איך מתחילים לכתוב ספר?

איך מתחילים לכתוב ספר?

איך מתחילים לכתוב ספר?

איך מתחילים לכתוב ספר?

 

רבים מאיתנו צוברים רעיונות במגירה: דמויות, רעיונות לסצנות, לדיאלוגים, רעיונות לחלק מהעלילה ואולי אפילו קטעי כתיבה. לעיתים, כשמגיעים לרגע שבו מרגישים את הצורך להתחיל לכתוב ולגבש את שברי הרעיונות או קטעי הכתיבה האלו לספר, תוהים: האם לזרום עם הכתיבה או לתכנן תחילה את הספר ורק אז להתחיל לכתוב?

אפשר לחלק את כותבי הספרים לשני טיפוסים: “הזורמים” ו”המתכננים”: “הזורמים” כותבים בדרך כלל מתוך פרצי כתיבה וללא תכנון מקדים. הם נותנים דרור לדמיון ומתקדמים בכתיבה לאן שהמוזה או הרעיונות מובילים אותם. לפעמים הם חוזרים אחורה ומשכתבים כדי להתאים את החלקים המוקדמים יותר בספר להמשכו. הם מסוגלים לכתוב ספר שלם כך, ללא תכנון, רק בהסתמכות על ההשראה והרעיונות המגיעים תוך כדי הכתיבה ובהפסקות בין סשן כתיבה למשנהו.

“המתכננים” לעומתם, זקוקים לתכנון כזה או אחר. הם לא מסוגלים לכתוב ברצף ללא תכנון והם נוטים להיתקע בשלב זה או אחר ומתקשים להמשיך. פעמים רבות הם מתחילים לכתוב ספר ונאלצים לזנוח אותו משום שהם מגיעים למבוי סתום. לעיתים טיפוסי כתיבה אלה צוברים המון התחלות של ספרים או סיפורים שלא הצליחו להשלים. אך ברגע שהם נעזרים בתכנון הם פורחים ומסוגלים להתקדם בהתמדה בכתיבת הספר. חלקם מתכננים את הספר בכלליות, למשל – הם יודעים מהם ההתחלה, האמצע והסיום של הספר או רגעי השיא המרכזיים בעלילה, ואילו אחרים מפרטים את עלילת הספר לפרטי פרטים, ויודעים מה יתרחש בכל סצנה ובכל פרק. 

אין דרך אחת נכונה. דרך שנכונה לכותב אחד היא לא הדרך שנכונה לכותב אחר, משום שתהליך הכתיבה הוא תהליך יצירתי אינדיבידואלי, אך אם יש דמיון לאחד מטיפוסי הכתיבה לעיל כדאי לגייס זאת לטובת הכתיבה.

עם זאת לתכנון הספר (או העלילה) יש יתרונות רבים שגם הטיפוסים “הזורמים” יכולים ליהנות מהם: תכנון של הספר מפחית מחסומי כתיבה ומונע היתקעות במבוי סתום, הוא עוזר לזהות נושאים הדורשים תחקיר שאפשר להיערך אליו מראש, הוא מאפשר לשתול רמזים מטרימים לפני התרחשויות בעלילה, להבנות מתח, לדאוג לכך שרגעי השיא והשפל בעלילה ימוקמו במיקומים נכונים ועוד. ובעיקר תכנון של הספר מסייע למנוע מראש חורים גדולים בעלילה ולחסוך שכתובים ותיקונים מסיביים בסיום כתיבת הטיוטה הראשונה.

ישנו מגוון של שיטות לתכנון ספר אך המשותף לרובן הוא הצורך לחקור כמה עניינים מרכזיים שכדאי לתת עליהם את הדעת: העניין הראשון הוא להכיר היטב את הדמויות הראשיות שאנו כותבים עליהן, להבין את התהליך שהן עוברות בספר, להכיר את דמויות המשנה ולהבין איך הן משפיעות על הדמות הראשית, לדעת מהם האירועים המרכזיים שמסמנים את התהליך שהדמות הראשית עוברת ועם אלו קונפליקטים היא מתמודדת במהלך הסיפור. החקירה וההבנה של כל אלו תקל על תכנון העלילה ועל סלילת הדרך לכתיבת הספר.

לסיכום, אמנם יש כותבים שאינם נזקקים לתכנון מקדים כדי לכתוב ספר, אך כל הכותבים יכולים להפיק תועלת מתכנון מסוים, בייחוד משום שהוא מדייק את הכיוון שאליו רוצים להגיע, מפחית מחסומי כתיבה וחוסך עבודה אחרי שמסיימים לכתוב את הטיוטה הראשונה. השיטה הטובה ביותר לבדוק אם הדרך הזו נכונה לכם היא פשוט להתנסות.

בהצלחה!

 

Share this post


WhatsApp chat
שינוי גודל גופנים