באיזה גוף לכתוב את הספר שלי, ראשון או שלישי?

באיזה גוף לכתוב את הספר שלי, ראשון או שלישי?

באיזה גוף לכתוב את הספר שלי, ראשון או שלישי?

אחת הדילמות המאתגרות שכותבים מתחבטים בה כשהם כותבים ספר היא: באיזה גוף לכתוב – גוף ראשון או שלישי? הבחירה הזו תקבע את הדרך שבה הסיפור יימסר לקורא, את הזווית שממנה הוא יסופר, ולכן היא תשפיע על החוויה של הקורא.

הן לכתיבה בגוף שלישי והן לכתיבה בגוף ראשון יש יתרונות וחסרונות וכדאי להכיר אותם לפני שבוחרים באיזו דרך לכתוב את הספר.

מספר בגוף שלישי הוא לרוב מספר כל יודע שיכול להיצמד לנקודות מבטן של דמויות שונות, הוא יודע מה קרה בעבר ומה יקרה בעתיד, הוא יכול לראות את עולמן הנפשי והרגשי של דמויות שונות ו”לטייל” בין מרחבים שונים. כל אלו הם יתרונותיה העיקריים של הכתיבה בגוף שלישי, כי היא מאפשרת גיוון בפרספקטיבות וכתיבה ללא מגבלות של הידע של המספר.

חיסרון הכתיבה בגוף שלישי הוא שעלולה להיווצר הרחקה מסוימת מהחוויה המתוארת, הרחקה שלא נוצרת בכתיבה בגוף ראשון, וייתכן שנצטרך להתאמץ יותר כדי לייצר הזדהות אצל הקורא. 

כתיבה זו מאפיינת את הספרות הקלסית אך כיום נפוצה גם ספרות הכתובה בגוף ראשון, והיא נעשית פופולארית יותר ויותר.

לכתיבה בגוף ראשון יש כמה יתרונות: קוראים רבים רגילים כיום לקרוא ספרים הכתובים בגוף ראשון וקל להם להזדהות עם דמות המספרת את קורותיה ומתארת את האירועים דרך נקודת מבטה.

עם זאת, לכתיבה בגוף ראשון יש כמה מגבלות: זווית הראייה של הדמות המספרת מוגבלת והיא יכולה לדעת רק את מה שהיא חווה או שדמויות אחרות מספרות לה. היא לא מוסרת את המידע והאירועים בצורה אובייקטיבית, אלא מתוך חוויית עולמה, על סמך הפרשנות שלה. זוהי לא רק מגבלה אלא גם יתרון כי כך הקורא חווה את העולם דרך עיניה של הדמות וכאמור, קל לו יותר להזדהות איתה.

הבחירה בסוג המספר המתאים לספר שלנו היא גם בחירה סגנונית ואישית: חלק מהכותבים ירגישו בנוח לכתוב בגוף שלישי ואילו אחרים יעדיפו לכתוב בגוף ראשון. יש ספרים שקל וטבעי יותר לכתוב בגוף ראשון, למשל, רומן פסיכולוגי שבמרכזו עומדת דמות אחת. ואילו ספרים אחרים טבעי יותר לכתוב בגוף שלישי כמו ספרים שיש בהם כמה דמויות ראשיות או כמה קווי עלילה עם דמויות שונות. 

לסיכום, הבחירה בסוג המספר היא בחירה אישית המבוססת הן על הבנת המאפיינים של סוגי המספרים השונים, יתרונותיהם וחסרונותיהם וכן היא עניין של העדפה אישית ושל התאמה למאפייניו של כל ספר וספר.

 

Share this post


WhatsApp chat
שינוי גודל גופנים