עט אדום – הדבר הטוב ביותר לספר שלך

עט אדום – הדבר הטוב ביותר לספר שלך

עט אדום – הדבר הטוב ביותר לספר שלך

כתיבת ספר היא מלאכה לא פשוטה, לא קלה ויהיו כאלה שיאמרו – אפילו מפרכת. אין מדובר רק בהקלדת (או כתיבת) מילים והעברת רעיונות אל הכתב, אלא ביצירת עולם של ממש. עולם הכולל דמויות, עלילה, נקודות מפנה, פנייה אל הרגש ועוד. כתיבה טובה דורשת התמסרות ותחושת בערה פנימית חזקה ביותר; רק מתוך כך אפשר לגשת למלאכה הזו. אם התחושה אינה בוערת בעצמות והרצון לכתוב ספר מנקר בראש כמו יתושו של טיטוס, יהיה קשה עד מאוד להתמסר למלאכת הכתיבה.

אולם גם לאחר כתיבת הספר, המלאכה עדיין לא הסתיימה. השלב הבא והקריטי הוא – עריכה. עריכה היא פעולה חיונית עבור כל ספר, ולא משנה אם מדובר בספר מתכונים, ספר ילדים, ספר עיון או יצירה השייכת לעולם הספרות היפה. העריכה היא הכרחית כדי לשדרג את הספר ולזקק את הרעיונות כדי שאלו יועברו אל הקוראים באופן הטוב ביותר. העריכה כוללת כמה שלבים, אפשר לקרוא עליהם כאן (לינק למאמר על ההבדלים בין סוגי העריכות).

אז איך ניגשים לעניין? ראשית, על הכותב עצמו לעשות עריכה עצמית. רצוי מאוד לא לעשות זאת מייד בתום הכתיבה, אלא להמתין מעט, שבועיים לפחות, כדי שהדברים ישקעו מעט ויהיה אפשר לקרוא את הכתוב מתוך מקום נקי יחסית ופחות מושפע. פתחו את קובץ הספר והדפיסו אותו, הצטיידו בעט אדום, והתחילו לקרוא. אם במהלך הקריאה נתקלתם במילה לא מתאימה, ברעיון שלא עובּד דיו, בכשל לוגי כלשהו או בטעויות אחרות – סמנו זאת.

הסימן האדום אפקטיבי כי הוא בולט, אי אפשר להתעלם מהצבע הזועק הזה. לאחר שתסיימו את המעבר – ואנא, אל תתפתו להתחיל לערוך תוך כדי קריאה, נסו להתאפק, לסמן בסימן האדום ולהמשיך לקרוא – שבו עם הטקסט המסומן והתחילו לערוך את הקובץ.

השלב הזה ידרוש מכם הרבה סבלנות, אורך רוח ויצירתיות. אם במהלך העריכה העצמית תיתקלו בעניין הדורש תיקון אך אין לכם דרך לפצח זאת, סמנו לעצמכם במרקר בולט. בשלב הבא, כשתבחרו עורך, תוכלו להתייעץ איתו על העניין ולהגיע לפיצוח.

אל תוותרו על שלב העריכה העצמית, נכון, הטקסט עוד יעבור שינויים ותיקונים ואפילו גלגולים שונים עד שהוא יתגבש לספר, אבל אתם באמת רוצים להרגיש שלמים עם כתב היד לפני שאתם מעבירים אותו לעריכה.

האם אפשר לערוך את הספר גם אחרי שהוא יצא לאור? התשובה היא כן ולא. ספרים מודפסים כמובן אי אפשר לערוך לאחר שהם יצאו לאור, אך אפשר לערוך את כתב היד, לתקן את הנדרש ואז להדפיס מהדורה נוספת, עדכנית ומתוקנת.

ומה בנוגע לספרים דיגיטליים? גם בתחום זה לספרים אלקטרוניים יש יתרון מובהק, בניגוד לספרים מודפסים, את הכתוב בספרים הדיגיטליים אפשר לשנות תמיד. זה דורש קצת התעסקות, וייתכן שתידרשו לשלם עבור השירות הזה – אבל התועלת בכך ברורה ומובהקת. לדוגמה, תארו לכם שלאחר כתיבת הספר, עלה בדעתכם רעיון לספר המשך. תוכלו לשכתב ממש חלקים מהספר שכבר יצא לאור, לעדכן את הספר הדיגיטלי, וכך הקוראים שלכם ידעו לצפות לספר הבא. שלא לדבר על תיקון של טעויות שהשתרבבו לספר (קורה תמיד, זכרו זאת!) או עדכון של מידע היסטורי או אישי.

לסיכום: שלב העריכה העצמית הוא חשוב ומהותי, עשו זאת לפני שאתם מעבירים את הספר לעורך מקצועי, ובוודאי לפני שאתם שולחים את הספר להוצאות הספרים או בבקשה לקבל חוות דעת.

וזכרו, ספרים דיגיטליים הם לא רק נוחים לקריאה, הם נוחים גם לעריכה.

Share this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.


WhatsApp chat
שינוי גודל גופנים