“תולדות המחשבה האנושית”: הסודות המפתיעים מאחורי הספר שכבש את רשימות רבי המכר

דורן שפריר

“תולדות המחשבה האנושית”: הסודות המפתיעים מאחורי הספר שכבש את רשימות רבי המכר

“יש סוד ששמרתי מפני רבים מקרוביי והוא שבמהלך כמעט עשור יש בי ‘דמות’ נוספת: אני מנחה ערוץ היוטיוב “הדרך הקלה”. הערוץ הפך בשנים האחרונות לאחד הערוצים החינוכיים הגדולים ביותר בעולם בשפה העברית, והוא זוכה להגיע לכ-200 אלף צופים דוברי עברית מדי חודש.” מספר דורן שפריר, מחבר רב המכר “תולדות המחשבה האנושית”.

“אפשר לומר שהספר נולד מתוך מעין רצון ליצור תוכן שהוא מצד אחד יותר מעמיק מסרטי וידאו, אך מצד שני מתאפיין במה שגרם לי להצליח מההתחלה: הנגשה של חומרים מורכבים לקהל הרחב בצורה פשוטה שכולם יוכלו להבין. האם יש דרך טובה יותר להתחיל בכך מאשר בכתיבת ספר אשר עוסק בתולדות הפילוסופיה המערבית ולספר אותו כמעט כמו סיפור? בעצם, כתבתי ספר שבמובן מסוים הוא על הכול!”

האם הספר תרם לך לקידום המקצועי שלך?

“כתבתי את הספר, בראש ובראשונה, במטרה להפוך לאדם שכתב ספר. השאיפות הגדולות שלי, נוסף על המטרה הראשונה, היו למכור. והייתה לי גם התקווה, אולי קצת חצופה, שהספר יהפוך אותי לאחד האינטלקטואלים המובילים בישראל. אני מתרשם שלאט לאט הולך לי. אני מקבל הזמנות לפודקסטים הגדולים בארץ, ניגשים אליי ברחוב כמעט בכל מקום בעולם שבו יש ישראלים צעירים, ואני מניח שהספר קידם חלק מהתהליך הזה. יש משהו ברצינות שספר משדר שאי אפשר להשיג רק דרך פורמט של וידאו.”

איך חווית את תהליך הכתיבה עצמו? 

“תהליך הכתיבה עצמו היה לי קשה, בטח כמו שהוא קשה עבור כולם, אבל הוא גם עשה לי המון סדר בחיים. החוק היה פשוט: לכתוב 500 מילים בכל יום ובאותה שעה. את ההרגל הזה שמרתי, והיום אני משתמש בו לצרכים עסקיים אחרים – דבר מועיל מאוד כשעוסקים בתוכן.
האתגר הגדול ביותר שלי היה תהליך העריכה. היה לי קשה מאוד לחזור שוב ושוב על הטקסט, ובאיזשהו שלב הרגשתי שאני כבר מאבד את היכולת לדעת אם הספר עצמו הוא טוב או לא. אני מניח שבזה אני לא מיוחד. אני אכן מיוחד בכך שהיה לי מזל שהייתה לי עורכת נהדרת: עפרה שפר ברוש.”

מהי התגובה הכי מרגשת שקיבלת מקוראים? 

“האמת שעבורי עצם הקריאה היא כבר מרגשת. להיכנס לרשתות הספרים הגדולות ולדעת שהמוכרים מכירים את הספר ושהוא אזל מהמלאי – זה דבר מרגש ביותר. גם לראות את שמי מופיע בראש רשימת רבי המכר שבוע אחר שבוע זה משהו מיוחד. כמו ‘וי’ חשוב כזה שמסמנים על חלום שתמיד היה. אבל מבחינת תגובות ספציפיות מרגשות – היו המון. היו המון צעירים שאמרו שהספר ערך להם ממש סדר בראש ונתן להם משקפיים חדשים ושווים להסתכל דרכם על העולם. מה עוד אפשר לבקש? ואם לא מספיק כדי להוכיח שהצלחתי לכתוב ספר על הכול, היו חילוניים שטענו שהספר קירב אותם לדת. היו חרדים שטענו שהספר גרם להם לפקפק בדת.”

היות שאתה נמצא שבועות רבים בראש רשימת רבי המכר, יש לך עצות או רעיונות לסופרים בתחילת דרכם בנושא קידום ספרים?

נתחיל מכך שלפי הבנתי – אם אינכם כבר ידועים כסופרים, כאנשי ציבור או כאנשי מקצוע, הסיכוי שלכם להצליח ולמכור הוא לא גבוה. הרי מי היום רוכש ספר אם אינו מכיר את המחבר, את הנושא או ששמע כבר שהספר מצוין? זו הסיבה שהיום אומרים ש”התוכן הוא המלך” (בהקשר של הרשתות החברתיות), כי הוא מה שמאפשר לאנשים כמוני וכמוכם לפתח מוניטין לאורך זמן, גם אם איננו ידוענים או פוליטיקאים.
איך בכלל עושים את זה?
אני מקבל המון בקשות לייעץ לאנשים שרוצים גם לייצר פלטפורמה שמגיעה להמון אנשים. ותמיד אני מתחיל בכך שאני מסביר שהמשימה נראית בלתי אפשרית וזה לא סתם כך, כי היא אכן כזו.
אלא אם אתם פשוט עושים את העבודה, בלי לחשוב על התוצאות, למשך המון זמן. באופן דומה, אדם שמספק תוכן, שמוכיח ומחדד את יכולותיו, בהדרגה יצבור קהל. היום, כשאני חוזר ומסתכל על התכנים שלי מ-2015, אני לא מבין בכלל למה מישהו עקב אחרי. אני מניח שלא מעט לעגו לי או חשבו שאין לי חיים. אבל היום רבים עומדים בתור כדי לשמוע איך “שפר עליי כך מזלי”.

תופעה זו אינה ייחודית לכתיבה או לתוכן. בעבר שימשתי מעל לעשור בתור מאמן במועדון ספורט הישגי מצליח, ועבדתי עם ספורטאים בכל הרמות: מחובבים לילדים, לרמה עולמית ואף אולימפית – ומה שמשותף לכולם זה אותו התהליך – הם קודם טחנו עבודה שחורה לאורך זמן בלי לחשוב על התוצאה ורק אחר כך פתאום נראו לכולם “ברי מזל”.

היכולת לבנות את עצמכם בעקביות לאורך זמן היא החלק העיקרי אשר מאפשר למכור בהצלחה, בעיקר אם שמרתם על המוניטין בעיני הלקוחות שלכם. אותו מוניטין יאפשר להם לדעת שההשקעה שהם משקיעים מכספם וזמנם תיתן להם תמורה.”

 

מה לדעתך הכי תרם לכך שאתה נמצא בראש רבי המכר כל כך הרבה זמן?


“אם נחזור לנושא שדיברתי עליו קודם – אני נמצא בראש רבי המכר כל כך הרבה זמן כי הייתי עקבי מאוד. המשכתי לכתוב תכנים שתפקידם להמשיך לקדם את הספר ולהמשיך לפתח את המוניטין שלי, דבר שבתמורה גורם לעוד אנשים להשקיע בי עם מטבע האמון שלהם – ולרחוש אותו. את “חוק ה-500 מילים” מתקופת הכתיבה, המרתי למלל שמשמש אותי לטובת תוכן שמקדם את הספר שלי ומוצרים אחרים. השיטה שלי היא לתת לאנשים כמות עצומה של ערך בחינם (אני גם מרגיש שליחות בכך שאני עושה זאת), ולהציע לאלו מהם שרוצים גם לרכוש את הספר.

 

הוצאה לאור – אלו טיפים חשובים תרצה לשתף כותבים אחרים ששואלים את עצמם איך מוציאים ספר לאור בדרך הטובה ביותר? 


“האמת היא שתהליך ההוצאה עצמו היה לי מאוד פשוט, כי עבדתי דרך איפאבליש ברגע שכבר היה לי ספר מוכן ביד (זה אומר שסיימתי כבר את מרב העבודה). איפה נפלתי אחרי שכבר היה לי ספר מוכן? דווקא באתר שלי, שעבורו הייתי זקוק למתכנת אמין – אך לצערי לא מצאתי איש מקצוע כזה בניסיון הראשון, דבר שעלה לי בתסכול ובכסף.

עוד דבר שהערים הרבה קשיים, למרות הציפיות שלי, היה ספר האודיו. היה חשוב לי שגרסת האודיו של הספר תהיה ברמה גבוהה – אחרי הכול, זהו פורמט חשוב מאוד שהרבה אנשים בוחרים בו היום. אני לא מתחרט שעשיתי את זה. אבל ההפקה הייתה קשה. עשיתי אותה בעצמי, והיה קשוח מאוד לנקות את הסאונד מכל רעשי הרקע שהגיעו מהכביש שהיה ליד מקום ההקלטה שלי. אם אעשה זאת שוב בעתיד – אוודא שאני מקליט במקום שקט מאוד, אפילו אם זה אומר לנסוע במיוחד למקום שקט. זה היה חוסך לי המון עבודה.

החודש אנחנו עוסקים בניוזלטר שלנו בנושא שיווק ספרים. כמי שהגיע לראש רשימות רבי המכר, נשמח שתגלה לנו, מהן האסטרטגיות העיקריות שהשתמשת בהן בכדי לקדם את הספר שלך?


“חוץ מלקדם את הספר בעזרת המוניטין שלי ודרך התוכן שלי, יש עוד כמה שיטות שנקטתי. אספר לכם פה על אחת שעבדה לי טוב במיוחד: לפני יציאת הספר שלי לאור שלחתי עותקים שלו בחינם לכמה משפיענים שהאמנתי שיהיו מעוניינים בו: פודקסטרים, יוטיוברים, וכן הלאה. מתוך כ-40 אנשים ששלחתי להם את הספר, בערך שישה הזמינו אותי לדבר עליו. דאגתי לכך שכל הפודקסטים ישודרו באותו החודש, כך שתיווצר מעין מסה קריטית של “תשומת לב” אליי ואל הספר שלי. כך אנשים ראו שלא רק אני מדבר על הספר של עצמי, אלא גם כל הפודקסטרים הגדולים. נראה שהטקטיקה הצליחה. העצה שלי היא שאם אתם מצליחים לייצר באז סביבכם – נסו לעשות זאת בהרבה חזיתות בו-זמנית.

מהם לדעתך האתגרים הכי גדולים של סופרים שרוצים לשווק את הספר שלהם ומה כדאי להם לעשות?


“האתגר הכי גדול הוא לענות על השאלה: למה שמישהו יקשיב לי או יתעניין במה שיש לי להגיד? והשאלה היא אכן טובה. כי באמת למה שמישהו יתעניין בי. אבל אני מקווה שהטיפים שניסיתי לתת כאן בקצרה ייתנו לכם מעט חומר למחשבה בדבר טיפוח מתמיד אך הדרגתי של התשוקות והרצונות שלכם. ואציין שוב: שמרו על המוניטין שלכם מכל משמר! היו אדיבים, אמרו אמת, וכך יהיה לקהל הרבה יותר קל להשקיע בכם. כפי שלא הייתי רוצה להשקיע במנייה אשר מנהליה ידועים כשקרנים, כך גם לא הייתי רוצה להשקיע את כספי וזמני אצל מחבר ספר שאיני מאמין שהוא מדויק ונכון.”

 

איך היה לעבוד עם איפאבליש?

“אני חושב שהייתי לקוח לא פשוט עבור איפאבליש. הסטנדרטים שלי בכל הנוגע לעימוד ועיצוב הכריכה לא היו פשוטים, והיו לי הרבה קפריזות שבאו מהרצון להקפיד על פרטים קטנים ביותר. עשינו גם לא מעט רביזיות, ולדעתי התשתי את הצוות כהוגן. לא רק זה, אלא שגם הייתי בעצמי מותש, עצבני וחסר סבלנות מכל תהליך העריכה, ההקלטה וההגהה שלא היו פשוטים עבורי. קשה לי לדמיין שכל אלו הפכו אותי ללקוח החלומות של ההוצאה.

לשמחתי, ברגע שעברתי משוכה זו וברגע שהיה לי כבר ספר קולי מוקלט ומוכן, נרגעתי והעבודה הייתה נוחה מאוד. היום אני מרגיש שהמערכת מכירה אותי טוב מאוד, ושגם אני מכיר אותה. נוכל לעבוד יחד שוב בקלות רבה בעתיד, ואני מבטיח לנסות להיות פחות מעצבן.”

 

Share this post


WhatsApp chat
שינוי גודל גופנים