חדר כתיבה
חדר כתיבה
שיעור שמיני –הפעם נערוך תרגיל כתיבה בארבעה שלבים, ונאתגר את עצמנו קצת יותר.
- בוחרים סצנה שעליה נרצה לכתוב. זה יכול להיות כל דבר בתנאי שיש בו שתי דמויות (לא פחות ולא יותר), מקום מוגדר וזמן מוגדר. למשל, שיחה בין שני אנשים שנפגשו באקראי בתחנת האוטובוס, שיחה בין מוכר הארטיקים בחוף לאחד המבלים, שיחת חברות בחתונה של חברה שלישית ועוד. כתבו בקצרה מה מתרחש בסצנה. למשל, יוחנן ומשה עומדים בתחנת האוטובוס וממתינים לקו האחרון לחולון. האוטובוס מתעכב בכרבע שעה.
- תארו בדיוק רב, ככל האפשר, את הדמויות מבחינה חיצונית (בגדים, צלקות, קעקועים, סגנון התסרוקת ועוד), וכן את הסביבה שבה מתרחשת הסצנה (יום/לילה. אילו ריחות נישאים באוויר ועוד)
- כתבו את הסצנה ללא דיאלוגים, שלבו בסצנה שלושה חפצים מתוך רשימת החפצים הזאת: צרור מפתחות, מראה, אפודה, משקפי שמש שבורים, קשית ירוקה, כיסא נדנדה, סרט מדידה, לוח שעם, מכנסי התעמלות, ערכת תפירה, דגל קנדה, מטבע חלוד, נוצת טווס.
- כתבו את הדיאלוגים בין הדמויות, ברוח החג, שימו לב: אחת מהן בגילופין.
בהצלחה!
שיעור שביעי: לכתוב סיפור קצר זאת אומנות בפני עצמה. לפני התרגיל שהכנו לכם, נזכיר מה הופך סיפור לסיפור קצר. רמז, זה לא רק האורך.
סיפור קצר מתמקד במספר מצומצם של דמויות, העלילה גם היא מצומצמת ומתרחשת בדרך כלל במקום אחד ובזמן אחד. כך שעלילה שנעה על רצף הזמן, אפילו אם יהיו בה רק 400-500 מילים, לא תיחשב לסיפור קצר. אתגר קרת עושה את זה נהדר. שווה לקרוא.
וכעת, לתרגיל. בחרו שתי דמויות שיש ביניהן קונפליקט מסוים. זה יכול להיות קונפליקט גדול, כמו שני אחים שרבים על ירושה, וזה יכול להיות קונפליקט קטן כמו זוג שמתווכח על התור למקלחת. עכשיו, חברו דיאלוג לא ארוך, אבל אחת הדמויות צריכה להיות שיכורה והדמות השנייה לא יודעת מזה בתחילת הדיאלוג.
בהצלחה!
שיעור שישי: כל ההתחלות קשות? בואו נהפוך אותן להכי טובות שיש! תרגיל כתיבה מצוין שנועד לשחרר עכבות וחסימות שנוגעות במיוחד לכתיבת הפתיחה של הספר, או של הפרק.
אתם מכירים את התחושה הזו, שהספר כבר כמעט כתוב כולו אצלכם בראש, אבל אינכם מצליחים לכתוב את השורות הראשונות, הקריטיות כל כך, של תחילת הספר? יש לנו פתרון! הוא חמוד, הוא יצירתי, הוא יעיל והוא שלכם!
כדי להתגבר על הקושי בכתיבת השורות הראשונות של הספר, או תחילת הפרק החדש בספר, נעשה לעצמנו דמיון מודרך. עצמו עיניים ודמיינו את הסופר (או הסופרת) שלדעתכם הם הטובים ביותר בעולם (כן, בעולם!). כעת תארו בכתב את מראהו החיצוני, סגנון הלבוש, הרגלי האכילה, חולשות אנושיות והרגלי כתיבה. כתבו בשטף ואז קראו מה שכתבתם. האם דמותו של הסופר כבר עומדת לנגד עיניכם? מצוין! כעת כתבו את הפסקה הראשונה של הספר הטוב ביותר בעולם, שכתב הסופר הטוב ביותר בעולם. כעת קראו מה שכתבתם. האם אהבתם את הפתיחה הזו? אם כן, נהדר! כרגע יצרתם לעצמכם סופר, שהוא בעיניכם הטוב בעולם, שעימו אתם יכולים להתייעץ על פתיחת הספר שלכם. התייעצו עימו וכתבו יחד את השורות הראשונות בספר או בפרק.
שיעור חמישי: מאתגרים את שריר הכתיבה
המטרה: לאמן את המוח בכתיבה יצירתית
האמצעי: להגביל את עצמנו בזמן!
באמצע חודש יולי 2018 נערך בירושלים אירוע ספרותי בלתי רגיל – ספר בשמונה שעות! במסגרת המיזם התכנסו 110 כותבים, מאיירים ועורכים וכתבו יחדיו ספר ב-8 שעות. התהליך כלל כתיבה, איור ועריכה. אומנם תהליך השלמת ההוצאה לאור ארך עוד כמה ימים, אך כל שלבי כתיבת הספר הושלמו בתוך 8 שעות בלבד!
אנו גאים להיות בין נותני החסות למיזם הנפלא הזה, ושמחים לתת לכם כלים לאימון שריר הכתיבה ברוח הפרויקט.
ובכן, בחרו לכם נושא כלשהו – זה יכול להיות כל נושא שתבחרו, או מרשימת הנושאים שנביא מייד ( שימו לב, מדובר בסצנות מיצירות מוכרות – עופו על זה)
הקציבו לעצמכם זמן – ארבע שעות לכל היותר, לכתיבה של טקסט באורך של עד 2,000 מילה. כבו את הטלפון בעת הכתיבה, סלקו מהשולחן כל הסחת דעת והתמסרו לכתיבה. קראו את מה שכתבתם, אם לדעתכם יצא טקסט טוב, שתפו אותו ובקשו חוות דעת.
נושאים לבחירה:
* אדם התעורר בטיסה, חולצתו מוכתמת בדם, פניו מדממות, והוא אינו יודע איך הגיע למטוס, מדוע נפצע – ומה שמו.
* פרופסור נוסע לכרך הגדול, בדרכו הוא אוסף אומנית צעירה שמזכירה לו את בתו שלא מדברת איתו.
* ילדה מחפשת אחר החתולה שלה, היא נופלת לבור בחצר ביתה ומתגלגלת לעולם מלא קסם.
* נערה צעירה גילתה שאחיה מכור לסמים ומחליטה לצור עבורו תוכנית גמילה.
שיעור רביעי: מגלים את הדמויות
המטרה: למצוא דמויות שיובילו את העלילה
האמצעי: לערוך יום אודישנים מרוכז
כשאנשים רגילים לא נרדמים הם סופרים כבשים, כשסופרים לא נרדמים הם מייצרים במחשבותיהם חיים שלמים. טווים רעיונות, דמויות וקונספטים מרגשים, הופכים אנשים שהם ראו בתור לרופא או לסופר לגיבורים. אתם, כסופרים ותיקים יותר או פחות, הצלחתם לייצר מאגר רעיונות מרתקים. חלקם אפילו יכולים למלא טרילוגיות שלמות, אבל איך תוכלו להניע את הרעיונות שלכם ולהפוך אותם לכדי שגרת כתיבה שתביא לכם את רב המכר הבא?
העולם הוא במה, או חדר עבודה של סופר
דמויות בסיפור צריכות לדעת לשחק את המשחק, להניע את הרעיון, לסייע לדמות הראשית להגיע לפעולה, להוביל אותה לנקודת מפנה בעלילה ולחזק את תכונות האופי הטובות שלה. ממש כמו שחקנים בסיטקום טלוויזיוני או הצגת תאטרון – דמויות משנה מייצרות עניין לא פחות מהדמות הראשית.
אם שאלתם את עצמכם כיצד אפשר לבחור דמויות משניות שיעטרו את העלילה ויסייעו להתפתחות הסיפור, התשובה ברורה – פשוט לכתוב.
ערכו אודישן לאימא של הדמות הראשית שלכם ובדקו:
האם היא אישה כבת 60 שמתנהגת כמו נערה מתבגרת, או שאולי היא אישה קרה וצינית שתמיד מעבירה ביקורת?
במה היא עבדה בעבר, במה היא עובדת היום?
מה טיב היחסים בינה ובין הדמות הראשית?
האם הם מתגוררים תחת אותה קורת הגג?
ככל שתשאלו יותר שאלות תוכלו לבחון את טיב הדמות ולהחליט אם היא עברה את האודישן והיא רשאית להצטרף כדמות משנית בעלילה.
אולי תרצו לכתוב את האימא הפרטית שלכם כאימה של הדמות הראשית, אולי את דודה שלכם…
זה הזמן להיזכר במורה שלא סבלתם או במחנכת הערצתם בבית הספר.
תתפלאו לגלות כמה זה כיף לכתוב בהשראת אנשים אמיתיים, שהיו חלק מהסיפור הפרטי שלכם.
לא משנה מה תהיה ההחלטה, זכרו: בניית הדמויות המשניות משולה לפתרון סודוקו, אם הדמות הראשית אמורה לעבור תהליך, היא צריכה דמויות משניות שיספרו על המקום הנוכחי שלה וידחפו אותה לקראת השינוי הגדול.
שיעור שלישי: החופש לכתוב – תרגילי כתיבה לפסח
אם התחלתם לפני תקופה ארוכה לעבוד על רב המכר הבא, אבל נתקעתם עם רצף העלילה יחסית בהתחלה. אם הרבה זמן לא כתבתם ומדגדג לכם בקצוות האצבעות לחזור לכתוב, ואתם רוצים להרגיש את המחברת או הלפטופ קרוב-קרוב. אם ההשראה כבר לא זורמת כמו נהר והדמויות שלכם זקוקות לחופשה, אם מזג האוויר האביבי משפיע עליכם ובא לכם להחזיר לחיים רעיון ישן ולפרוץ במרתון כתיבה, אם אתם רוצים להחזיר לעצמכם את חדוות הכתיבה, אבל אין לכם מושג מאיפה מתחילים, הנה כמה תרגילים מרעננים שיגרמו לכם לייצר פלאים.
תרגיל למתחילים
ההחלפה
קחו דף ועט וכתבו פסקה שלמה ביד החלשה שלכם. נכון אולי זה נשמע לכם כמו עינוי סיני, אבל תרגיל זה מעורר את היצירתיות ומשפיע על הקשר שבין האונה הימנית לאונה השמאלית במוח. יכול להיות שלא תבינו את הכתב שלכם, אבל מה שבטוח שתרגיל זה, אם תבצעו אותו בקביעות, ישפיע על אופן החשיבה שלכם ויעורר בכם השראה.
תרגיל למתקדמים
יוצאים מהדמויות
אם השקעתם בדמות ראשית שתוביל את העלילה שלכם אל המחוזות שאותם אתם רוצים להכיר, אבל אתם מרגישים שאתם זקוקים לקצת אוויר ולא יודעים איך לקדם אותה? התחלתם בבניית דמות, אבל אתם רוצים ללמוד עליה יותר?
הדרך הכי טובה היא לכתוב על הדמות מנקודת המבט של האדם הכי קרוב אליה. כתבו מונולוג בן 300 מילה על הדמות מנקודת מבטו של מי שהכי קרוב אליה. זה יכול להיות אבא שלה, דודה שלה ואפילו הכלב שלה. אין גבולות ואין הגבלות, רק לכתוב. תתפלאו לגלות כמה מידע חדש ומרענן תגלו על הדמות וגם על עצמכם.
תרגיל אקסטרה
יוצאים אל הרחוב
מזג האוויר משתפר וזה הזמן לסיור השראה ברחוב. השאירו את הסלולר בבית, הוציאו מחברת ועט ושבו על ספסל בגינה. תתפלאו לגלות כמה סיטואציות מעניינות נמצאות סביבנו, אנחנו רק צריכים להרים את הראש מהמסך ולחזות בסיפורים מרתקים. שמעתם משפט שהעיר בכם השראה. כתבו אותו. ראיתם דמות מסקרנת? אל תהססו לסרוק אותה בעיניכם ולכתוב את סיפור החיים שלה, מקסימום יצא לכם סיפור מרתק משלכם.
שיעור שני: משברי כתיבה – איך להיחלץ?
משבר כתיבה – כמה קל היה לו הייתם יכולים לפרסם בקבוצת הפייסבוק 'נתקעתי עם..' פוסט למסירת המשבר שגרם לכם להתרחק מפינת העבדה לשבוע ולא לעשות את הדבר הכי טבעי עבורכם והוא לכתוב. במיוחד בשביל תקופות מאתגרות כאלה ריכזנו עבורכם שלושה טיפים שיכולים בקלות להחזיר לכם את חדוות הכתיבה, או לפחות להפוך את התקופה הזאת למועילה ויצירתית.
'אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים'
כן, כן, זה נשמע טריוויאלי לחלוטין, אבל הטיפ הזה משנה חיים לכל כותב.
אם את מרגישה תשוקה עזה לכתוב, אבל אין לך על מה, אם התחלת לכתוב את רב המכר הבא, אבל נתקעת – הפתרון נמצא בחוץ. וותרו על חדר העבודה לטובת ישיבה בבית קפה או בפארק עם מחברת או לפטופ והרעיונות כבר יגיעו.
צאו לטיול רק עם עצמכם, שנו אווירה, סעו באוטובוס.
האנשים סביבנו הם השראה מהלכת ורק מבקשים שתראו אותם ותקשיבו להם.
זה הזמן לצפות בקשישה שהולכת על המדרכה עם סל הקניות הירוק ולתהות ביניכם ובין עצמכם לאן היא הולכת, מי מחכה לה בבית ומה הוביל אותה למקום שבו היא נמצאת היום. הרווח כאן הוא לגמרי כפול, כי השהות בחברת בני אדם לא תהפוך אתכם רק לכותבים טובים יותר היא תהפוך אתכם לאנשים רגישים יותר.
האמצע של ההתחלה
לפעמים ההתחלה מפריעה לנו להתחיל.
יש לך רעיון מעולה, אבל את לא יודעת איך להביא אותו לידי כתיבה? אתה מתחיל לכתוב, אבל הביקורת העצמית שלך משאירה אותך בשורה השלישית?
ותרו על ההתחלה והתחילו מהאמצע.
לאחר שתכנסו לרצף של כתיבה, תוכלו לחזור ובקלילות להשלים את החלק החסר של הפאזל.
קראו וקראו וקראו ו-קראו עוד
הימים עוברים ואתם לא מצליחים לכתוב…
ניסיתם את כל השיטות וזה פשוט לא קורה?
הדרך הכי טובה להעיר את הכותב שבכם היא באמצעות קריאה.
גשו לחנות הספרים הקרובה או לספרייה העירונית ובחרו שלושה ספרים
ספר אחד שיעניק לכם ערך מוסף ויתרום להתפתחות האישית שלכם (בקשו מהמוכרים בחנות להנחות אתכם באיתור ספר כזה)
ספר שני – משהו חדש לגמרי, סגנון שעוד לא יצא לכם לקרוא, מהז'אנר הכי רחוק ממה שאתם קוראים בדרך כלל. זה הזמן להתנסות בדרמת ערפדים, רומן היסטורי או אפילו ספר נעורים.
ספר שלישי – ספר מהסגנון האהוב עליכם ביותר, החדש של הסופר שאתם אוהבים ומעריכים – או בקיצור, ספר צ'ופר שיגרום לכם הנאה גדולה וידרבן אתכם לחזור לכתוב.
מעוניינים בטיפים נוספים? לחצו כאן
שיעור ראשון: הטוב, הרע והמכוער. כיצד לאפיין דמות בעת כתיבת סיפור קצר?
כדי לכתוב סיפור קצר ומעורר עניין, שיצליח למשוך תשומת לב ברשתות החברתיות, ישאב את הקוראים אל תוך הסיטואציה ואפילו יגרום לכמה חברים להגיב ולהתרגש (ולא רק לאימא שלכם, שתמיד כותבת לכם שאתם מוכשרים) יש להפעיל כמה 'קסמים'.
בסיפור קצר יכולות להופיע כמה דמויות, אולם חשוב לזכור כי זמן ההתרחשות בסיפורים כאלה הוא מצומצם ותחום. לכן כדאי להשתמש בשפה שתעביר את המסר בצורה נכונה, ולהשתמש בכמות מילים קטנה יחסית. הרי אם מישהו רוצה לקרוא את טולסטוי הוא לא יבחר לקרוא סיפור קצר, נכון?
ככל שנשקיע בעבודת ההכנה לפני שנתחיל לכתוב ונרקום לדמויות סיפור חיים מהודק – גדל הסיכוי שהקוראים יגלו רגש כלפי הדמויות ויתחברו אליהן. חלק מעבודת ההכנה מתבסס על טכניקות של אפיון דמויות: אנשים מתחברים לדמויות מורכבות, שאינן רק טובות או רק רעות או רק מכוערות. חשוב ליצור דמויות מרובדות שיגרו את הקורא ויעוררו אצלו הזדהות ונכונות לעבור עמן תהליך. כדי שתוכלו להכיר טוב יותר את הדמויות שלכם, הכנו 21 שאלות ממקדות שיעזרו לכם לבנות דמות עמוקה ומעניינת. אולם איך מבטאים את האפיון בסיפור?זה הזמן להיזכר בשיעורי הספרות בתיכון – מסתבר שיש להם ערך רב עבור אנשים כותבים וסופרים בתחילת דרכם – קיימות שתי טכניקות מרכזיות לאפיון דמויות. טכניקה אחת היא אפיון ישיר על ידי התייחסות מאוד מפורשת במהלך הכתיבה לקווי האופי ולמראה של הדמות. אולם לעיתים הדבר מתאפשר באופן מזערי בלבד, בגלל שמדובר בסיפור קצר ולא ברומן או נובלה.
טכניקה נוספת היא אפיון עקיף של הדמויות. כך נאפשר לקורא לצלול לנבכי נפשה של הדמות ולהכיר את תכונות האופי שלה, בלי לתאר זאת באופן ישיר. למשל, אפשר ללמוד הרבה על דמות אם קוראים על אופן התנהלותה מול נותני שירות (מלצרים, פקידים וכדומה) או באירועי קצה כמו חתונה או – לא עלינו – לוויה. כל מה שדמות עושה יכול בהחלט לשמש אותנו, הכותבים, כדי להאיר אותה באור כזה או אחר ולהצביע מניעיה, על מטרותיה וכדומה. לאלו נוספת גם השפה של הדמות, המשלב הלשוני, קצב הדיבור ואוצר המילים. גם תיאור הסביבה שבה הדמות חיה יכול להעיד עליה ועל מצבה.
ענו על השאלות ונסו לבנות את הפרופיל של הדמות שלכם מהיסוד
1. מה גילה של הדמות?
2. איך היא נראית?
3. איך היא אוהבת להתלבש?
4. היכן היא מתגוררת?
5. איפה היא עובדת ואיפה היא הייתה רוצה לעבוד?
6. באיזו הופעה היא הייתה לאחרונה?
7. מה היא הכי אוהבת לאכול?
8. האם היא מאמינה באלוהים?
9. מתי בפעם האחרונה היא יצאה לחופשה?
10. איפה היא חגגה את יום הולדתה האחרון ובחברת מי?
11. איזה איבר היא אוהבת בגוף שלה ולמה?
12. איך היא תגיב אם תראה גור חתולים תקוע על העץ?
13. מה זיכרון הילדות הכי שמח שלה?
14. מי אמר לה בפעם האחרונה שהוא אוהב אותה?
15. ממה היא הכי מתרגשת?
16. מה היא רצתה להיות כשהייתה ילדה?
17. מה מצב חשבון הבנק שלה?
18. מי הם החברים הכי טובים שלה?
19. למי היא הכי מתגעגעת?
20. לאיזה מקום היא בורחת כשהיא עצובה?
21. ממה היא הכי מפחדת?
חדר כתיבה
שיעור רביעי: מגלים את הדמויות
המטרה: למצוא דמויות שיובילו את העלילה
האמצעי: לערוך יום אודישנים מרוכז
כשאנשים רגילים לא נרדמים הם סופרים כבשים, כשסופרים לא נרדמים הם מייצרים במחשבותיהם חיים שלמים. טווים רעיונות, דמויות וקונספטים מרגשים, הופכים אנשים שהם ראו בתור לרופא או לסופר לגיבורים. אתם, כסופרים ותיקים יותר או פחות, הצלחתם לייצר מאגר רעיונות מרתקים. חלקם אפילו יכולים למלא טרילוגיות שלמות, אבל איך תוכלו להניע את הרעיונות שלכם ולהפוך אותם לכדי שגרת כתיבה שתביא לכם את רב המכר הבא?
העולם הוא במה, או חדר עבודה של סופר
דמויות בסיפור צריכות לדעת לשחק את המשחק, להניע את הרעיון, לסייע לדמות הראשית להגיע לפעולה, להוביל אותה לנקודת מפנה בעלילה ולחזק את תכונות האופי הטובות שלה. ממש כמו שחקנים בסיטקום טלוויזיוני או הצגת תאטרון – דמויות משנה מייצרות עניין לא פחות מהדמות הראשית.
אם שאלתם את עצמכם כיצד אפשר לבחור דמויות משניות שיעטרו את העלילה ויסייעו להתפתחות הסיפור, התשובה ברורה – פשוט לכתוב.
ערכו אודישן לאימא של הדמות הראשית שלכם ובדקו:
האם היא אישה כבת 60 שמתנהגת כמו נערה מתבגרת, או שאולי היא אישה קרה וצינית שתמיד מעבירה ביקורת?
במה היא עבדה בעבר, במה היא עובדת היום?
מה טיב היחסים בינה ובין הדמות הראשית?
האם הם מתגוררים תחת אותה קורת הגג?
ככל שתשאלו יותר שאלות תוכלו לבחון את טיב הדמות ולהחליט אם היא עברה את האודישן והיא רשאית להצטרף כדמות משנית בעלילה.
אולי תרצו לכתוב את האימא הפרטית שלכם כאימה של הדמות הראשית, אולי את דודה שלכם…
זה הזמן להיזכר במורה שלא סבלתם או במחנכת הערצתם בבית הספר.
תתפלאו לגלות כמה זה כיף לכתוב בהשראת אנשים אמיתיים, שהיו חלק מהסיפור הפרטי שלכם.
לא משנה מה תהיה ההחלטה, זכרו: בניית הדמויות המשניות משולה לפתרון סודוקו, אם הדמות הראשית אמורה לעבור תהליך, היא צריכה דמויות משניות שיספרו על המקום הנוכחי שלה וידחפו אותה לקראת השינוי הגדול.
כתיבת תגובה