מיהו המשווק המתאים ביותר לספר שלך?
סופרים עצמאים רבים מבינים שחשוב לשווק את ספריהם, אך חוששים ואף נרתעים מכך. אין ספק שאחרי בילוי ממושך מאחורי הקלעים במהלך כתיבת הספר ובתהליך הוצאתו לאור, לא קל לעבור לקדמת הבמה ו"לדחוף" את היצירה מטעמים שונים: מתוך חוסר ידע בשיווק, מתחושה של חוסר ביטחון ואי-נוחות, בגלל ההנחה שספר טוב ימכור את עצמו ואין צורך לשווק אותו וכן מתוך האמונה שלא ראוי שסופר ישווק בעצמו את יצירתו.
אך מצב שוק הספרים בישראל לא מותיר את האפשרות לוותר על השיווק: הוא מוצף בספרים – ספרי פרוזה בז'אנרים שונים, ספרי שירה, עיון וספרי ילדים, וביניהם ספרי מקור וספרים מתורגמים גודשים את החנויות ומתחלפים ללא הרף בבמות התצוגה. לפי נתוני הספרייה הלאומית, בכל שנה, במהלך השנים האחרונות, יצאו לאור בין 6000 ל-8000 ספרים חדשים, זאת נוסף על אינספור הספרים שכבר נמכרים ברשתות הספרים ובחנויות המקוונות. רבים מספרים אלו יצאו לאור בהוצאות הגדולות והמסחריות אשר משווקות את הספרים בעזרת מערכת משומנת היטב ומשאבים שלא עומדים לרשות רוב הסופרים העצמאים. אך גם הם צריכים לשווק את ספריהם כדי לזכות בתחרות על תשומת ליבו של הקורא ולא להיבלע בשפע הספרים העולה על גדותיו.
מהו שיווק?
שיווק הספר הוא מכלול הפעולות שמטרתן להביא לכך שקוראים יקנו את הספר שלנו. פעולות אלו יכולות להתנהל במרחב הווירטואלי כמו הרשתות החברתיות באמצעות יצירה ופרסום של תוכן שיעניין את קהל היעד שלנו: פוסטים, סרטונים, הרצאות מקוונות (וובינרים ולייבים), תחרויות ועוד. אך הן יכולות להתקיים גם במרחב הפיזי: השתתפות בירידים ובחוגי בית, הרצאות וכדומה.
איך מוצאים את האדם המתאים לשיווק הספר שלנו?
חלק מהוצאות לאור שעובדות עם סופרים עצמאים מציעות חבילות שיווק שונות, אך פעמים רבות שיווק זה אינו יעיל ולא מביא לתוצאות הרצויות: הוא לא חושף את הספר לקהל היעד המדויק ולא מציג את התוכן שיחבר את הקוראים לספר ויגרום להם לרכוש אותו.
עבודה עם אנשי מקצוע בתשלום כמו משווקים דיגיטליים, עשויה להביא לתוצאות, אך העלות של שירותים אלו היא גבוהה וכמעט אין סיכוי להחזיר את ההשקעה בגלל עלותו הנמוכה של המוצר שלנו, הספר, שנמכר בשוק כה קטן.
יתר על כן, מאחר שאנו היוצרים של הספר, מכירים אותו ואת הרקע לכתיבתו טוב יותר מכולם, וכיוון שבחרנו להביא את הקול שלנו לעולם, אנחנו, הסופרים, האנשים המתאימים ביותר לשווק את הספר שלנו. איש לא יעשה זאת טוב כמונו, גם אם אנחנו לא "מקצוענים" בשיווק.
איך מתחילים לשווק ומאין שואבים מוטיבציה?
חשוב להבין ששיווק הוא לא מאמץ נקודתי, אלא דבר שעלינו להתמיד בו כל עוד ברצוננו שהספרים שלנו ימשיכו להימכר. שיווק דורש תוכנית ברורה, עקביות והתמדה. כדי שתהיה מוטיבציה לשווק עלינו להבין למה אנחנו רוצים לעשות זאת, מדוע חשוב לנו שהספר יימכר. האם כדי להחזיר את ההשקעה בהוצאה לאור? להפיץ את הסיפור שלנו לכמה שיותר קוראים? להשפיע על חייהם? להשמיע את הקול שלנו? כשנדע מדוע ברצוננו למכור בהצלחה את הספר נוכל להתמיד בכך בקלות רבה יותר. מומלץ לכתוב רשימה של הפעולות שנוכל לעשות כדי לחשוף את הספר שלנו לקהל הקוראים הפוטנציאלי ולגזור מהן פעולות קטנות ופרקטיות שנוכל לשלב בלו"ז שלנו.
כדאי לזכור שיש לנו את כל הכישורים כדי לשווק את הספר שלנו: אנחנו מספרי סיפורים מקצועיים וזה בדיוק מה שהקוראים שלנו רוצים לראות ולשמוע ולא סיסמאות ונוסחאות פרסום או מכירה. כדאי להיות אותנטיים בלי לנסות לחקות אחרים ולמצוא את הדרך הייחודית שלנו להפיץ את הבשורה שלנו בעולם.
באתר שלנו מופיע מגוון של מאמרים עם טיפים בשיווק ספרים שתוכלו להיעזר בהם כדי לתכנן את המהלכים שלכם לשיווק הספר.
בהצלחה!