו כעת, לקראת שבוע הספר, הדבר ודאי עדיף על לא כלום. בבלוג שלנו ממתינים לכם מאמרים רבים שיסייעו לכם בכך. נציין כאן רק שהשלב הראשון הוא להבין מי קהל היעד שלנו, מה הם תחומי העניין שלו והיכן הוא נמצא ברשת או ומחוצה לה.

הנה מאמר שיסייע לך במלאכת השיווק. 

אם אין לכם פנאי או רצון לתכנן מהלכי שיווק, תוכלו לבחור בדרך הפשוטה: לפרסם את מועדי הגעתכם ליריד שבוע הספר בכל במה אפשרית שיש לכם ברשת: בסטטוס הוואטסאפ, בפייסבוק ובאינסטגרם, לרשימת התפוצה – אם יש לכם כזאת – ואפילו בחתימת המייל. תוכלו כמובן לשלוח גם הודעות אישיות לחברים, בני משפחה וקולגות. 

עבודת הכנה פיזית:

לא, אין הכוונה לביקור בחדר הכושר או ריצה בטיילת עם ספרים על הגב, אלא להכנה של כל מה שנרצה להביא ליריד. האם נסתפק רק בספרים שלנו או נדפיס גם מרצ’נדייס נוספים כמו סימניות ואולי אפילו נארגן חולצות ממותגות, כוסות וכובעים? כדאי להיערך לכך מראש, והיצירתיות שניחנתם בה היא כמובן היתרון הגדול שלכם כסופרים כשתחשבו איזה ערך מוסף מסקרן תרצו להעניק לקוראים. מובן שהדבר אינו חובה וגם סימניות בלבד יתרמו רבות למיתוג שלכם, אך המרצ’נדייס הם אפשרות מרגשת וייחודית.

הכנת הפיץ’:

חשבו איך תפנו לקוראים הניגשים לדוכן (כן, מומלץ בחום לפנות אליהם ולא להתחבא מאחורי הדוכן, אף על פי שלחלקנו זה מאתגר ממש). ההמלצה שלנו היא לפנות לאנשים בצורה נעימה ומזמינה, לשאול שאלות וליצור שיח. תוכלו להציג את עצמכם בנימוס ולשאול את הקוראים אם תוכלו לספר להם על הספר בכמה מילים. לשם כך השתמשו ב”פיץ’ המעליות” שהכנתם מבעוד מועד. כלומר, לספק תיאור קצר וקולע של הספר, תיאור שמטרתו להעביר את החלק המעניין של הסיפור (בלי ספוילרים), בקצרה. אפשר לשנן לשם כך את הכתוב על גב הספר ולהעניק לו כמובן צביון “דיבורי” וקליל. אפשר לשתף את הסיפור מאחורי כתיבת הספר וההשראה, שיגרמו לקהל להתחבר.

תיעוד בזמן אמת:

מומלץ לצלם ולהעלות תמונות וסרטונים מהאירוע למדיה החברתית בזמן אמת, כדי לעודד עוקבים להגיע לדוכן, להכיר קולגות וליצור קשרים חדשים. זו הזדמנות נפלאה לפגוש את מי שנמצא לרוב מאחורי המסך, לחלוק את חוויית הכתיבה, שהיא לרוב חוויה בודדה, להגדיל את מעגל הקוראים ולהכיר את הנפשות הפועלות בעולם ההוצאה לאור.

בסופו של דבר, ההצלחה ביריד שבוע הספר תלויה בהכנה מוקדמת, בהגדרת מטרות ריאליות ובהגעה עם גישה חיובית ומזמינה. אם נשקיע בקידום ובשיווק נכון, נבוא מוכנים עם פיץ’ קצר וקולע, ונשתמש במדיה החברתית לתיעוד בזמן אמת, נוכל למצות את הפוטנציאל של היריד וליהנות מהמפגש הייחודי עם הקוראים ועם עמיתינו הסופרים. חגיגות שבוע הספר הן יותר מהזדמנות למכור ספרים – הן הזדמנות להתחבר, לחגוג ולהעשיר את עולמנו הספרותי. 

Share this post


WhatsApp chat
שינוי גודל גופנים