לצעוד בשבילי הלב – ריאיון עם אריק וידר

אריק וידר - השבילים שבלב

לצעוד בשבילי הלב – ריאיון עם אריק וידר

“תמיד הייתי איש של המילה הכתובה, ומצאתי שיותר נוח לי להתבטא בכתב מאשר בעל-פה,” מספר מחבר הספר לצעוד בשבילי הלב, אריק וידר בן ה-50, אבא לשני ילדים  “שכבר לא כל כך ילדים,” כדבריו, ומשרתים בצבא. הוא עובד ביחידת החדשנות במערך ממשלתי המספק שירותים דיגיטליים לאזרחים ולעסקים. קובץ השירה “שבילים שבלב” מאגד את שיריו שנכתבו במהלך השנים ומחולקים לנושאים (“שבילים” שונים). זהו “ספר אישי ופומבי כאחד. הוא נוגע בחוויות החיים המגוונות, הפרטיות והאינטימיות שקורות בשבילי החיים שכולנו צועדים (ועוד נצעד) בהם.כפי שתיארה את הספר עורכת הספר, נעה שבתאי.

מה נתן לך השראה לכתיבת הספר, מאין הגיעו הרעיונות? 

“לפני כ-12 שנה התחלתי לכתוב שירים לבת זוגי דאז. בעיקר שירי אהבה (וגם אכזבה) אישיים. לאחר שנפרדנו נחשפתי לסדנה למודעות והעצמה אישית בשם ‘זו בחירתי’. אחרי סדנה זו העזתי לראשונה לפרסם בציבור את שירתי, ושאבתי עידוד רב מהתגובות שקיבלתי.” מספר אריק על רצף האירועים שהוביל אותו להוציא לאור את קובץ שיריו. “לאחר מכן עברתי שתי סדנאות כתיבה אצל טל גורדון, השתתפתי בתחרויות שירה עירוניות וארציות ומספר שירים פורסמו במגזינים לשירה. את אחד השירים (‘קול קורא לאהבה’) הלחינה הזמרת יוצרת לירון בן שמעון לכבוד יום הולדתי ה-49.

כאמור, הספר הוא אוסף מתוך מאות שירים שנכתבו בעשור האחרון. השירים ‘פרצו’ מתוכי אחרי אירועים שונים שקרו בחיי הפרטיים (התבגרות ילדיי, אהבות ואכזבות, אובדן הורים וחברים, טיולים, תהליך כתיבת השירים ועוד) ואירועים כלל ארציים ועולמיים שחוויתי (מלחמות, קורונה וכדומה).”

כמה זמן עבדת על הספר ובאיזה שלב החלטת להוציא אותו לאור?

“במהלך השנים התחלתי ‘לשים בצד’ בקובץ word שירים שחשבתי שאם אי פעם אוציא ספר, הם יהיו מועמדים טובים להימצא בו. לאחר שכתבתי את השיר ‘השבילים שבלב’ ידעתי שזה יהיה שמו של הספר.

לקראת יום הולדתי ה-50 הקשבתי לילדיי, חבריי ומשפחתי המורחבת, והחלטתי להוציא ספר שירה שיאגד את השירים שאהבתי במיוחד. מרגע החלטתי על כך, פניתי לנעה שבתאי – עורכת שירה שפגשתי במקרה אצל חבר מהעבודה, והתחלתי איתה את התהליך של סינון השירים, ניקודם ועריכתם.

את האיורים לספר עשתה חברה טובה בשם גליה ריצ’לר, שנתנה ביטוי ויזואלי נפלא לשם הספר ולשערים והפרקים שאליהם הוא מחולק.”

איך חווית את תהליך הכתיבה עצמו? 

“תהליך העבודה עם העורכת הספרותית היה מהנה במיוחד. לשמוע אדם המבין בשירים ויודע איך להקריא אותם בקול רם ונותן פירושים מקצועיים לשירים עשה לי טוב על הלב. תהליך הבחירה של השירים לקובץ והוויתור על שירים היה קשה.”

מהי התגובה הכי מרגשת שקיבלת מקוראים? 

“התגובה המרגשת ביותר הייתה מילדיי, שנדמה שהתרגשו יותר ממני מהוצאת הספר.

תגובות נוספות היו ממורים לספרות וממטפלים בנוער ומשפחה שהשתמשו בחלק מהשירים בתהליכי הוראה וטיפול שונים.

 

הנה כמה תגובות מרגשות שקיבלתי:

‘הספר שלך מונח על שולחני ואני קוראת בו טיפין טיפין, כמו שלוגמים יין טוב בלגימות קטנות, כדי להתענג על כל אחת מהן’

 

‘שעה אני צועדת בשבילי הלב של אריק וממש נהנית… הוא מצליח להכיל בכל שיר ניגודי חיים ולחבר אותם יחד בצורה נפלאה… חשוף ועטוף בו זמנית…’

 

וגלעד, חבר יקר, כתב: ‘מצד אחד, קורא שירי masterpiece וחולפת המחשבה, הלוואי שהייתי מכיר אותו. ומייד מחשבה עוקבת מעצב אחר במוחי, הרי אני מכיר אותו. אני מכיר אותך. לא סתם נדמה לי – דרך שיריך – אלא דרך חייך. אשרי. דף נייר ריק – ממש כמו של בודלר ויקטור הוגו או פרוסט. ולעומתו התבגרות – כאילו אינני מכיר את גוון הקול, הפנים, החדר והאנרגיה של אב ובנו – חבר שלי אריק. משהו שבין קלאסיקה לבין שיחת חברים. ככה זה כשאתה חבר של אמן. תמשיך לנבוט אריק.'”

הוצאה לאור – מהן התובנות העיקריות שלך מהתהליך? אלו טיפים חשובים תרצה לשתף כותבים אחרים ששואלים את עצמם איך מוציאים ספר לאור בדרך הטובה ביותר? 

“חוויה מרגשת מאוד לראות איך החלום מתגבש למציאות ולספר מודפס שאותו ניתן למשש, להריח, לדפדף. אני יצאתי לתהליך ההוצאה מאוד מגובש, ידעתי בדיוק איך אני רוצה שהספר יראה, איך תהיה החלוקה הפנימית שלו. נראה לי שהדבר מאוד הקל על תהליך ההוצאה לאור.”

איך היה לעבוד איתנו, עם איפאבליש?

“אל איפאבליש הגעתי לאחר שהכרתי את שלהבת והתוודעתי אל אישיותה הנעימה ועבודתה.

מאחר שבאתי מאוד מבושל (הספר היה ערוך, מאויר ומנוקד) אזי תהליך העבודה היה מאוד מהיר. הקושי העיקרי שלי היה בבחירת הפונטים לספר, אך מכיוון שאיני מומחה גדול בתחום, פשוט הקשבתי לבעלי הניסיון בהוצאה לאור.

הספר היה מוכן בזמן לקראת יום הולדתי, אך בעקבות אירועי השבעה לאוקטובר 2023, דחיתי את הוצאתו במספר חודשים.”

 

Share this post


WhatsApp chat
שינוי גודל גופנים