מה כדאי לעשות לפני שמתחילים בתהליך ההוצאה לאור בחמישה צעדים
הרגע המיוחל הגיע: סיימתם לכתוב ספר ואתם נרגשים לקפוץ למים ולהוציא אותו לאור, כדי שיגיע בהקדם לקוראים. אין ספק כי זהו רגע נפלא שהמתנתם לו זמן רב וכל רצונכם כעת הוא לצאת לדרך.
אך לפני כן אנו מציעים לכם לעצור ולהיערך למסע, כדי שתוכלו לצלוח אותו בדרך הטובה ביותר. כדי לעשות זאת מומלץ לא לדלג על הפעולות הבאות שיקדמו אתכם בהצלחה לעבר המטרה הנכספת:
1 – עריכה עצמית
אם טרם עברתם על הספר מההתחלה ועד הסוף לפחות פעם אחת, זה הזמן לעשות זאת. כדאי לקרוא לאט ובקפדנות ולתקן לא רק שגיאות כתיב או לשפר ניסוח, אלא גם לשאול את עצמכם אם רצף האירועים בעלילה ברור, אם ברור לכם מה הדמויות רוצות בכל סצנה, אם דאגתם לאפיין את הדמויות ואם התהליך שהדמויות עוברות ניכר בעלילה. מומלץ למחוק חזרות, תיאורים ארוכים מדי או להוסיף תיאורים היכן שהם חסרים.
2 – קבלת חוות דעת על כתב היד
לפני שמחליטים באיזו דרך להוציא לאור את הספר, כדאי לקבל חוות דעת מעורך או עורכת ספרות, כדי לדעת מהו הפוטנציאל של הספר ואיך לשפר אותו. אפשר גם למסור את הספר לקוראי בטא שיוכלו לתת חוות דעת לא מקצועית, אך גם לה יש ערך והיא עשויה להועיל אם בוחרים קוראי בטא מקרב קהל היעד של הספר.
3 – בניית קהילה
כדאי להתחיל לבנות קהילת קוראים עוד לפני ההוצאה לאור של הספר, כדי שעם צאת הספר כבר יהיו קוראים שיצפו לו וירצו לקנות אותו. הם גם ישמחו להפיץ את הבשורה לחבריהם. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא לשתף את הדרך שלכם ברשתות החברתיות ולמצוא אנשים עם תחומי עניין דומים לאלו שלכם. הכישורים שלכם כמספרי סיפורים יועילו לכם בכתיבה של תכנים שיעוררו סקרנות אצל העוקבים שלכם ויחברו אותם אליכם.
4 – להצטייד בציפיות מציאותיות
כל כותב חולם שספרו יהפוך בן לילה לרב מכר. אומנם יש מקרים כאלה, אך רוב הסופרים משקיעים בעבודת שיווק כדי למכור את ספריהם. כדאי לדעת זאת מראש כדי להיערך לכך ולהבין שהעבודה לא הסתיימה ברגע שסיימנו לכתוב את הספר, אלא רק החלה. כמו כן, כדאי להדפיס מספר סביר של ספרים ולא להתפתות להדפיס כמות גדולה, כי הדבר עלול להוביל להפסדים כספיים. תמיד אפשר להדפיס עוד עותקים אם יש ביקוש.
5 – להכין שיעורי בית
בשוק ההוצאה לאור קיימים אינספור נותני שירות, וכדאי לבדוק בקפדנות מה כל הוצאה מציעה ולא להתפתות להוצאות המעתירות על הכותב שבחים ומחמאות התלושים מהמציאות או מבטיחות חבילות שיווק מנופחות. כל אלו הם תמרורי אזהרה, וכדאי לבחור בהוצאה המבטיחה לכם תמורה ריאלית והוגנת עבור השקעתכם.
בהצלחה!