ריאיון חגיגי עם ד”ר יניב זייד לכבוד חודש הספר

יניב זייד

ריאיון חגיגי עם ד”ר יניב זייד לכבוד חודש הספר

לכבוד חודש הספר שהגיע אלינו, ראיינו את ד”ר יניב זייד “דוקטור שכנוע”, מומחה בינלאומי לשיווק, שכנוע, מכירות, העברת מסרים ומשא ומתן. מרצה ומנטור בארץ ובחו”ל, בעל תואר דוקטור למשפטים, עורך דין ומגשר. עד כה הוציא לאור 11 ספרים, כולם רבי מכר, שישה בעברית וחמישה באנגלית. הספרים תורגמו לשפות רבות ונמכרו במאות אלפי עותקים בארץ ובעולם. נשוי בשנית ואב לשני ילדים, גר בתל אביב. 

איך התחיל עניין הכתיבה?

“היה לי חלום ילדות להיות סופר, אני חיפאי במקור ובגיל שש או שבע הלכתי עם ההורים בפעם הראשונה לשבוע הספר ברוממה בחיפה. נורא התלהבתי כשראיתי את הסופרים שחותמים על הספרים בדוכנים, ואמרתי לעצמי שגם אני רוצה להיות סופר, להיות בצד השני של הדוכן. תמיד אהבתי לקרוא ספרים. 

למדתי משפטים וכלכלה באוניברסיטת חיפה והתקבלתי למועדון הדיבייט, פורמט תחרותי בינלאומי שבו לוקחים נושא כלכלי פוליטי חברתי ובעצם מתווכחים עליו, עורכים תחרות שכנוע עם שופטים מקצועיים וקהל. התחלתי לעסוק בזה והשתתפתי מטעם האוניברסיטה, גם בארץ וגם בחו”ל באליפויות ישראל, אירופה ובאליפויות בינלאומיות. התחלתי לכתוב מערכי שיעור והם הפכו להרצאות, התחלתי להרצות על הנושא עוד כשהייתי סטודנט. הספר הראשון שלי נקרא ‘לדבר לפני קהל’ והוא בעצם אסופה והספר הראשון בישראל שנכתב על דיבייט וזכה להצלחה גדולה מאוד מההתחלה, ויצא לאור בשנת 2004 כשהייתי בן 27. היום אני בן 46 והספר עדיין נמכר בהצלחה. ככל שהידע והניסיון שלי הלכו והצטברו כתבתי עוד ספרים בתחום הרטוריקה, והמשכתי לתחום השיווק והמכירות ולתחום הפרזנטציה ומשם לתחום העסקים בכלל. וגם כתבתי ספר ילדים עם אמא שלי, זה הגשמת חלום.”

איך הספרים תרמו לך לקידום המקצועי שלך?

“ראיתי שהספרים עוזרים לי בכמה היבטים. קודם כל, זה נורא כיף וחוויה נהדרת. אני נורא נהנה להיות סופר. אני נורא נהנה לבוא לחתום בשבוע הספר, לפגוש קוראים. כיף להגיע לאירועי השקה בחנויות ספרים. דבר שני, בעזרת הספרים אני בעצם לוקח את הידע שלי ומאפשר לכמה שיותר אנשים לצרוך אותו והוא משפיע על החיים שלהם. כשיש לי מסרים להעביר לעולם הספרים הם דרך נהדרת להעביר את המסרים האלה. דבר שלישי, הספרים הם צינור שיווקי נהדר. דרך הספרים מגיעים אנשים להרצאות, לסדנאות ולליווי שלי. דבר רביעי, הם בונים אוטוריטה מאוד מאוד חזקה כי ברגע שכתבת ספר אתה נחשב לאוטוריטה מקצועית. והדבר החמישי, הם מייצרים כסף. אם אתה מוכר בכמויות גדולות ובונה הסכמים טובים, עוד תחום שאני מייעץ עליו כעו”ד וכלכלן, אתה מייצר כסף פעמיים, פעם אחת בהכנסה פסיבית, כלומר תמלוגים, ופעם שנייה כשמגיעים בעקבות הספרים להרצאות וכו’. אז ספר הוא דבר נהדר ואני תמיד אמליץ לכל אחד להוציא ספר מעניין. הספר הוא חלק מהמודל העסקי השיווקי.”

אלו טיפים תוכל לתת על כתיבה של ספר?

“דבר ראשון, התמדה. יש אנשים שמאמינים שצריך להסתגר באיזו בקתה בשוויץ במשך חודשיים ולהתנתק מהכול ולכתוב. אני מאמין בלשמור ביומן כמה שעות בשבוע או אפילו כמה ימים בשבוע או כמה בחודש, תלוי מה הקצב שרוצים לכתוב בו ספר. זה נקרא ‘זמן לבן ביומן’, להקדיש זמן להיות יצירתי. נשמע כאילו זה דבר והיפוכו, זמן ביומן ולהיות יצירתי. התשובה היא זה לא. אם אני מקדיש לי עכשיו חצי יום שבו אני מנותק מטלפונים ומיילים ואני משקיע את הזמן בכתיבה, אתן לעצמי זמן להיות יצירתי. לא משנה אם זה ספר השראה או העצמה או עסקי או הורות או רומן או פרוזה. בזמן הזה אני מייצר יצירתיות. יכול להיות שבאמצע הלילה פתאום יצוץ רעיון ואשב לכתוב אותו, נוסף על הזמן הלבן. דבר שני, צריך להבין מה התהליך שהקוראים יעברו בספר. מתחילתו ועד סופו. לכן אני ממליץ קודם להתחיל לבנות את הכריכה הקדמית, את הכריכה האחורית ואת התוכן עניינים. למה? כי זה הבסיס של הספר. זה בעצם החזון. תמונה מנצחת בראש של איך הספר ייראה כשהוא כבר יהיה בחנויות. הרי אני לא נמצא בחנויות כדי לסנגר על הספר, מי שרואה את הספר רואה את השם, מוציא אותו מהמדף לשנייה, קורא בכריכה האחורית. הכריכה האחורית צריכה להיות כתובה בצורה שיווקית מאוד מדויקת. תוכן העניינים מאפשר לנו להחליט מראש כמה פרקים יהיו, מה הנושא של כל פרק, מהן אבני הדרך של הספר. צריך לדעת לתכנן את הספר בצורה נכונה, ואז בעצם מתחיל שלב הכתיבה, שכמו שאמרתי, צריך להיות תוך כדי החיים. אני גם חושב שצריך לקבל השראה מהחיים עצמם, בין אם הספר מקצועי או אישי.”

אלו תגובות מרגשות קיבלת על הספרים שלך?

“אני מקבל המון תגובות לאורך השנים, ואצלי, במקרה שלי, התגובות הכי טובות הן שאנשים באים לפעילויות שלי ומתקשרים לייעוץ, ובאים לסדנאות והרצאות. אני חושב שזה המדד הכי טוב בספר. גם עשיתי משהו מעניין בספרים: תמיד הוספתי בספרים שלי, גם בדיגיטליים וגם במודפסים, הנעה לפעולה. כלומר, הזמנה ליצור איתי קשר בסוף הספר עם פרטים כמו מספר טלפון, אימייל ופייסבוק. וגם במשך 14 שנים העברתי כנסים בבית ציוני אמריקה שנקראים ‘מופע המסרים של ד”ר שכנוע, ומי שקנה את הספר בחנויות קיבל קופון עם הטבה לכנס. 

קיבלתי המון תגובות מאנשים שהספרים השפיעו על החיים שלהם או לפחות נתנו להם כל מיני תובנות. אתן דוגמא. אחד הדברים שאני מדבר עליהם הוא פחד קהל ואני תמיד אומר שהרצאה היא רק שיחה, שיחה עם הרבה אנשים בו זמנית. יש אנשים המפחדים מלדבר מול קהל אך לא מלדבר אחד על אחד, ואני אומר, התייחסו לכך אותו הדבר. מנהלת אחת ניגשה אליי באחד הכנסים וסיפרה לי שוויתרה על המון הזדמנויות מקצועיות בגלל הפחד לדבר בפני קהל. מאז שקראה את העצה הזאת בספר שלי היא פשוט שינתה משהו בתודעה, והתחילה להתייחס לכך אחרת ולהתכונן אחרת. היא פעלה לפי ההמלצות בספר, אמרה כן להזדמנויות להרצות והצליחה בחברה. ואחרי זה גם בתור עצמאית היא השתמשה בכלים האלה.”

איך הייתה העבודה עם איפאבליש?

“אני מאוד מעריך את שלהבת מבחינה מקצועית ואישית ואני עובד איתה כבר המון שנים, לדעתי, כ- 12 שנים, וגם הפניתי אליה מאות סופרים לאורך השנים. היא גם הרצתה בכנסים שלי עם אמיר הרדוף, שותף שלי וקולגה, כשהיינו מלמדים איך לכתוב ספרים. המחמאה הכי טובה שאני תמיד אומר על שלהבת היא שסופר מעולם לא עזב אותה, כלומר, מי שמצטרף לאיפאבליש נשאר איתה וכולם מרוצים. יש לה שירות נהדר והיא עושה עבודה שיווקית טובה, היא גדלה כל הזמן. 

אם אתה עובד נכון אז הספרים הדיגיטליים שהיא מפיקה ומפיצה מייצרים סוג של הכנסה פסיבית שכזאת שמזרימה תמלוגים כל כמה זמן. אני באמת ממליץ בחום לכל מי שרוצה לקדם את הספרים, לעבוד עם שלהבת. זה לא סותר את הפלטפורמות האחרות, זאת אומרת, אפשר לעבוד עם הוצאות מודפסות ומסורתיות ובמקביל עם איפאבליש בדיגיטל. ברגע שאני מסתכל על ספר כצינור שיווק אני מאמין שכל ספר צריך להיות בכמה שיותר נקודות מכירה, גם אינטרנטיות, שלא הייתי מגיע אליהן דרך החנויות. לא היית מגיע ללקוחות האלה בעצמך ושלהבת כבר מחוברת ומקושרת לכל החנויות האינטרנטיות. 

אני תמיד שמח לייעץ לסופרים על נושאים שונים כמו כתיבת ספרים, הפקה, שיווק ומכירות בארץ ובחו”ל ואפשר ליצור איתי קשר ישירות בטלפון: 054-8001200. אני תמיד חוזר לכולם ועונה על השאלות.”

מייל: Yaniv@yanivzaid.com

אתר האינטרנט של ד”ר שכנוע: http://www.persuasion.co.il/

פרטים על נבחרת הסופרים (ליווי סופרים ישראלים שרוצים להצליח בחו”ל עם ספריהם שכבר תרגמו לאנגלית. אנו מאפשרים השתתפות בירידי ספרים בינלאומיים בבייג’ין, לונדון ופרנקפורט כדי לקדם את הספרים): https://www.ebook-pro.com/writers_team/

לפרטים על ליווי עסקי ואישי: https://www.persuasion.co.il/business-acceleration

 

Share this post


WhatsApp chat
שינוי גודל גופנים