למה אנחנו ממש לא ממליצים לכם לשווק את הספר בצומסקי*?

למה אנחנו ממש לא ממליצים לכם לשווק את הספר בצומסקי*?

 

למה אנחנו ממש לא ממליצים לכם לשווק את הספר בצומסקי*?

(*כינוי רווח לחנויות הספרים הרשתיות, צומת ספרים וסטימצקי)

להוציא ספר לאור זו הגשמת חלום, על כך אין ויכוח. ייתכן שהחלום הזה פיעם בכם כבר מגיל קטן, עת הלכתם בפעם הראשונה לחנות ספרים, התבוננתם במדפים המלאים בספרים, בכריכות היפות, ובשלטים השונים בחנות ולחשתם לעצמכם, “יום אחד, כשאהיה גדול, גם הספר שלי, עם השם שלי, יעמוד כאן על המדף”.

ייתכן שהחלום הזה התעורר בגיל מאוחר יותר, אולי מכר שלכם הוציא ספר והבעיר בכם את התשוקה, אולי רק אחרי גיל הפרישה הבנתם שכל מה שאתם רוצים הוא להוציא לאור ספר.

החלום ושברו?

הגשמת החלום הספר, כמו בחלומות רבים, רצופה באתגרים, בבחינה עצמית, בבדיקה, באכזבות, בתקוות ובאושר אין קץ כאשר מגיע סוף כל סוף המייל המאשר שהספר מוכן להדפסה – אין תחושה עילאית מזו, חודשים (ולעיתים אף שנים) של עבודה הגיעו לקיצם והחלום שלכם עומד כפסע מהתגשמות.

כן, קל לנו להבין מדוע אתם כל כך רוצים שהספר שלכם עם השם שלכם, החלום שלכם, יוצב בגאווה בחלון הראווה של חנות הספרים. אלא שלמרבה הצער החלום הזה כנראה לא יתגשם, מכמה סיבות:

  1. בכל שנה יוצאים בארץ כ-9,000 כותרים. כן, אלו נתונים שקראנו באתר הספרייה הלאומית, חנויות הספרים לא ייקחו סיכון להציב בחלון הראווה שלהן ספר של סופר לא מוכר. הן רוצות לקוחות, ולקוחות, מה לעשות, אוהבים שמות גדולים ומוכרים.
  2. לחנויות הספרים הסכמים שונים עם הוצאות הספרים הוותיקות והמיושנות על הצגת הספרים בחלון הראווה. לסופרים עצמאיים כמעט אין סיכוי להתברג לרשימה הזו.
  3. חנויות הספרים הוותיקות פועלות לפי מנגנון מיושן וקביעות שזמנן פג. אם אתה אדם של “העולם החדש” ובחרת להוציא את הספר שלך בהוצאה עצמית, היחס אליך מצד החנויות יהיה חשדני והן לא תמהרנה להציג את הספר שלך בפרונט שלהן.

“בסדר”, אתם אומרים, “אז לא בחלון הראווה, אבל לפחות הוא יוצב על דוכן באמצע החנות, בגאווה ובכבוד”. ובכן, גם לא.

כדי שהספר שלכם יוצב בדוכן עליכם להכיר את המפיץ הנכון ולהסכים שהספר יימכר במבצע— “רגע, רגע”, אנחנו שומעים אתכם אומרים בהפתעה, “מה פתאום מפיץ? מה התפקיד שלו ואיך זה קשור לספר שלי?”

ובכן, חנויות הספרים אינן עובדות עם אנשים פרטיים. אם תרצו להציג את ספרכם בחנויות עליכם לפנות למפיץ. תפקידו של המפיץ הוא כשמו, להפיץ את הספר שלכם בחנויות ברחבי הארץ ולדאוג לאינטרסים שלכם מול החנויות.

כמה זה עולה? עמלה צנועה בסך 30% מכל ספר שיימכר, וזה בנוסף לעמלה שגובה החנות בסך 60% מכל ספר שנמכר.

וזה עוד לא הסוף, עליכם להדפיס כמות גדולה של ספרים, 1,500 לכל הפחות, כדי שהמפיץ יסכים בכלל להפיץ את הספר שלכם. ומה יקרה אם העותקים לא יימכרו? או אז תצטרכו לשלם על אחסון בחנויות או על שינוע העותקים למחסן.

מלבד כל אלה, חשוב לדעת, כדי שספרים יימכרו באופן כללי, וצומסקי בפרט, עליכם להשקיע המון המון, כסף, אנרגיה וזמן, בשיווק. אין שיווק אין מכירות. בפעם הבאה שאתם נכנסים לחנות הספרים, בדקו כמה ספרים מוצגים בדוכנים וכמה דחוקים במדפים נידחים, או מאחורי ספרים אחרים. אם לא תפעלו חזק ואסרטיבי, גורל ספרכם יהיה כגורל רוב הספרים בחנות – עין הקונה לא תשזוף אותם.

אז מה עושים?

אם רק עכשיו התוודעתם למה שקורה באמת בשוק הספרים בישראל ואתם מרגישים כבר ש…איכשהו… כבר לא מתחשק לכם כל כך להגשים את החלום שלכם, אנחנו מבקשים להשמיע צפירת הרגעה. לא כתבנו את המאמר הזה בשביל  לשבור לכם את החלום ואת הלב, אלא רק כדי להסביר את המצב לאשורו.

המשיכו לדבוק בחלום, שאפו להוציא ספר, יש אפשרויות רבות ומגוונות להפצת הספר שלכם שאינן עושקות אתכן ואינן מנצלות אתכן.

סקרנים, קראו כאן

Share this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.


WhatsApp chat
שינוי גודל גופנים