איך בוחרים עורך או עורכת לספר שלנו?

איך בוחרים עורך או עורכת לספר שלנו?

איך בוחרים עורך או עורכת לספר שלנו?

כתבנו, ערכנו ועכשיו הגיע הזמן להראות את הספר שלנו לאיש המקצוע הראשון בתהליך שיקדם אותנו לעבר הגשמת החלום שלנו: להוציא לאור ספר. אז איך בוחרים איש או אשת מקצוע ולמה כדאי לשים לב? על כך במאמר שלהלן.

 

מתי זקוקים לעריכה?

כל ספר זקוק לעריכה מקצועית, גם ספר שכתב סופר מנוסה. העריכה היא השלב הראשון בתהליך ההוצאה לאור, תהליך הכולל גם הגהות, עימוד, עיצוב עטיפה והדפסה או הפקה בדיגיטל. לכן איש המקצוע הראשון שנעבוד איתו יהיה העורך (או העורכת) והבחירה שלנו היא משמעותית כי היא תשפיע על איכות הספר יותר מכל שלב אחר בתהליך.

 

עורך ספרותי או עורך לשוני?

לא רבים יודעים שעל הספר לעבור שני סוגים של עריכה כדי שיהיה באיכות ראויה: עריכה ספרותית ועריכת לשון. בעוד שעריכה ספרותית מטפלת בתוכן העריכה הלשונית מטפלת בשפה והתאמתה לכללי הדקדוק וגם לתוכן. מטרת העריכה הספרותית היא להשביח את הספר מבחינה ספרותית: שיפור העלילה, אפיון הדמויות, בניית המתח, דיוק האמצעים האומנותיים ועוד. מטרת עריכת הלשון היא לגרום לטקסט להיות נהיר וקולח. תחילה יש לערוך את הספר ספרותית ולאחר מכן לשונית.

 

איך בוחרים עורך או עורכת?

הדרך הטובה ביותר למצוא עורך ספרותי ועורך לשוני (או עורכת) היא לקבל המלצות אמיתיות מסופרים שעבדו איתם. כשמקבלים המלצות במדיה החברתית כדאי לוודא שהממליצים אכן עבדו עם העורך שעליו הם ממליצים, כי לא תמיד כך הוא הדבר. 

כדאי לבחור מבין המומלצים כשלושה עורכים וליצור עימם קשר, כדי לא להציף את עצמנו באפשרויות רבות מדי. הדבר הכי חשוב בבחירת עורך הוא הכימיה שיש לנו איתו או איתה ולכן מומלץ מאוד לשוחח עימו או עימה ולראות אם יש חיבור. מערכת היחסים עם העורך או העורכת היא אינטימית ונדרשת רגישות מצד איש המקצוע כלפינו וכלפי היצירה שלנו. לכן כדאי לבחון בשיחה אם העורך הוא האדם שמתאים לנו.

בהצעת המחיר כדאי לוודא שברור מהם שלבי העבודה ואיך היא מתנהלת, שיש חלוקה הגיונית של התשלום לפי שלבים או חודשי העבודה, שיש מסגרת זמן ברורה לעבודה. חשוב לשאול שאלות על מה שלא ברור כדי להימנע מאי-הבנה. כשמדובר בעריכת לשון כדאי לבקש גם דוגמת עריכה קצרה כדי להתרשם מהדרך שבה העורך מפרש את השפה והסגנון שלכם ועד כמה הוא משנה אותם.

 

לסיכום, העריכה הספרותית והלשונית הן שלב ראשון והכרחי בתהליך ההוצאה לאור. בחירת העורך או העורכת היא משמעותית מאוד וכדאי להקדיש לכך זמן ומחשבה.
כדי לקצר לכם את הדרך נשמח להפנות אתכם לעורכים שעבדנו איתם בהצלחה, צרו קשר ונשמח לעזור.

צוות איפאבליש.

Share this post


WhatsApp chat
שינוי גודל גופנים