מימון המונים: גיוס משקיעים להוצאה לאור של ספר

מימון המונים - גיוס משקיעים להוצאה לאור של ספר

מימון המונים: גיוס משקיעים להוצאה לאור של ספר

מימון המונים: גיוס משקיעים להוצאה לאור של ספר

 

בימים אלו, כשגוללים בפייסבוק, קשה שלא להיתקל בקמפיין מימון המונים זה או אחר לגיוס כסף להוצאה לאור של ספר, בייחוד אם יש כותבים בקרב חבריכם.
אז מהו בעצם “מימון המונים”, ומהם הצעדים הראשונים שיש לעשות כדי לצאת בקמפיין?

מימון המונים הוא שיטה שבה מגייסים סכומי כסף קטנים למדי ממספר רב של אנשים, סכומי כסף שמצטברים לסכום גדול המאפשר למגייס להוציא לפועל את הפרויקט שלו. אפשר גם לראות בכך מעין מכירה מוקדמת של הספר, לפני שהוא יצא לאור.

קיימות כמה פלטפורמות בישראל המאפשרות לנהל קמפיין כזה, אך נראה שהדסטארט היא הפופולרית ביותר בקרב הסופרים. יש פלטפורמות המחייבות לגייס את מלוא הסכום כדי לקבל את כספי הגיוס, ואילו אחרות מאפשרות מסלול גמיש ומעבירות בתום הקמפיין למגייס את הכסף שגויס, גם אם מדובר בסכום חלקי ולא זה שהוגדר כיעד לקמפיין. יש הטוענים שהקמפיין הראשון אפקטיבי יותר, כי התמריץ לתומכים להשקיע הוא גבוה יותר.

חשוב לדעת שקמפיין מימון המונים דורש עבודת הכנה יסודית ולא רק עבודה אינטנסיבית במהלכו. הנה כמה צעדים בהכנת הקמפיין:

  • לבדוק כמה תעלה ההוצאה לאור של הספר, כדי להגדיר את הסכום למימון. חשוב לקחת בחשבון את התקציב לפרסום וכן למשלוח הספרים לרוכשים.
  • לעצב כריכה שתופיע בפרסומים (כדי שהתומכים יוכלו לראות את ה”מוצר” שהם קונים) וכן גרפיקה שתדמה את הספר. הדבר יעזור לקהל שלנו להרגיש שהוא לא קונה “חתול בשק”, אלא משקיע במוצר ממשי.
  • להחליט מהו משך הפרויקט, לכמה זמן אנחנו זקוקים כדי לגייס את הסכום שקבענו וגם כמה זמן נהיה מסוגלים להשקיע בכך.
  • להכין תכנים לימי הפרויקט: תוכן לדף הפרויקט שבו מספרים על הספר ומדגישים את הייחודיות שלו, כדי לשכנע את הקהל שלנו להשקיע בו, וגם תכנים למהלך הפרויקט ובין היתר טקסטים, סרטונים ותמונות. כדאי לבנות טבלה עם לוח זמנים ובה לכתוב מה לפרסם, מתי ובאיזו פלטפורמה, כדי לא ללכת לאיבוד בתוך שפע התוכן וכדי לעבוד בצורה מסודרת ויעילה.
  • לבדוק אם יש לפלטפורמה של הגיוס שירותי ייעוץ ותמיכה ולהיעזר בהם. הם יכולים לקצר לנו את הדרך, למקד אותנו ולתת לנו רוח גבית בתהליך.
  • לתכנן היטב את התשורות ולחשוב אם יש אפשרות ליצור שיתופי פעולה לשם כך. חלק מהתומכים לא יהיו מעוניינים בספר אלא דווקא במוצרים האחרים שאנחנו מוכרים כתשורות, ייעוץ, סדנה, שירות או מוצר פיזי כלשהו. חשוב שיהיו תשורות בטווחי מחיר שונים כדי שהתומכים יוכלו לבחור את התשורה שמתאימה להם.
  • להבין מי הקהילה שלנו ולערוך רישום: מי הם האנשים שעשויים לתמוך בפרויקט שלנו והיכן הם נמצאים? לחשוב על כל המעגלים שלנו בחיים וכן ברשת מתוך ההבנה שעלינו לחשוף את הקמפיין שלנו לכמה שיותר אנשים.
  • להתחיל להשקיע בנוכחות ברשת. המדיה החברתית מאפשרת לנו להגיע לאנשים רבים בצורה יעילה וכדאי לטפח את העמודים שלנו ברשתות החברתיות שבהן נמצא הקהל שלנו.
  • לתכנן כך שנוכל להיות באמת פנויים לנהל את הקמפיין בזמן אמת, כי הוא דורש עבודה רבה במהלכו. 

 

כמו כן, מומלץ לעקוב אחרי קמפיינים מצליחים וללמוד מהם, להבין מה גרם להם להצליח וליישם זאת בקמפיין שלנו.

 

בהצלחה!

 

Share this post


WhatsApp chat
שינוי גודל גופנים