איך לייעל כלכלית הוצאה לאור של ספר

איך לייעל כלכלית הוצאה לאור של ספר

איך לייעל כלכלית הוצאה לאור של ספר

איך לייעל כלכלית הוצאה לאור של ספר

בואו נדבר גלויות, הוצאה לאור של ספר כרוכה בהשקעה כספית. תהליך ההוצאה לאור מצריך כמה וכמה שלבי עבודה של אנשי מקצוע שונים, ולכן דורש תקציב שיאפשר זאת. נוסף על כך, ספר הוא מוצר הנמכר במחיר לא גבוה ולכן יש למכור עותקים רבים ממנו כדי להחזיר את ההשקעה. חלק מהכותבים חוששים מכך שלא יצליחו לכסות את ההשקעה, אך בו בזמן חשוב להם שהספר יצא לאור באיכות טובה.

איך אפשר לייעל כלכלית הוצאה לאור של ספר בלי להתפשר על האיכות?

הדפסת מספר קטן של עותקים

אלא אם למחבר יש קהילת קוראים גדולה ונאמנה, אין סיבה מוצדקת להדפיס מספר רב של עותקים. הדפסה היא שלב הדורש השקעה גדולה יחסית לשאר השלבים, למעט העריכה. הדפסה של מאה עותקים בשלב ההתחלתי יכולה להנגיש את העלויות ולאפשר למכור בהצלחה את העותקים שהדפסנו. תמיד נוכל להדפיס עותקים נוספים.

לא להכניס את הספר לרשתות הספרים (צומסקי)

המחשבה שהספר שלנו יעמוד על מדף הספרים בחנות ושהמוכרים ימליצו עליו היא מפתה מאוד, אך כדי להפיץ את הספר לחנות יש להדפיס מאות ואלפי עותקים (מה שכרוך בעלויות גבוהות) ולשלם עמלה למפיץ. לעיתים קרובות רבים מהספרים לא נמכרים, והסופרים נותרים עם ארגזים של ספרים שאין להם דורש. לשמחתנו, כיום יש אפשרויות יעילות להפצת ספרים כספר מודפס או דיגיטלי באינטרנט: חנויות ספרים מכוונות. הקהל הנוהג לקנות את ספריו מחנויות אלה הולך וגדל בהתמדה. 

להיעזר בקוראי בטא

כאמור, עריכה היא אחת ההוצאות המשמעותיות והיא חיונית להפקה של ספר באיכות טובה. לכן לא מומלץ כלל לוותר עליה. אך לרוב ככל שנגיע לשלב העריכה עם כתב יד בשל ומלוטש יותר, כך העלות תהיה נוחה יותר. דרך אחת לשפר את כתב היד לפני העריכה היא לפנות לקוראי בטא. קוראי בטא הם קוראים העושים זאת, לרוב, בהתנדבות מאהבת הקריאה, והם ישמחו לתת חוות דעת, הערות והצעות לשיפור.

מכירה מוקדמת

עריכת מכירה מוקדמת לספר כשמה כן היא: הכרזה על מכירת הספר ופרסומו לפני שהספר אכן יוצא לאור. אפשר לערוך מכירה מוקדמת ברשתות החברתיות ולנצל את החשיפה בפלטפורמות השונות שאנו משתמשים בהן כגון פייסבוק, אינסטגרם ואפילו יוטיוב וטיקטוק. כשמציעים למכירה את הספר עוד לפני הדפסת העותקים, חוסכים הדפסה מיותרת, כי כך יודעים בדיוק כמה ספרים יירכשו בזמן הקרוב ומה פוטנציאל המכירה כרגע. כל העותקים שאנו צפויים להדפיס יימכרו מראש ולא נישאר עם עודפים שהדפסנו לשווא.

לסיכום, הגבלת מספר העותקים המודפסים, הימנעות מכניסה לרשתות הספרים, שימוש בקוראי בטא ומכירה מוקדמת הם דרכים פשוטות להפוך את ההוצאה לאור לנגישה יותר כלכלית בלי להתפשר על איכות ההפקה של הספר. אך לא פחות חשוב מכך לבחור הוצאה לאור העובדת בשקיפות מול הסופר ומאפשרת לו לבחור חבילת הוצאה לאור המתאימה לתקציב שלו.

בהצלחה!

Share this post