למה להוציא ספר באמצעות מימון המונים?
אנו חיים בתקופה נפלאה עבור היוצרים.
בעבר, מי שהיה רוצה להוציא את ספרו לאור, היה שולח אותו להוצאות ומו"לים ומקווה לטוב. אם שפר מזלו והוא הוזמן לפגישה היו מבהירים לו שהוצאת הספר לאור כרוכה בתהליכים שעליהם אין לסופר שליטה
לדוגמה, הסופר לא היה יכול לבחור עורך. חלק מההוצאות לאור דורשות סכומים גבוהים (עשרות אלפי שקלים) עבור הוצאת הספר לאור והפצתו כאשר האחוזים המועברים לסופר ממכירת הספרים – זעומים
רגע, רגע. לפני שאתם מתייאשים, אמרנו שאנו חיים בתקופה נפלאה, נכון? כיום ליוצרים יש שליטה מלאה על כל תהליך ההוצאה לאור של הספר. הם יכולים לבחור את העורך, את המעצב ואת דרכי ההפצה. והבשורה הגדולה – צמצום משמעותי של ההוצאות הכספיות. סופרים שבוחרים להוציא לאור את ספרם בפורמט דיגיטלי נהנים מהיתרונות הברורים של הוצאת לאור, ומהוצאות פחותות בהרבה.
אבל, עדיין, הוצאה לאור של ספר כרוכה בהוצאות. למשל עריכה, עיצוב הכריכה ויח"צ לספר.
האם כל ההוצאות צריכות "ליפול" על המחבר? האם יש דרך לוודא רווחיות מהספר עוד לפני שיצא לאור?
מסתבר שיש! לפני מספר שנים הגיעה אלינו בשורת "מימון המונים" שהתחילה – איך לא – בארצות הברית.
מה זה בעצם מימון המונים?
זו פלטפורמה שמאפשרת מימון מיזמים (למשל, הוצאת ספר לאור, אבל לא רק) באמצעות פתיחת האפשרות למשקיעים רבים להשקיע סכומים קטנים או גדולים למען קידום הרעיון.
ובמילים פשוטות יותר, אתם מציעים (דרך אתרים ייעודים) לכל המעוניין לתמוך בהוצאת הספר שלכם.
בדרך כלל מתאפשרת התמיכה בסכומים קבועים, החל מסכום נמוך עד לסכום גבוה ומשמעותי ומציעים תמורות לתומכים: עותק של הספר, הקדשות, ארוחת ערב עם היוצר, ועוד כיד הדמיון הטובה.
למה זה כדאי?
הסיבה המובנת מאליה היא להשיג מימון להוצאת הספר, אך יש יתרונות נוספים:
- יצירת מעגל תמיכה – לא פעם במהלך התהליך הארוך של הוצאה לאור של ספר, עלולים המחברים להיתקל בקשיים ומשברים. אם פתחתם קמפיין של הוצאת הספר דרך מימון המונים, ראשית, יצרתם לעצמכם מחויבות כלפי התומכים שלכם וכן אתם יכולים להתעודד מהתגובות החיוביות שתקבלו ואף לשתף בקשיים ולבקש עצות מהתומכים שלכם. זה כלי נהדר
- קהל קוראים מובטח – כותבים רבים מתחבטים בשאלות כמו: "האם מישהו יקרא את הספר שלי?" "איך הספר שלי יגיע לקוראים?" הוצאת ספר דרך מימון המונים מבטיחה לכם קהל קוראים נאמן. אתם יכולים לבקש מהתומכים שלכם לשתף את הפרויקט ברשתות החברתיות וכך להגדיל את החשיפה לספר – עוד לפני שיצא לאור, מה שמוביל אותנו ליתרון הברור הבא…
- יצירת באזז והתעניינות בספר עוד לפני שיצא לאור! דבר שאין לזלזל בו כאשר אנו מבינים שבשנה יוצאים לאור בישראל מעל 9,000 כותרים!
דוגמאות למחברים שבחרו להוציא לאור את ספרם במימון המונים:
יובל אברמוביץ', ד"ר יניב זייד, איי.וי. אולוקיטה וערן שטרן
אז איך לעשות את זה נכון?
יש לנו כמה רעיונות…
מוזמנים לקרוא: המדריך להוצאת ספר במימון המונים.
כתיבת תגובה