חמש טעויות נפוצות של סופרים בהוצאה לאור

חמש טעויות נפוצות של סופרים בהוצאה לאור

חמש טעויות נפוצות של סופרים בהוצאה לאור

חמש טעויות נפוצות של סופרים בהוצאה לאור

תחושה של הקלה עצומה וציפייה לבאות – זו ההרגשה שמלווה כותבים רבים המסיימים את תהליך כתיבת הספר. הם ממהרים לזנק בהתלהבות אל מסלול ההוצאה לאור, אך מהר מאוד מגלים שזו דרך חתחתים. איש לא מכין את הכותבים המוכשרים לאתגרים הכרוכים בתהליך ההוצאה לאור או מנחה אותם בקבלת החלטות, ולכן רבים מהם חוזרים על אותן חמש טעויות שאתם לא תרצו לחזור עליהן.

טעות ראשונה: ציפיות לא מציאותיות

אין שום פסול בחלום על הצלחה מטאורית והפיכת הספר לרב-מכר היסטרי בין לילה. חלומות מעודדים אותנו לפעול וגורמים לנו להתרגש מהעשייה שלנו, ויש שיגידו שגם למגנט את מה שאנחנו חולמים עליו. עם זאת, כשמתכוננים להשקיע משאבים כדי להוציא לאור ספר, עדיף להיאחז בציפיות ריאליות שמימושן תלוי בנו ולראות בספר מיזם או מוצר. כך להתקדם בהדרגה מתוך חשיבה מושכלת. כשמגיעים לתהליך עם ציפיות המנותקות מהמציאות, עלולים לבצע מהלכים פחות יעילים, כמו להדפיס מספר רב מדי של עותקים שאין באפשרותנו למכור או להיכנס לרשתות הספרים שהמודל הכלכלי שלהן מקשה מאוד על סופרים להחזיר את ההשקעה, גם כאשר נמכרים עותקים רבים מהספר. 

טעות שנייה: היעדר תכנון תהליך ההוצאה לאור והתקציב

לרוב הטעות הזו קשורה קשר הדוק לזו הקודמת: אנו כה נרגשים להתחיל בהוצאה לאור שקופצים על ההצעה הראשונה הקוסמת לנו, ולא מתכננים כראוי את התקציב לשלבים השונים של ההוצאה לאור. ההפתעה תגיע בשלבים מתקדמים של התהליך, עם הגילוי על הסכום שכבר שולם, עוד לפני שהספר הגיע לשלב העימוד או ההדפסה. לכן חשוב להכיר את שלבי ההוצאה לאור ולבחון את ההצעות השונות שמקבלים, כדי להיכנס לתהליך מפוכחים וגם לבחור בהצעה המתאימה לתקציב.

טעות שלישית: ויתור על עריכה ספרותית איכותית

יש כותבים המחליטים לוותר על עריכה ספרותית כדי להפחית עלויות בתהליך ההוצאה לאור. הבעיה היא שהדילוג על עריכה ספרותית כמוהו כוויתור על שיפוצו של בית הסובל מתקלות במערכת החשמל וסדקים והסתפקות בצבע ותליית וילונות בלבד. בכל כתב יד יש בעיות שונות, והכותב עצמו לא מסוגל לראות אותן מהמקום הסובייקטיבי שלו. לעולם כל כתב יד יזדקק לעריכה ספרותית. הוויתור על כך אולי משתלם יותר כלכלית בטווח הקצר, אך לאחר שהספר יצא לאור וייחשף לעיני הקוראים, הם יגלו את הליקויים שהוסתרו מאחורי כריכה יפה ומעוצבת, אחרי שהודפסו הספרים.

טעות רביעית: עימוד ועיצוב כריכה לא מקצועיים

במגמה לחסוך בעלויות ההוצאה לאור, חלק מהסופרים מעצבים לבד את הכריכה, מעמדים את הספר או מטילים את המשימה על חבר או קרוב משפחה בעל חוש אסתטי. למרבה הצער, לרוב התוצאה לא מקצועית. גם אם הספר כתוב היטב וערוך בקפדנות, עטיפת ספר שעשויה בצורה לא מקצועית, חלון הראווה של הספר שאמור לסקרן את הקורא, למשוך אותו ולגרום לו להתעניין בספר, עלולה להשיג את התוצאה ההפוכה. עימוד לא מדויק יקשה על הקריאה וישדר חובבנות. גרפיקה מסוג זה דורשת התמחות מיוחדת ולכן חשוב להעביר את העבודה לאיש מקצוע.

טעות חמישית: היעדר תוכנית שיווקית

מהרגע שהספר מתחיל להימכר הוא הופך למוצר, גם אם קשה לנו לחשוב עליו כך, וכל מוצר זקוק לשיווק כדי להגיע לקהל היעד שלו. השיווק דורש הכנה ותכנון לפני סיום ההוצאה לאור. כשמחליטים לשווק רק אחרי שהספר יוצא לאור והתשתיות לכך לא מוכנות, עלולים לפספס את המומנטום או להתאכזב מכך שהחלום אומנם התגשם, אך מעט מאוד אנשים שמעו על הספר ולכן קהל הקוראים מצומצם מאוד. לכן מומלץ לבנות את התוכנית השיווקית כמה חודשים לפני מועד היציאה לאור ולהתחיל לשווק עוד לפני כן, כך שכשהרגע המיוחל יגיע יצפה לספר קהל קוראים סקרן.

 

לסיכום, הוצאה לאור של ספר דורשת השקעה וחשיבה, בדיוק כמו כל מיזם או מוצר אחר. הניסיון לעגל פינות עלול להוביל לתוצאות מאכזבות עבור הסופר והקוראים שלו. השקעתם כל כך הרבה בכתיבת הספר, ולכן אין סיבה שלא להתנהל באותה הרצינות והמסירות גם בתהליך ההוצאה לאור והשיווק של הספר, כדי להוציא לאור ספר באיכות טובה, שישקף אתכם ושימשוך קוראים.

 

בהצלחה!

 

בהצלחה!

Share this post


WhatsApp chat
שינוי גודל גופנים