קוראי בטא: הנסיינים הראשונים של הספר שלכם

קוראי בטא - הנסיינים הראשונים של הספר שלכם

קוראי בטא: הנסיינים הראשונים של הספר שלכם

אחד הדברים שמסקרנים יותר מכל כותבים העובדים על ספר הוא: מה יחשבו הקוראים. אומנם במהלך הכתיבה כדאי להתעלם מקולות אלו, כי הם עלולים לפגוע בזרם היצירתי ולעורר חששות, אך אי-אפשר שלא לחשוב על כך (ובצדק) כשרוצים להוציא לאור ספר, להפוך לנחלת הכלל את מה שחלקתם רק עם הדף או המחשב. 

החדשות הטובות הן שלא צריך לעסוק בניחושים או לחכות שהספר יצא לאור. בדיוק לשם כך נועדו קוראי הבטא. אז מי הם אותם קוראים מסתוריים, מדוע כדאי לפנות אליהם ומה מומלץ לקחת בחשבון? 

קוראי הבטא הם אנשים שיקראו את הספר שלכם אחרי שסיימתם לכתוב אותו ולפני תחילת תהליך ההוצאה לאור, ייתנו עליו פידבק ויספרו לכם מה הם חושבים על הספר.

מהם היתרונות בפנייה לקוראי בטא?

– מקבלים משוב ומבינים מה כדאי לנו לשפר, לשנות ולתקן בספר, כדי שיהיה מעניין יותר, כדי למנוע חורים בעלילה, למחוק חלקים מיותרים או להעשיר את הדמויות ועוד.

– תוכלו להכין את עצמכם נפשית לקראת היציאה של הספר לאור, לשלב שבו יראו את הספר זוגות עיניים רבות ולהתרגל לקבל ביקורת.

– חיסכון כספי: לרוב, קוראי בטא עושים זאת בהתנדבות מאהבת הקריאה, וככל שכתב היד שלכם יגיע מלוטש יותר להוצאה לאור, כך מחיר העריכה יפחת.


והנה כמה טיפים חשובים שכדאי להכיר לפני שפונים לקוראי בטא:

– כדאי לבחור קוראי בטא מקרב הקהל הפוטנציאלי של חובבי הז’אנר של ספרכם.

– מומלץ לבחור קוראי בטא שאין לכם קשר הדוק איתם (כמו חברים או בני משפחה), כדי שירגישו בנוח לתת לכם ביקורת אמיתית ולא רק ישבחו את הספר מתוך רצון לתמוך ולפרגן.

– אפשר למצוא את קוראי הבטא בקבוצות קריאה שונות ברחבי הפייסבוק, קבוצות כלליות על ספרים או בקבוצות המיועדות לז’אנרים מסוימים. אתם גם יכולים לכתוב פוסט בקיר שלכם או בקבוצות ייעודיות ולהציע לקוראי בטא לקרוא את הספר שלכם.

– מומלץ להחתים את קוראי הבטא על טופס סודיות ושמירת זכויות יוצרים, כדי לוודא שלא יעבירו את כתב היד שלכם לאנשים אחרים.

חשוב לציין שמשוב מקוראי בטא לא מחליף משוב מקצועי של עורך או עורכת ספרות, כי כתב היד מוכרח לעבור טיפול מקצועי. קוראי בטא לא ידעו לתת משוב מעמיק, לטפל בבעיות מבניות בעלילה ולהציע פתרונות, לעזור לשפר את הכתיבה, הסגנון או ללמד טכניקות כתיבה שיסייעו לשפר תיאורים ולאפיין דמיות או לבנות מתח. עם זאת, קבלת חוות דעת מקוראי בטא היא דרך נפלאה לטעום מהחוויה הצפויה לכם לאחר ההוצאה לאור, כשיגיעו תגובות מהקוראים, וכן לשפר את כתב היד לפני מסירתו לאנשי המקצוע.

Share this post


WhatsApp chat
שינוי גודל גופנים